۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
در گفت‌وگوی خبرگزاری سلامت با یک متخصص طب فیزیکی مطرح شد؛

پیاده‌روی روزانه پادزهری برای اختلالات اسکلتی

محمدتقی حلی‌ساز از تفاوت طب فیزیکی و ارتوپدی و اختلالات اسکلتی حاصل از سبک زندگی غلط می‌گوید.

به گزارش خبرنگار بهداشت خبرگزاری سلامت، محمدتقی حلی‌ساز؛ متخصص طب فیزیکی درخصوص تفاوت حیطه کاری پزشکان ارتوپدی و طب فیزیکی توضیح داد: طب فیزیکی یک تخصص است که فرد پس از طی کردن دوره پزشکی عمومی، سه سال دوره دستیاری می‌گذراند و سپس متخصص طب فیزیکی و توانبخشی می‌شود‌. رشته ارتوپدی هم پس دوره عمومی چهارسال دوره دستیاری دارد.‌ خیلی از مشکلاتی که مربوط به درد ناحیه مفاصل هستند ممکن است مشترک میان ارتوپدی و طب فیزیکی باشند. اما در طب فیزیکی اقدامات جراحی جایی ندارند. هرنوع اقدامات درمانی در این طب وجود دارد تا مرز جراحی!

 

او افزود: روش‌های درمانی هم متفاوت است و شامل دارو، فیزیوتراپی، درمان‌های دستی و غیره می‌شود. اگر هم فرد نیاز به جراحی داشته باشد، همکاران ارتوپدی این کار را انجام می‌دهند. ضمن اینکه همکاران ارتوپدی هم می‌توانند خیلی از این کارها را انجام بدهند اما نگاهشان متفاوت است. نگاه درمانی در طب فیزیکی بیشتر به سمت و سوی درمان‌های غیرجراحی و غیردارویی می‌رود.

 

این متخصص طب فیزیکی درخصوص شایع‌ترین اختلال اسکلتی که در اثر سبک زندگی غلط ایجاد می‌شوند، گفت: بیشتر دردهای مفاصل مخصوصا زانو، شانه و گردن در اثر استفاده بد از سیستم اسکلتی و عضلانی و سبک زندگی اشتباه حاصل می‌شوند. البته طبیعی است که نمی‌توانیم بگوییم تمام این بیماری‌ها در اثر سبک زندگی به وجود می‌آیند چراکه بیماری‌های زمینه‌ای ناشی از ژنتیک، مشکلات حاصل از تروما و تصادفات هم می‌توانند مشکلات اسکلتی و عضلانی به وجود بیاورند.

 

او ادامه داد: اما اکثر مشکلاتی مانند قوز پشت، دردهای کمر، زانو و گردن به عادات غلط زندگی برمی‌گردند. در واقع زندگی که در آن تحرک نیست ونوعی  یکنواختی در آن به خصوص در نشستن‌ها و یا ایستادن‌های طولانی وجود دارد. طبیعتا نشستن و ایستادن طولانی به سیستم اسکلتی و عضلانی فشارهایی وارد می‌کند که اولین واکنش بدن نسبت این فشارها درد است.

 

حلی‌ساز در توصیه‌هایی برای اصلاح سبک زندگی اظهار داشت: بیشترین چیزی که ما مبتلا به آن هستیم؛ استفاده از تلفن همراه و یارانه‌های شخصی است. باید استفاده از این وسایل محدود باشد. همیشه می‌گوییم صفحه مانیتور باید رو به روی ما و با فاصله ۵۰ سانتی‌متر باشد. این شرایط در کار با تلفن همراه و رایانه شخصی رعایت نمی‌شود. بهترین توصیه محدود کردن استفاده از این وسایل است. همچنین مضرترین اتفاقی که برای بدن رخ می‌دهد، نشستن و ایستادن‌های طولانی است.

 

او در پایان تاکید کرد: پادزهر این مشکلات پیاده‌روی منظم در سطح هموار با کفش مناسب است. اگر پیاده‌روی به صورت عادت شخصی باشد و روزانه انجام شود بسیاری از این مشکلات حل می‌شوند. سومین راه حل برای کسانی که طولانی مدت در حالت نشسته کار می‌کنند؛ استفاده از صندلی مناسبی است که ارتفاع بلند نداشته باشد و فرد بتواند تکیه بدهد و فشارهای بدن را کاهش بدهد. مورد آخر انجام ورزش‌های صبحگاهی است که به عنوان عامل پیشگیری خوب توصیه می‌شود.

 

گفت‌و‌گو: پرستو خلعتبری

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of