۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵

مصرف خودسرانه ریالتین برای درس خواندن آسیب‌زا و خطرآفرین است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مصرف خودسرانه ریتالین برای درس خواندن که از آن به عنوان داروی امتحان یاد می‌شود می‌تواند در مغز فرد مصرف‌کننده تغییراتی ایجاد کند و منجر به اعتیاد شود.

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر مهسا ناهیدی خاطر نشان کرد: با فرارسیدن فصل امتحانات بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان به توصیه دوستانشان برای کاهش خواب و بهبود تمرکز ریتالین مصرف می‌کنند. اما غافل از آنند که ریتالین چیست و مصرف خودسرانه آن چه پیامدهایی دارد.

وی افزود: متیل فنیدیت با نام تجاری “ریتالین” دارویی است که در درمان اختلال بیش‌فعالی، کم‌توجهی و نارکولپسی (حمله خواب) کاربرد دارد، این دارو یک ماده محرک متعلق به خانواده آمفتامین‌ها بوده و ماده غیرقانونی شیشه (مت‌آمفتامین) هم در همین دسته جای دارد.

عضو هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ریتالین در سال‌های اخیر به‌صورت شایعی توسط دانشجویان و دانش‌آموزان مورد سوء مصرف قرار گرفته و حتی از آن به عنوان داروی امتحان یاد می‌شود، خاطرنشان کرد: زمانی که این دارو تحت نظر روانپزشک و برای درمان اختلال بیش‌فعالی، کم‌توجهی یا حمله خواب تجویز می‌شود اعتیادآور نیست، اما مصرف خودسرانه آن برای درس خواندن می‌تواند در مغز فرد مصرف‌کننده تغییراتی ایجاد کند و منجر به اعتیاد آن فرد شود.

دکتر ناهیدی تصریح کرد: دانش‌آموزان و دانشجویانی که به این دارو اعتیاد پیدا می‌کنند بدون مصرف آن نمی‌توانند تمرکز کنند و حتی برای انجام فعالیت‌های معمولی روزانه‌شان نیز مجبور به استفاده از آن می‌شوند.

وی با ذکر این نکته که یکی از علل شیوع قابل توجه مصرف داروی ریتالین در میان دانش‌آموزان و دانشجویان، عدم اطلاع از عوارض جانبی آن همچون سراسیمگی، اضطراب، بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، تهوع، خستگی، سرگیجه، سردرد، تغییرات ضربان قلب و فشارخون، درد قفسه سینه و روان‌پریشی می‌باشد، تأکید کرد: مصرف مقادیر زیاد این دارو می‌تواند منجر به رفتارهای پرخاشگرانه، علائم روان‌پریشی مانند توهم و هذیان، اختلالات ریتم قلب، تشنج و حتی مرگ فرد مصرف‌کننده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه افرادی که به این دارو وابسته می‌شوند به‌دنبال قطع مصرف آن دچار مشکلات خواب، خستگی مفرط و افسردگی می‌گردند، بیان کرد: دانش‌آموزان و دانشجویانی که اختلال شدید تمرکز دارند به‌ جای مصرف خودسرانه این دارو، باید به روانپزشک مراجعه کنند تا علت اختلال تمرکز آن‌ها به درستی تشخیص داده شده و به‌موقع درمان شوند.

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x