۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
در چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت»؛

کارگردانی از جنس کادر درمان کرونا را روایت می‌کند/ می‌خواستیم پشت پرده فضای کرونا را نشان دهیم

محسن جهانی و هاشم مسعودی با مستند «آنجا سپیده‌دم» در چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» تلاش کادردرمان در مبارزه با کرونا را به تصویر کشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، مواجهه ما با ویروسی که دنیا را به قبل و بعد از خود تبدیل کرد، در آستانه یک‌سالگی است. سالی که قهرمان بلامنازع آن کادر درمان هستند. به تصویر کشیدن این بخش از تاریخ و ثبت تلاش مدافعان سلامت برای آیندگان بسیار اهمیت دارد. سینما و هنر می‌توانند نقش پررنگی در این تحقق این امر بازی کنند و مستندسازان با بهره‌بردن از نگاه هنرمندانه و موشکافانه خود زوایای مختلف این تلاش جمعی را به تصویر بکشند. مستند «آنجا سپیده‌دم» اثری به کارگردانی مشترک محسن جهانی و هاشم مسعودی، فیلمی است که با تصاویر حقیقی زوایای مختلف تلاش مدافعان سلامت در مقابله با ویروس کرونا را ثبت کرده است. نکته قابل توجه در این مستند بلند سینمایی این است که یکی از کارگردانان این اثر پرستار و از کادر درمان است. به همین بهانه گفت‌وگویی داشتیم با محسن جهانی؛ یکی کارگردان‌ها که در ادامه می‌خوانید.

 

می‌خواستیم پشت پرده فضای کرونا را نشان دهیم

محسن جهانی؛ مستندساز که به همراه هاشم مسعودی با فیلم «آنجا سپیده دم» در بخش فیلم‌های بلند چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» حضور دارد، از مضمون این فیلم گفت: فیلم «آنجا سپیده دم»، یک مستند سلف بیوگرافی موبایلی درفضای کرونا است. این موبایلی بودن به ما امکان این را داده که بی‌واسطه و مستند محض شرایط کرونا در بیمارستان و درگیری پرسنل با این بیماری را نشان دهیم و مخاطب آن چه را که تاکنون ندیده را ببیند. در واقع می‌خواستیم پشت پرده فضای کرونا و آنچه که پرستاران و کادر درمان تجربه می‌کنند و مردم از آن اطلاعات چندانی ندارند را نشان دهیم. این مستند توسط من و آقای مسعودی ساخته شد.

 

 

داوطلبانه به بخش کرونا منتقل شدم

او افزود: علاوه بر اینکه در حوزه ساخت فیلم مستند فعالیت می‌کنم، پرستار هم هستم و در بیمارستان امام رضای (ع) مشهد مقدس و در بخش سوختگی فعالیت می‌کنم. بعد از شیوع کرونا بیشتر بخش‌های بیمارستان به جز بخش سوختگی و شیمی‌درمانی تخلیه و به بیماران کرونا اختصاص پیدا کرد و به همین جهت بیمارستان نیازمند نیرو جدید بود. تصمیم داشتم که به صورت داوطلب از بخش سوختگی به بخش کرونا منتقل شوم. آقای مسعودی که همکار من بود گفت: این موضوع در زندگی شخصی و کاری من تاثیرگذار خواهد بود و پیشنهاد دادند که حضور من در بخش کرونا در قالب مستند ثبت شود. از آنجایی که تصمیم داشتیم اتفاقات را کاملا واقعی و بی‌واسطه به تصویر بکشیم، به سمت انجام این کار با موبایل رفتیم.

کارگردان «آنجا سپیده دم» از چالش‌هایی که در ساخت این فیلم با آن مواجه شد، توضیح داد: از نظر ورود عوامل تولید فیلم به بیمارستان محدودیت داشتیم و اجازه حضور طولانی به عوامل داده نمی‌شد به همین جهت تصاویر توسط من در فضای بیمارستان ضبط شد. در بخش دیگر هم چون کار سلف بیوگرافی بود، مواجهه خانوده‌ام با من و کرونا را به تصویر کشیدم. بخش مربوط به خانواده برای من که پرسنل کادر درمان هستم، بسیار اهمیت داشت زیرا چیزی که بیشتر در رسانه‌ها دیده‌ایم مربوط به سختی کار در محیط بیمارستان بود و به خانواده کادر درمان نمی‌پرداختند اما بخش مربوط به خانواده من را تحت‌تاثیر قرار  داد. کادر درمان از ساده‌ترین چیزها مانند در آغوش کشیدن فرزند، محروم شده‌اند. به همین دلیل بخش محیط خانواده را هم به تصویر کشیدیم. تولید این مستند ده ماه به طول انجامید و ۷۰ جلسه فیلمبرداری داشتیم.  در پس تولید کار مبتلا به کرونا شدم و کار با وقفه مواجه شد. امیدوارم این فیلم اثری جدید و بدیع در حوزه کرونا باشد و بتواند گوشه‌ای از تلاش پرسنل درمان را در این تاریخ حساس مبارزه با اپیدمی کرونا به تصویر بکشد. ما برای این فیلم زحمت بسیاری کشیدیم و امیدوارم به حرمت تلاش همکارانم این اثر دیده و ماندگار شود.

 

گستره بیشتری از مخاطبان با حقیقت آنلاین

جهانی ادامه داد: برگزاری برخط (آنلاین) چهاردهمین جشنواره «سینما حقیقت» اتفاق بسیار خوبی است. مسئولان این رویداد از همان ابتدای سال پیگیر این موضوع بودند که اگر کرونا از بین نرفت جشنواره به صورت غیرحضوری برگزار شود و چقدر خوب که برگزارکنندگان جشنواره پای این موضوع ماندند تا حتما جشنواره برگزار شود و قطعا برگزاری برخط جشنواره برکات خود را خواهد داشت. با برگزاری به شیوه برخط تماشای فیلم‌ها توسط عموم مردم در این دوره بیشتر از دوره‌های دیگر خواهد بود. این که مخاطب بتواند در منزل خود جشنواره را دنبال کند، اتفاق خوبی است و برای من به عنوان فیلمساز چه چیزی بهتر از این وجود دارد که جمع کثیری از مخاطبان بتوانند فیلمم را ببینند. مطمئنم که دبیرخانه درمورد موضوعاتی نظیر کپی فیلم‌ها که برخی فیلمسازها نگران آن بودند، فکر کرده و به آن توجه دارد. امیدوارم این شیوه فصل جدیدی از برگزاری جشنواره و قدمی رو به جلو باشد.

 

جهانی در پایان تاکید کرد: متاسفانه فضای اپیدمی کرونا تمام اقتصاد ما را تحت‌تاثیر قرار داده است و  در همین راستا سینما نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و از این میان سینمای مستند بیش از سینمای داستانی آسیب دید. جشنواره «سینما حقیقت» بزرگ‌ترین جشنواره حوزه مستند است و هرساله با استقبال بسیار زیادی از مستندسازان مواجه می‌شود. برای هر مستندسازی حضور در این جشنواره اهمیت دارد. اکران آثار در این رویداد موجی از دیده‌شدن، نقدها، تاثیرها و گردهمایی‌های متاثر از آن اثر را به همراه دارد. حیف بود که ما امسال  به دلیل کرونا  از داشتن این جشنواره محروم باشیم.

 

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، از ۲۵ آذر تا دوم دی ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments