کد خبر: قاليبافدولت-مسئوليت-آلودگي-هوا-را-برع
۲۸ شهریور ۱۳۹۵، ۱۴:۲۳

شهردار تهران گفت: در جلسات کارشناسي که در حضور معاون اول رياست جمهور و معاونت اجرايي برگزار شد، همه عزيزان ديدند شهرداري تهران منطقي ترين و علمي ترين برنامه مشخص از بعد کمي و کيفي را در حوزه کاهش آلودگي هوا در اختيار دارد.همه اين موضوع را تاييد کردند، اما امروز خودشان مسئوليت اجراي اين را برعهده گرفتند و ما هم خوشحال هستيم. البته اين کار بايد انجام شود و ببينيم آيا اتفاقي مي افتد يا خير؟


به گزارش خبرگزاري سلامت به نقل از  شهرنوشت محمدباقر قاليباف، صبح امروز طي سخناني در آئين بهره برداري از 58 دستگاه واگن مترو، 24 دستگاه اتوبوس برقي و 50 دستگاه اتوبوس تک کابين که در محل کارخانه واگن سازي تهران برگزار شد، گفت: يک نمونه از فرهنگ جهادي و مجاهدت دوران دفاع مقدس همين تلاش کارگران در واگن سازي و ساخت مترو است چرا که امروز عزيزان به صورت تمام وقت در حوزه واگن سازي مشغول به کار هستند و بيش از 20 هزار نفر نيز شبانه روزي در عمق زمين، در ساخت تونل ها فعال هستند.


شهردار پايتخت با اشاره به عدم پرداخت سهم دولت در توسعه مترو طي هشت سال گذشته و همچنين عدم پرداخت سهم دولت در خريد اتوبوس هاي پايتخت از سال 89 تا کنون ابراز داشت: اين اتفاق در شرايطي مي افتد که طبق مصوبه مجلس 82 درصد تامين اتوبوس و 50 درصد هزينه هاي مترو بر عهده دولت است.
وي افزود: به جز اين موارد پرداخت 1.2 ميليون دلار از صندوق ذخيره ارزي براي مترو به قانون تبديل شد اما باز هم تحقق پيدا نکرد. در شرايطي که ما با اين مشکلات براي عدم پشتيباني کافي در داخل روبرو بوديم، ما هم مثل بقيه مجموعه سازمان ها شامل تحريم بين المللي هستيم.


شهردار تهران تاکيد کرد: انصاف قضيه اين است که ما در مجموعه مترو و کارهاي عمراني شهرداري دو قفله هستيم و اين مشکلات به صورت مضاعف پيش روي ما قرار دارد، اما آن فرهنگ و روحيه جهادي باعث شده است تا به کار خود ادامه دهيم، همچنين باور داريم خداوند اين اراده را در انسان ها قرارداده است که اگر با روحيه کار، تلاش، اخلاص توام با عقلانيت و رويکرد علمي، منطقي و همدلي تلاش کند، همه مشکلات ما حل و فصل خواهد شد.


وي با اشاره به سختي هاي موجود در زمينه توسعه خطوط مترو شهر تهران تصريح کرد: هم اکنون بايد ماهيانه200 ميليارد تومان در مترو هزينه شود. در شرايطي که هيچ پولي از طرف دولت پرداخت نشده، اين هزينه براي توسعه مترو تامين شده است.  اين همان مصداق علمي حرکت دانش بنيان، اقتصاد مقاومتي، استفاده از ظرفيت هاي دروني، تکيه به نيروهاي جوان و خلاق، توليد داخلي، سرمايه ايراني، توان اقتصادي مردم عزيز ما است.


قاليباف خاطرنشان ساخت: اين انصاف نيست که ما سرمايه هاي خودمان را به کار نگيريم و بعد دستمان را در مقابل کساني دراز کنيم که اگر دشمن ما هم نباشند، بدون شک رقيب هاي جدي براي ما به شمار مي روند و به دنبال منافع دنيوي خودشان هستند.


وي افزود: امروز اعتماد به نيروهاي جوان و تحصيلکرده، سرمايه گذاران اين مرز و بوم و فرصت دادن به نيروهاي خلاق و جوان مترو را ساخته است نه پول و تخصيص اعتبار؛ اين روحيه در درون خودش پول هم دارد اما تنبلي، بيکاري، بي حالي، حرف زدن به جاي کار کردن و وعده و وعيد دادن، بي تحرکي و اينکه حاضر نباشيم از وقت شخصي خودمان بزنيم و براي مردم بگذاريم، ما را به جايي نمي رساند.


شهردار تهران با تاکيد بر پر کاري مديران در حين خوب کار کردن آنها، گفت: امروز هشت ساعت کار مفيد، حداقل کاري است که مديران جمهوري اسلامي بايد انجام دهند بلکه در اين شرايط سختي که مردم در حداقل هستند، يک مدير بايد 15 – 16 ساعت در روز کار مفيد انجام دهد. اگر اينگونه گار کرديم، مي توانيم معضل بزرگ بيکاري را حل کنيم.


قاليباف با اشاره به رونق موجود در واگن سازي مترو تهران گفت: غير از کارخانه واگن سازي تهران چهار کارخانه واگن سازي ديگر در کشور داريم، آنها چه کار مي کنند؟ اين کارخانه مي توانست مثل بقيه واگن سازي ها شود، همانطور که معتقديم آن کارخانه ها هم مي توانستند مثل واگن سازي تهران پر کار و پر تحرک شوند اما متاسفانه اين باور، روحيه کار و تلاش وجود ندارد.


شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود آلودگي هوا و آلودگي صوتي را مهم ترين چالش شهر تهران دانست و گفت: محوريت و مسئوليت حل آلودگي هوا برعهده دوستان ما در دولت است. آن ها هستند که بايد بقيه دستگاه ها را هماهنگ کنند و ضمن مشخص کردن تکليف هر بخش، پشتيباني لازم را انجام دهند.
وي افزود: بعضا بحث بود با اين مشکلات نمي شود آلوگي هوا را حل کرد. اين درحالي است که آلودگي هوا قابل حل است و آنقدر به سرعت مي توان آن را حل کرد که مردم سال به سال سير نزولي کاهش آلودگي در شهر را به صورت محسوس لمس کنند.


قاليباف يادآور شد: ما در گذشته عنوان کرديم اگر دوستان دولت تشخيص شان بر اين شد که مسئوليت را به ما واگذار کنند، ما نيز آمادگي داريم که اين مسئوليت را بپذيريم و پاسخگو باشيم. البته دوستان دولت از ما خواستند که طرحمان را ارايه دهيم چرا که بعضا مي گفتند شهرداري طرح مدوني در اين زمينه ندارد و تنها سخن مي گويد.
وي ادامه داد: در جلسات کارشناسي که در حضور معاون اول رياست جمهور و معاونت اجرايي برگزار شد، همه عزيزان ديدند که شهرداري تهران منطقي ترين و علمي ترين برنامه مشخص از بعد کمي و کيفي را در حوزه کاهش آلودگي هوا در اختيار دارد؛ همه اين موضوع را تاييد کردند اما امروز خودشان مسئوليت اجراي اين را بر عهده گرفتند و ما هم خوشحال هستيم. البته اين کار بايد انجام شود و ببينيم آيا اتفاقي مي افتد يا خير؟


شهردار تهران توسعه حمل و نقل عمومي را اقدام ايجابي براي مقابله با آلودگي هوا دانست و عنوان داشت: ما باز به عنوان شهرداري کار را رها نکرديم چرا که فرهنگ جهادي اين اجازه را  به ما نمي دهد. به نحوي که همين امروز حدود 100 کيلومتر مترو در دست ساخت داريم و اين کار تا نيمه اول سال آينده به طور کامل به اتمام خواهد رسيد، اين به معني آن است که ما مبارزه با آلودگي را در اولويت کار خود قرار داده ايم.


قاليباف تاکيد کرد: امروز به کمک شما عزيزان در آغاز سال تحصيلي به ميزان 300 هزار نفر در روز به ظرفيت حمل و نقل عمومي اضافه مي کنيم که اين به معني کاهش آلودگي هوا است. در ادامه نيز ضروري است اين قطاهار امروز با اولويت در خط 3 قرار گيرد چرا که سرفاصله ها زياد است و عمدتا محرومان از جنوب شهر از آن استفاده مي کنند. بسياري از کارگران با استفاده از خط سه مترو با کمترين هزينه در شهر تردد مي کنند؛ در غير اين صورت بايد شب ها در کارگاه خود بخوابند تا هزينه تردد به جنوب شهر و حاشيه شهر را پرداخت نکنند که اين سزاوار يک کارگز زحمت کش نيست, از اين رو بايد حتما سرفاصله ها را کاهش دهيم و عمدتا در پيک هاي صبح و غروب مترو، خدمات لازم را ارايه کنيم.


وي تاکيد کرد: البته مردم عزيز ما مي دانند که ما در خريد و تامين واگن دچار مشکلاتي هستيم؛ البته دولت قول داده است که هزار و 200 واگن را خريداري کند تا در بهره برداري از اين سيستم استفاده لازم را داشته باشيم.
قاليباف با بيان اينکه توسعه حمل و نقل عمومي خودش به بهترين شکل ممکن به معني کاهش آلودگي هوا است، ابراز داست: اتوبوسهاي برقي که امروز بهينه سازي و مدرن شده اند، نمونه اي از اقتصاد مقاومتي است. هم اکنون 60 دستگاه اتوبوس برقي را با اين نوسازي و مدرن سازي وارد ناوگان کرده ايم که باعث کاهش آلودگي مي شود . اين نمونه اي از توجه به توان داخلي و مبارزه با آلودگي هوا و همچنين به معني اقتصاد مقاومتي درون زا است.


شهردار تهران بر ضرورت انجام اقدامات سلبي براي کاهش آلودگي تاکيد کرد و گفت: امروز حدود 300 هزار خودرو کاربراتي در شهر تهران تردد دارند که نزديک به 40 درصد آلودگي شهر را توليد مي کنند؛ البته نمي گوييم که به يکباره همه اين خودروها از رده خارج شوند اما حداقل اين خودروهاي آلاينده مي توانند از شهر تهران خارج شوند و اين اقدام سلبي بايد اتفاق بيفتد.
وي خاطر نشان ساخت: ممکن است در بحث موتور برقي مردم با همه تسهيلات و وام قرض الحسنه اي که در اختيار آنها قرار گرفته، توان خريد موتور برقي را نداشته باشند و اين کار بايد به تدريج اتفاق بيفتد اما امروز مي توانيم توليد و استفاده از موتور سيکلت کاربراتي را در شهر تهران ممنوع کنيم چرا که هر موتور سيکلت به انداز 5 دستگاه پژو به شهر آلودگي تحميل مي کند.


قاليباف با تاکيد بر اين نکته که امروز ارتقاي کيفيت زندگي در شهر تهران در کنار حل آلودگي هوا به عنوان مهم ترين هدف مديريت شهري به شمار مي رود، اظهار کرد: ميدوارم در اين مسير همه مدست به دست هم دهيم؛ حال که دولت محترم مسئوليت اجراي کاهش آلودگي هوا را در تهران و کلانشهرها بر عهده گرفته است، ما هم در خدمت هستيم تا اين معضل بزرگ را برطرف کنيم و مردم بتوانند زندگي بهتري را با سلامت و نشاط بيشتري داشته باشند.


وي عنوان داشت: اگر توسعه مترو، حمل و نقل عمومي، هوشمند سازي و استفاده بهينه اتوبوس راني در کنار خطوط تندرو اتوبوس، توجه به سرمايه گذاري بخش خصوصي، حضور بانک ها خصوصا بانک شهر و تلاش شبانه روزي شما عزيزان و زحمت کشان در حوزه هاي عمراني و زير ساختي شهر نبود، امروز مي توانيم تصور کنيم تهران چه وضعيتي داشت! اگر امروز اين وضعيت در شهر وجود دارد، به برکت مجاهدت يکايک شما عزيزان است.   


وي در بخشي از سخنان خود ضمن تبريک عيد غدير خم، ابراز داشت: اميدوارم همه ما قدر شناس اين روز بزرگ باشيم که نعمت الهي بر مردم جهان کامل شده و مسير زندگي و حيات طيبه براي همه انسان ها روشن و شفاف شد.


شهردار تهران در آستانه هفته دفاع مقدس، ياد و خاطره تمامي شهدا و امام راحل (ره) را گرامي داشت و گفت: براي همه جانبازان عزيزي که سلامتي خودشان را آگاهانه، داوطلبانه و با اخلاص براي عزت و اقتدار کشور، مردم و انقلاب اسلامي گذاشتند، آرزوي سلامتي داريم.


وي گفت: امروز امنيت و اقتدار ما در گرو اين فداکاري ها است، با همه نا امني هايي که در منطقه خاورميانه وجود دارد اگر اين کشور بر بستر امنيت قرار دارد، به برکت مجاهدت بزرگ مرداني است که در آن مقطع مجاهدت کردند؛ همچنين اين امنيت به برکت مدافعان حرمي است که امروز زندگي آرام خود را رها کرده و براي دفاع از مظلومان، اسلام و قرآن جان خودشان را تقديم مي کنند.


قاليباف ضمن تسليت درگذشت چهار کارگر در حادثه مترو کيانشهر، ابراز داشت: انصافا آنها مجاهدان خاموشي هستند که کسي تلاش آنها را نمي بيند اما خداوند شاهد اين تلاش ها است. بدون شک اين کارگران نيز در پيشگاه خدا در آرامش هستند چرا که در راه خدمت به مردم تلاش کردند.


وي تاکيد کرد: البته که اين حادثه نادر بايد از بعد فني به صورت جدي بررسي شود. اگر چنين حوادث نادري ممکن است در کارهاي بزرگ اتفاق بيفتد اما هميشه گفته ايم سرعت، دقت و صحت و همچنين ايمني اساس کار ما است و بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم


شهردار تهران عنوان کرد: اميدواريم نتيجه اين بررسي آن باشد که در دستورالعمل ها، از حوادث پيش رو پيشگيري کنيم؛ چرا که در هر کارگاه و مجموعه اي حوادث وجود دارد، مهم آن است که دقت کنيم  اين حوادث به حداقل ممکن و با کمترين خسارت برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha