کد خبر: مشارکت-۸۰-درصدی-اصناف-با-ستاد-مقابله-با
۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، دکتر مهدی قلیان در نشست روسای اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی مشهد با مسوولان اقتصادی و بهداشتی خراسان رضوی ضمن قدردانی اصناف در اجرای دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا و تعطیلی واحدهای تجاری خاطر نشان کرد: اینکه برخی از صنوف که زیر پوشش اتحادیه‌ها نبودند و در خیابانهای فرعی و کوچه‌ها از مصوبات ستاد ملی کرونا تبعیت نکردند و بازگشایی خود را ادامه دادند و پروتکلها را رعایت نکردند را نمی‌توان به حساب همه صنوف گذاشت.

وی با بیان اینکه شیوع ویروس همه‌گیر کرونا یک معضل جهانی است که سلامت انسانها را در کل دنیا مختل کرده و ضرر ناشی از این ویروس در ایران به دلیل شرایط اقتصادی بیشتر بوده است تصریح کرد: واقعیت این است که خطر ویروس کرونا در نزدیکی ماست و ناگزیر به زندگی با آن هستیم، تعطیلی‌های مشاغل و ماندن مردم در خانه در روزهای پایانی سال گذشته و عید نوروز باعث شد که میزان ابتلا به شیوع کرونا به حداقل برسد و حتی میزان فوت افراد ناشی از این بیماری دو رقمی یا حتی یک رقمی شود.

معاون بهداشت دانشگاه  علوم پزشکی مشهد با تاکید براینکه در تیر ماه امسال موجی از شیوع کرونا در ایران و از جمله خراسان رضوی به راه افتاد به طوری که موارد بستری در بیمارستان را به روزی یکهزار و ۷۰۰ نفر رساند، گفت: این موج از شیوع کرونا از اواخر شهریورماه  به طور مجدد در استان شدت گرفت و میزان بستری در مراکز درمانی در هفته چهارم آبانماه را به روزی ۲ هزار و ۲۰۰ نفر رساند.

دکتر قلیان گفت: بیشتر کسانی که به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ فوت کردند، افراد توانمندی بودند که مدیریت خانواده را برعهده داشتند و فوت آنان مشکلات زیادی را برای افراد خانواده بوجود آورد و آنان را در معرض آسیبهای اجتماعی قرار داد.

وی گفت: بنا است که با کرونا زندگی کنیم لذا دستورالعملها و پروتکلها برای صنوف قابلیت بازبینی دارد و همه پیشنهادات صاحبان اصناف برای این موضوع قابل پذیرش و ارزیابی است.

دکتر قلیان افزود: بازاریان در ایام شیوع کرونا جهاد بزرگی کردند، اینکه صاحب واحد تجاری برای حفظ سلامت مردم حاضر به پذیرش ضرر مالی و زیان ناشی از عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های خود باشد، مصداق عینی جهاد است.

وی ادامه داد: ساعت تعطیلی بازار روی انتقال ویروس کرونا تاثیر زیادی دارد اما هرچند دستورالعملها و پروتکلهایی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ شده است اما پیشنهادات و راهکارهای صنوف در حوزه‌های مختلف دریافت و به ستاد ملی ارسال می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه اظهار کرد: بازار تنها محل شیوع ویروس کرونا نیست زیرا افزون بر ۵۰ درصد موارد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مربوط به برپایی دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است که جوانان تشکیل می‌دهند و ویروس را با خود به خانه می‌برند و افراد خانواده را هم درگیر آن می‌کنند.

وی افزود: کودکان، نوجوانان و جوانان قشری هستند که ممکن است به صورت خفیف به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شوند اما چون علایم بالینی بسیاری ندارند، به عنوان یک ناقل بسیار ساده بیماری را در سطح خانواده و جامعه منتشر می‌کنند.

دکتر قلیان گفت: اگر بخواهیم روند کاهشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و بستری ناشی از آن که از اواخر هفته قبل در خراسان رضوی آغاز شده است، ادامه یابد باید فرهنگ پیشگیری از ابتلا به این بیماری و رعایت پروتکلهای بهداشتی را در سطح جامعه گسترش دهیم تا بیش از این بنگاه‌های اقتصادی متضرر نشوند و این مهم با کمک صنوف در جامعه محقق می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha