Saturday 25 January 2020 | شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸

حدیث سلامتی: زاهد در دنیا کسی است که حرام...

۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
بازدید: 34

کربوهیدرات‌های تصفیه شده، محرک بی‌خوابی

نتایج یک مطالعه جدید نشان داد، مصرف بالای کربوهیدرات‌های تصفیه شده بانوان بالای ۵۰ سال را به بی‌خوابی دچار می‌کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان طبنا(خبرگزاری سلامت)، همان‌طور که نتایج مطالعات علمی نشان می‌دهد، بی‌خوابی که این روزها اکثر افراد در جهان با آن دست به گریبانند، تنها یک مشکل خفیف نبوده و می‌تواند پیامدهای منفی دیگری را برای سلامت فرد به همراه داشته باشد.

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ آمریکا (CDC)، خواب کم و دیگر اختلالات خواب عامل بروز بیماری‌ها و مشکلات متعددی است که از آن جمله می‌توان به بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و افسردگی اشاره کرد. به همین دلیل متخصصان تمام فاکتورهای اثرگذار را مورد بررسی قرار دادند تا به راهی برای پیشگیری یا درمان بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب دست پیدا کنند.

تحقیقات پیشین پیش‌تر توجهات را به این واقعیت که رژیم غذایی بر کیفیت خواب فرد تأثیر می‌گذارد، جلب کرده بود. حال محققان دانشگاه کلمبیا در یک مطالعه جدید با بررسی اطلاعات ۵۳.۰۶۹ خانم بین ۵۰ تا ۷۹ سال به این نتیجه دست یافتند که استفاده زیاد از کربوهیدرات‌های تصفیه شده- به ویژه قندهای اضافه شده – با افزایش احتمال بی‌خوابی در این قشر مرتبط است.

برای فهمیدن اینکه آیا بین انتخاب رژیم غذایی و بی‌خوابی ارتباطی وجود دارد یا خیر، محققان ارتباط بین رژیم‌های غذایی مختلف و اختلالات خواب را مورد بررسی قرار داده و در نهایت ارتباط مصرف زیاد کربوهیدراتهای تصفیه شده را با افزایش احتمال بروز بی‌خوابی کشف کردند. دسته غذایی کربوهیدرات‌های تصفیه شده قندهای اضافه شده، نوشابه و برنج و نان سفید را در برمی‌گیرد.

محققان در توضیح نقش مصرف قندهای اضافه شده در بروز اختلالات خواب می‌گویند: وقتی قند خون به سرعت بالا رود، بدن با ترشح انسولین به آن واکنش نشان می‌دهد و کاهش قند خون ناشی از آن به ترشح هورمون‌هایی چون آدرنالین و کورتیزول منجر می‌شود که می‌تواند در خواب فرد اختلال ایجاد کند.

قند میوه بی‌خوابی نمی‌آورد

با این حال به گفته این پژوهشگران همه مواد غذایی حاوی قند چنین تاثیری ندارند. میوه‌ها و سبزیجات که قند طبیعی دارند به سرعت غذاهای حاوی قند اضافه شده قند خون را بالا نمی‌برند. دلیل این امر در آن است که میوه‌ها و سبزیجات سرشار از فیبر هستند که باعث می‌شود بدن قند را آهسته‌تر جذب کند و از افزایش سریع قند خون جلوگیری می‌کند.

جزئیات این مطالعه در مجله The American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.(ایرنا)

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of