Monday 21 October 2019 | دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸

حدیث سلامتی: زاهد در دنیا کسی است که حرام...

۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
بازدید: 70

نوشیدنی‌های پروتئینی دردهای ماهیچه‌ای را کم نمی‌کند

دانشمندان دانشگاه لینکلن در بریتانیا می‌گویند، مصرف شیک‌های پروتئینی پس از ورزش نمی‌تواند از درد‌های ماهیچه‌ای بکاهد یا سرعت بهبود بدن را بالا ببرد.

به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌نیوزتودی، معمولا ماهیچه‌های بدن تا ۴۸ ساعت پس از تمرین‌های ورزشی، دردناک هستند. حتی از عملکرد این عضلات تا ۲۴ ساعت کاسته می‌شود. افراد برای اینکه بدن‌شان به سرعت به حالت اولیه بازگردد و تا جایی‌که امکان دارد از دردشان کاسته شود، روش‌های مختلفی را امتحان می‌کنند.

دانشمندان دو ترکیب پروتئین و کربوهیدرات را برای بهبود بدن و کاهش درد ماهیچه‌ها مهم می‌دانند. بدن برای تولید و اصلاح وضعیت ماهیچه‌ها به پروتئین و همچنین برای ذخیره‌سازی مقدار گلیکوژن به کربوهیدرات نیاز دارد.

ورزشکارها پس از انجام دادن تمرین‌های ورزشی خود، بیشتر مواقع نوشیدنی‌های پروتئینی یا حاوی کربوهیدرات مصرف می‌کنند. این نوشیدنی‌ها در طولانی‌مدت موجب افزایش توده عضلانی می‌شود و به اصلاح ماهیچه‌ها کمک می‌کند و در کوتاه‌مدت از درد آنها می‌کاهد. پروتئین این نوشیدنی‌ها از پروتئین کشک یا شیر است.

برخی از بررسی‌های علمی نشان داده است که شیک‌های پروتئینی به بهبود عملکر ماهیچه‌ها پس از ورزش کمک می‌کند. اما تاکنون این مساله مورد تایید همه قرار نگرفته و در عین حال عملکرد دو نوع پروتئین فوق با هم مقایسه نشده بود.

محققان دانشگاه بریتانیایی لینکلن، این مقایسه را انجام دادند. آنها روی ۳۰ داوطلب مرد ۲۰ تا ۳۰ ساله که به مدت حداقل یک سال ورزش‌های استقامتی انجام می‌دادند، تحقیق کردند. آنها پس از ۱۰ دقیقه ورزش شدید استقامتی به داوطلبان آزمایش، یکی از سه نوشیدنی زیر را دادند:

*  نوشیدنی پروتئینی درست شده از کشک، حاوی کربوهیدرات دکستروز

* نوشیدنی پروتئینی درست شده از شیر، حاوی کربوهیدرات لاکتوز، ساکروز، فروکتوز و مالتودکسترین

* نوشیدنی کربوهیدراته حاوی دکستروز

تمام داوطلبان پس از هر جلسه تمرین‌های ورزشی، ۳۰۰ میلی‌لیتر از این نوشیدنی‌ها مصرف کردند و البته تمام نوشیدنی‌ها، به یک اندازه کالری داشتند. سپس محققان یک بار پس از ۲۴ ساعت و بار دیگر پس از ۴۸ ساعت، درد ماهیچه‌های ورزشکارها را ارزیابی کردند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که دردهای ماهیچه‌ای ورزشکارها پس از مصرف این نوشیدنی‌ها- از هر نوع- کاهش نمی‌یابد.

به گزارش طبنا، محققان می‌گویند، برخلاف باور مردم، نوشیدنی‌های پروتئینی به کمک درمان دردهای ماهیچه‌ای نمی‌آید و سرعت بهبود را بالا نمی‌برد. البته محققان دیگر معقتدند برای اثبات صددرصد این نتیجه باید روی تعداد بیشتری از افراد، تحقیق شود.

مترجم: نادیا زکالوند

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of