۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
فرزاد خوش‌دست؛ کارگردان مستند «خط باریک قرمز» در گفت‌وگو با خبرگزاری سلامت مطرح کرد:

«سینماحقیقت» به مردم نزدیکتر می‌شود/ ردپای امید در سینمای مستند

یک مستندساز می‌گوید: اگرچه دوران پس از کرونا برگزاری آنلاین رویدادهای سینمایی معنی ندارد اما در شرایط فعلی، برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» به شکل برخط از تعطیل شدن آن بهتر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، فرزاد خوش‌دست مستندساز درباره برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» گفت: برگزار نکردن جشنواره‌های سینمایی اصلا کار درستی نیست. اما چطور برگزار کردن جشنواره‌ها بسیار اهمیت دارد. اگر ما صرفا صحبت اکران آنلاین را می‌کنیم باید ببینیم زیرساخت‌هایمان تا چه اندازه ظرفیت آن را دارد. این زیرساخت فقط بحث فنی و سیستماتیک نیست.

او با تاکید بر این نکته که مدیران جشنواره «سینماحقیقت» حتما درباره چالش‌های این شیوه فکر کرده‌اند، افزود: وقتی جشنواره را به صورت آنلاین برگزار می‌کنیم، باید برای شکل ساختاری، داوری و تنظیم کنداکتور و حتی چارت‌بندی فیلم‌ها برای مانیتور و موبایلی که مخاطب ما می‌خواهد فیلم‌ها را با آن نگاه کند تفاوت قائل شویم.

کارگردان مستند «خط باریک قرمز» ادامه داد: مدتی است آنلاین برگزار کردن رویدادها در تمام دنیا وجود دارد. خوشبختانه سینما برخلاف بسیاری از رسانه‌های دیگر این شانس را دارد که به صورت آنلاین هم ارائه شود. بنابراین امکان آنلاین برگزار کردن جشنواره «سینماحقیقت» وجود دارد اما شکل زیرساخت یک جشنواره آنلاین باید متفاوت باشد.

او در ادامه بیان کرد: باتوجه به اینکه برگزاری آنلاین باعث می شود مردم ارتباط بیشتری با جشنواره «سینماحقیقت» برقرار کنند، در شرایط کنونی توقع بیشتری از این جشنواره وجود دارد. مردم این روزها نیاز به انرژی مثبت و امید دارند. همان قدر که لازم است کاستی‌ها و تلخی‌ها و آسیب‌ها را به آنها نمایش دهیم، باید در بطن آثار امید را هم به آنها منتقل کنیم. فیلم مستند توانایی انجام این کار را دارد و در نمونه‌های مختلفی این کار را انجام داده است.

کارگردان مستند «زنی که نام ندارد» درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در دوران پساکرونا گفت: برگزاری آنلاین جشنواره‌ها در دوران پس از کرونا کار درستی نیست. در کشور ما قانون کپی رایت وجود ندارد و فیلم‌ها به راحتی سرقت می‌شوند و این خطر برای آثار ارائه شده در جشنواره‌ها وجود دارد.

او افزود: مردم بعد از کرونا بیشتر اشتیاق دارند تا وارد جامعه شوند. لازم است از راهکارهایی در این جهت استفاده کنیم. آنجا هم نیاز به نمایش فیلم‌هایی داریم که در کنار اینکه آسیب‌ها را منتقل می‌کنند امید و انرژی را دوباره به زندگی مردم بازگردانند.

خوش‌دست ضمن بیان این نکته که نیاز است تا در برگزاری جشنواره‌ها بخش خصوصی را بیشتر وارد ماجرا کنیم، عنوان کرد: وقتی بخش خصوصی تولید فیلم مستند انجام می‌دهد، به شدت نیاز به مخاطب دارد تا بازگشت سرمایه برایش اتفاق بیفتد. بازگشت سرمایه برای فیلم‌هایی اتفاق می‌افتد که به جهان مردم چیزی اضافه کنند و به آنها امید دهند.

کارگردان مستند «وقایع‌نگاری یک فیلمساز ناتمام» در ادامه صحبت‌هایش گفت: اکران آنلاین همانطور که از فوایدی برخوردار است، می‌تواند به چرخه نمایش صدمه وارد کند. در صورت نداشتن برنامه برای چگونگی اکران فیلم‌ها ممکن است مخاطب بعد از دیدن یک یا دو اثر به طور کل از این عرصه قطع امید کند و دیگر آنها را حتی در فضای حضوری از دست بدهیم.

او در پایان گفت: جشنواره‌های آنلاینی که در این دو سه ماه برگزار شده، معمولا نتوانستند انتظارها را برآورده کنند. امیدوارم این اتفاق برای سینمای مستند رخ ندهد و برگزاری آنلاین جشنواره «سینماحقیقت» بتواند مخاطب این سینما را بیشتر کند. امیدوارم جشنواره در این دوره هم بتواند استعدادهایی تازه را به سینمای مستند معرفی کند و به هدفی که در این چند ساله دنبال کرده برسد.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، در آذرمـاه ۱۳۹۹ و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x