کد خبر: عوامل-موثر-در-کاهش-ضریب-هوشی-را-بشناسید
۱۸ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۹
عوامل موثر در کاهش ضریب هوشی را بشناسید

تخریب عصب های مغز موجب کاهش ضریب هوشی شده، اما بهتر است بدانید غیر از عوامل ارثی و ژنتیکی، انجام یکسری کارهای روزمره در این امر دخیل هستند.

به گزارش گروه مجله سلامت خبرگزاری سلامت (طبنا)، IQ یا همان ضریب هوشی مخفف عبارت Intelligence Quantity است. این واژه به معنی توانایی مغز فرد برای آموزش و درک مسائل و جزئیات محیط اطراف ، توانایی مقابله با موقعیت های جدید، تجزیه تحلیل مسائل و تفکر می گویند.

پس در یک تعریف کلی «آی کیو» یا همان بهره هوشی معیاری برای شناخت میزان هوش نسبی افراد است که عوامل مختلفی در افزایش و یا کاهش آن دخیل هستند.

برای سنجش آی کیو عدد یا نمره ای از صفر تا 200 و بیشتر در نظر گرفته می شود که از تقسیم 100 برابر هوش عقلی بر سن شناسنامه ای محاسبه می شود.

پایین آمدن ضریب هوشی در اثر تخریب سلول های عصبی یا همان عصب ها بوجود می آید. عواملی وجود دارند که موجب بروز این مشکل می شوند.متخصصان مغز و اعصاب معتقدند همه چیز از فناوری گرفته تا عادات غذایی و شیوه زندگی، بر عملکرد مغز ما تأثیر می گذارد و عادت های نادرست در زندگی روزمره باعث افت کارایی ذهن و توانایی فکر کردن می شود.

غیر از موضوع وراثت و ژنتیک که نقش مهمی در بالا بودن و یا کم بودن بهره هوشی فرد دارد ولی یک سری عادات روتین در زندگی هریک از ما وجود دارد که می توانیم با ترک آن می توانیم نقش مهمی در افزایش ضریب هوشی و بالا بردن قدرت تفکر خود داشته باشیم.

این عوامل عبارتند از :

1.استرس و درگیری فکری

2.اضافه وزن و چاقی مفرط

3.مصرف شیرینی جات و قندهای مصنوعی

4.قرار گرفتن در معرض دود سیگار و دخانیات

5.اختلال در ساعت خواب و ریتم شبانه روز مانند شیفت های کاری شب

6.انجام چندین کار با هم 7.استفاده زیاد از فضای مجازی

8.خوردن زیاد تنقلات بخصوص در کودکان

9.مصرف خوراکی های فرآوری شده و غذاهای پرچرب

10.مصرف بیش از حد میوه‌ جات به دلیل داشتن فروکتوز که موجب اختلال در عملکرد هورمون انسولین می شود. البته میوه ها با توجه به فوایدی که برای سلامتی دارند مصرف آن ها لازم و ضروری است. در اینجا مصرف بیش از اندازه میوه مد نظر هست.

خبرنگار مجله سلامت : الهه رهنما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha