۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۹
محسن مشایخی کارشناس مسئول مدارس آموزش از راه دور اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان در گفت و گو با خبرگزاری سلامت

طرح آبا تحول بزرگی در استان کرمان به حساب می‌آید

محسن مشایخی: هرچه بیشتر به جنوب کرمان نزدیک می شویم محرومیت بیداد می کند و هیچ گونه امکانات ویژه ای برای دانش آموزان وجود ندارد. دانش آموز در این منطقه حتی یک گوشی ساده ندارد چه برسد به گوشی های آنلاین که بخواهد از آن استفاده کند. عمل آموزش برای این قشر تعطیل است مگر اینکه ما با حمایت طرح آبا بسته های آموزشی برای این دانش آموزان فراهم کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، سالهاست خیرین کشور در مناطق محروم به ساخت مدرسه پرداخته و به ایجاد بسترهای لازم جهت کمک به تحصیل دانش آموزان کم برخوردار اقدامات شایانی نموده اند. متاسفانه طی سال های اخیر بارها به دلیل فرسودگی و کمبود امکانات ضروری در مدارس به ویژه در مناطق محروم، شاهد حوادث تلخ و ناگواری بوده ایم که تبعات فراوانی در پی داشته است. آن حوادث خسارات جانی، مالی و روحی جبران ناپذیری بر خانواده های کم برخوردار وارد کرده، احساسات جمعی را تحت الشعاع قرار داده و تا مدت ها توجه رسانه های مختلف کشور را به خود جلب نموده است. در این دوره و با وجود شیوع بیماری کرونا دسترسی دانش آموزان به وسایل ارتباط جمعی بسیار محدود و یا هیچ است.در همین رابطه گفت و گویی با محسن مشایخی  داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

آقای مشایخی از راه اندازی طرح آبا در جنوب کرمان بفرمایید. این طرح در این منطقه چه موفقیت ها و چه دستاوردهایی برای شما و دانش آموزان داشته است؟

 

این طرح مرداد ماه به ما ابلاغ شد، ما از همان زمان پیگیری هایی مربوط به طرح آبا را انجام دادیم.و از همان موقع به صورت مستمر پیگیر طرح آبا بودیم. در ابتدا افراد توجیه نبودند و درست متوجه ویژگی های آن نبودند و تصور می کردند پولی از دانش آموزان بابت این طرح دریافت می شود که با دوره های آموزشی که برای آنها گذاشتیم مدیران و موسسان در جریان این امر قرار گرفتند. بعد از آن قرارشد مدیران و موسسان مشاورانی برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل انتخاب کنند که کار دشواری بود و چون گاها یا دانش آموزان یا والدین گمان می کردند این طرح مانند سایر طرح هاست و موسسه دارالاکرام سعی دارد گزارشی تهیه و ارائه کند. با گذشت زمان این سوتفاهم ها برطرف و استقبال بی نظیری از این طرح صورت گرفت. این طرح باعث شد بسیاری از دانش آموزان که امکان حضور در کلاس درس را ندارند ترغیب شده و به درس خواندن روی بیاورند. این طرح نور امیدی در میان دانش آموزان به وجود آورد و بسیار از این بابت خوشحال بودند. این مسئله انگیزه ما را نیز برای انجام و استقرار طرح بسیار بیشتر می کرد.باید بگویم این طرح تا امروز به خوبی پیش رفته و دانش آموزان بازمانده از تحصیل بسیاری جذب و همراه این طرح شده اند.

در این مناطق کمتر برخوردار کلاس های آنلاینی برای دانش آموزان کمتر برخوردار شکل گرفته و انجام می شود.

 

کمی از این کلاس ها و مشکلات دانش آموزان بفرمایید.  

 

بزرگترین مشکل ما در این مناطق برای اجرای طرح آبا، عدم هرگونه وسایل ارتباط دیجیتالی است. در برخی از مناطق خطوط اینترنتی وجود ندارد یا اگر وجود دارد آنقدر ضعیف است که امکان آموزش آنلاین به هیچ وجه وجود ندارد. می توانم بگویم بزرگترین مشکل ما در اجرای این طرح همین موضوع است. اکثر دانش آموزان امکان حضور در کلاس های درس را ندارند، تجهیزات آموزش آنلاین هم آن طور که باید در برخی از مناطق جنوب کرمان وجود ندارد.

آموزش از راه دور برای دانش آموزان جنوب کرمان چگونه صورت می گیرد؟

در حال حاضر آموزش به صورت آنلاین و از راه دور است. برخی از شهرهای جنوب کرمان از امکانات و تجهیزات کلاس آنلاین برخوردارهستند مانند شهر جهرم. ولی هرچه بیشتر به جنوب کرمان نزدیک می شویم محرومیت بیداد می کند و هیچ گونه امکانات ویژه ای برای دانش آموزان وجود ندارد. دانش آموز در این منطقه حتی یک گوشی ساده ندارد چه برسد به گوشی های آنلاین که بخواهد از آن استفاده کند. عمل آموزش برای این قشر تعطیل است مگر اینکه ما با حمایت طرح آبا بسته های آموزشی برای این دانش آموزان فراهم کند. البته این بسته ها هم بازدهی چندانی ندارند و آموزش به نحو مطلوب برای آنها صورت نمی گیرد.

 

همانطور که فرمودید برخی از دانش آموزان در شرایط سختی زندگی می کنند به نظر شما آموزش برای آنها چطور و به چه شیوه ای باید صورت بگیرد؟آیا نیاز است مدرسه ای تاسیس شود و آنها در شرایط حضوری به تحصیل خود ادامه دهند؟

 

مدرسه به اندازه کافی در این مناطق وجود دارد اما به نظر من دانش آموزان امکان حضور در مدارس را ندارند، یکی از دلایل آن پراکندگی روستاهای جنوب کرمان است. مسئله دیگر هزینه رفت و آمد است که این دانش آموزان توانایی پرداخت آن یا اینکه وقت حضور در کلاس درس را ندارند. طرح آبا اگر به درستی اجرا شود واقعا خدمت بزرگی به این مناطق و دانش آموزان کرده است. دختران این مناطق عموما ترک تحصیل کرده و با افرادی بسیار بزرگ تر از خود ازدواج کرده اند. این در نوع خود یک آسیب اجتماعی بزرگ به حساب می آید.

آیا طرح آبا توانسته دانش آموزانی که ترک تحصیل کرده اند را به خود جذب کند حتی به اندازه تعدادی محدود؟

بله این اتفاق افتاده. وما شاهد این هستیم که چقدر بچه ها خوشحال هستند از اینکه می توانند سر کلاس بیایند و برای مدتی آموزش ببینند. به مرور اگر این طرح درست ایجاد شود و آن چیزی که دانش آموزان می خواهند بدان دست پیدا کنند واقعا تحول بزرگی در این مناطق ایجاد خواهد شد.

همان طور که خودتان اشاره کردید این طرح دستاوردهایی داشته است امکان دارد کمی به این دستاورد ها اشاره کنید؟

 

بزرگترین دستاورد طرح آبا بازگشت دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس و تحصیل دوباره است. زمانی که خانواده ها به ادامه تحصیل فرزندان خود رضایت می دهد می تواند بزرگترین دستاورد طرح آبا در جنوب کرمان و مناطق محروم آن مناطق باشد.

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x