کد خبر: ميزان-صادرات-خاويار-پرورشي-ايران-از-۲۳
۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۹
ميزان صادرات خاويار پرورشي ايران از ۲۳۰۰ كيلوگرم فراتر رفت

به گزارش گروه اقتصاد سلامتی خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومي سازمان شيلات ايران، دكتر مهدي شكوري اظهارداشت: عليرغم وجود برخي مشكلات و محدوديت ها در تجارت خارجي , ميزان خاويار صادر شده در مقايسه با سال گذشته تاكنون بيش از ۶۰ درصد افزايش يافته است و بيش از ۲ تن خاويار فيل ماهي و ۳۰۰ كيلوگرم انواع ديگر خاويار به كشورهاي اروپايي و آسيايي صادر شده است. همچنين ميزان گوشت صادر شده از كمتر از ۱۵۰ تن در سال ۱۳۹۸ هم اينك به بيش از ۳۰۰ تن رسيده است.

وي اظهار اميدواري كرد كه ميزان صادرات خاويار تا پايان سالجاري با افزايش ۱۰۰ درصدي نسبت به سال گذشته به ۲۸۰۰ كيلوگرم برسد و با اين روند سهميه درخواست شده از دبيرخانه سايتس  براي صادرات خاويار پرورشي در سال آينده ميلادي از ۲۰۰۰ كيلو به ۴۰۰۰ كيلوگرم افزايش يافته است.

رعايت مقررات كشورهاي هدف صادرات در توليد خاويار و حفظ كيفيت متعارف خاويار ايران در مزارع  پرورش ماهي و مراكز عمل آوري خاويار و توجه به مقررات سايتس در بسته بندي و عرضه خاويار توليد شده, تضمين كننده بازار كنوني خاويار ايران و زمينه ساز گسترش آن در رقابت با ساير توليد كنندگان است.

مسئول اجرايي سايتس در امور ماهيان خاوياري با بيان اين مطلب افزود: با افزايش تعداد مزارع و واحدهاي عمل آوري و همچنين افزايش تعداد صادركنندگان،  راه اندازي سامانه ثبت اطلاعات مزارع, مراكز فراوري و صادركنندگان، ضرورتي است كه مي بايست هر چه سريعتر صورت پذيرد و صدور مجوزهاي سايتس نيز در قالب همين سامانه عملياتي شود. اين امر مقدمه اي براي اتصال ايران به سامانه الكترونيكي بين المللي صدور مجوزهاي سايتس خواهد بود.

دكتر شكوري با اعلام افزايش تعداد واحدهاي غير دولتي عمل آوري خاويار گفت: تا سه سال قبل خاويار ايران صرفا در واحدهاي دولتي عمل آوري مي شدند اما هم اينك چهار مركز عمل آوري متعلق به بخش غير دولتي در دبيرخانه سايتس به ثبت رسيده است و  اين مراكز با فرآوري بيش از ۶۰ درصد خاويار صادر شده، آن را به بيش از ۲۰ كشور اروپايي و آسيايي صادر كرده اند و در سال آينده با افزايش تعداد اين مراكز، امكان فرآوري تمام خاويار پرورشي توليد شده ذر اين مراكز وجود خواهد داشت.

گفتني است صيد تجاري ماهيان خاوياري درياي خزر بر اساس توافقات به عمل آمده بين روساي جمهور پنج كشور حوزه درياي خزر از سال 1389  متوقف شده و با توجه به وضعيت ذخاير طبيعي اين ماهيان و رويكرد حفاظتي كشورهاي حاشيه درياي خزر، امكان بهره برداري تجاري از ذخاير ماهيان در آينده اي نزديك، بعيد به نظر مي رسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha