کد خبر: چرا-در-زنگ-هنر-دروس-دیگری-تدریس-می‌شود
۲ بهمن ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵
به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، پرستو آریانژاد با بیان اینکه فرهنگ و هنر یکی از ۱۱ حوزه تربیت و یادگیری در برنامه درسی ملی است، اظهار کرد: اهمیت و منزلت فرهنگ و هنر در شکل گیری هویت متربیان در آموزش‌های عمومی‌و تخصصی باعث شده تا جایگاه ویژه‌ای به عنوان یکی از حوزه‌های تربیت و یادگیری داشته باشد. وی افزود: همچنین یکی از ساحت‌های شش گانه تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ساحت تربیت زیبایی شناختی و هنری است. در بیانیه مربوط به این حوزه اشاره به ارتباط آن با سایر حوزه‌ها نیز قابل تأمل است. سرپرست حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه "تربیت هنری" جهت گیری کلی است که در ساماندهی محتوا و آموزش هنر در این حوزه دنبال می‌شود و تأکید آن دستیابی به بصیرت فرهنگی است گفت: این تربیت در سال‌های ابتدایی به صورت غیرمستقیم بوده و به تدریج متناسب با رشته‌های هنری به صورت آموزش غیر مستقیم دنبال می‌شود. آریانژاد ادامه داد: از مهمترین کارکردهای این حوزه احیای هنرهای اسلامی- ایرانی، هویت بخشی به افراد، مقابله با تهاجم فرهنگی، پرورش ذوق زیبایی شناسی و قدرت تخیل، افزایش قدرشناسی از زیبایی‌های خلقت و میراث فرهنگی است. فرهنگ و هنر از امکانات کارآمد در تحقق اهداف تربیتی و آموزشی بوده و می‌توان جایگاهی فراحوزه‌ای برای آن قائل شد. وی با اشاره به اینکه برنامه‌درسی هنر عمومی‌با ساعات آموزشی مشخص در مقطع ابتدایی، اول و دوم متوسطه تهیه و تنظیم شده که در آن ویژگی‌های معلم نیز پیش بینی شده است، اظهار کرد: برای هنر عمومی‌در مقطع ابتدایی کتاب راهنمای معلم و برای متوسطه اول (‌پایه‌های هفتم تا نهم) کتاب درسی تألیف شده است. در متوسطه دوم نیز به جز رشته‌های شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش به صورت انتخابی در سال دهم یا یازدهم دانش آموزان دارای کتاب درسی هنر هستند. سرپرست حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: علاوه بر آموزش‌های عمومی‌هنر در دوره دوم متوسطه، آموزش تخصصی رشته‌های هنری در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش انجام می‌گیرد که هر کدام از این رشته‌ها دارای برنامه درسی خاص رشته هستند. آریانژاد در پاسخ به اینکه یک دانش آموز در طول تحصیلش چند ساعت هنر می‌خواند؟ گفت: دانش آموزان پایه اول تا سوم ابتدایی هفته‌ای دو ساعت، دانش آموزان پایه سوم تا ششم هفته‌ای یک ساعت و نیم و دانش آموزان متوسطه اول و دوم هفته‌ای دو ساعت درس هنر دارند. وی درباره چرایی تقلیل جایگاه درس هنر در مدارس و تدریس برخی دروس دیگر در زنگ هنر گفت: جایگاه واقعی تمامی‌دروس از جمله هنر در اسناد بالا دستی وزارت آموزش و پرورش و برنامه‌های سازمان و پژوهش کاملاً تصریح شده است. متأسفانه به دلیل روشن نشدن نقش و کارکرد هنر در آموزش، تربیت و شکل گیری هویت اسلامی- ایرانی دانش آموزان برای برخی از معلمان، اولیا و کادر اجرایی و مدیریتی مدارس، سبب شده تا محتوای تدریس شده با آنچه در برنامه مورد انتظار است فاصله داشته باشد. آریانژاد افزود: لازم است دوره‌ها و نشست‌های تخصصی بیشتری برای تبیین برنامه‌ها و شیوه‌های تدریس معلمان هنر برگزار شود. همچنین با اشاعه اهداف برنامه، اولیای دانش آموزان نیز با غایت درس هنر و اثربخشی آن در شکوفایی و رشد شخصیتی فرزندان خود آشنا شوند. باور شأن این درس، درک رویکردهای برنامه و شیوه‌های مورد نظر تدریس محتوا، ضمانت اجرای آن بوده و اهتمام اولیاء و مربیان را برای تحقق اهداف آن به دنبال دارد. به گفته وی، در خصوص قضاوت جایگاه فعلی این درس نیازمند انجام پژوهش‌های دقیق و سامان یافته هستیم و نمی‌توان با گزارش‌ها یا بازدیدهای موردی درباره وضعیت آن اظهارنظر دقیق و قابل استنادی ارائه کرد. سرپرست حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به تربیت هنری در آموزش عمومی‌و آموزش موضوع محور در رشته‌های هنری دوره دوم متوسطه در بازنگری‌های جدید گفت: رسیدن به حیات طیبه به عنوان غایت نظام تعلیم و تربیت رسمی‌جمهوری اسلامی‌ایران که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، در این بازنگری‌ها مورد تأکید است. وی افزود: در بازآرایی جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، رشته‌های زمینه هنر شاخه فنی و حرفه‌ای در حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر جا گرفته‌اند تا آموزش هنر به صورت هدفمندتری دنبال شود. فتوگرافیک، گرافیک، نقشه کشی معماری، معماری داخلی، سینما، نمایش، موسیقی، پویانمایی، طراحی و دوخت، صنایع دستی، تولید برنامه‌های تلویزیونی و نقاشی از رشته‌های تخصص شاخه فنی و حرفه‌ای در این حوزه هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha