۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱

رژیم‌های غذایی کاهش وزن

بنا بر بررسی‌های محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند، با پیروی از سه نوع رژیم غذایی مدیترانه‌ای، روزه متناوب و پارینه‌سنگی به مدت یک‌ سال می‌توان به‌طور قابل توجهی از وزن خود کاست.

به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، از میان سه رژیم غذایی فوق، رژیم غذایی روزه متناوب، که در آن افراد دریافت انرژی روزانه خود را به ۲۵‌درصد حد معمول آن کاهش می‌دهند (۵۰۰ کیلوکالری برای زن‌ها و ۶۰۰ کیلوکالری برای مردها) در مقایسه با دو رژیم دیگر می‌توان بیشتر وزن کم کرد.

در رژیم روزه متناوب، فرد به‌دلخواه دو روز از هفته را فقط ۲۵درصد از غذای روزانه خود را مصرف می‌کند. همچنین رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند مقدار قند خون را بهبود بخشد.

هر دو نوع رژیم غذایی روزه متناوب و مدیترانه‌ای می‌توانند فشار خون افراد را در وضعیت خوب و مناسبی قرار دهند.

محققان دانشگاه اوتاگو می‌خواستند بدانند که این سه نوع رژیم غذایی واقعا چه تاثیری روی سلامت بدن افراد می‌گذارد و برای این تحقیق از ۲۵۰ داوطلب کمک گرفتند.

هر یک از داوطلبان می‌توانستند نوع رژیم غذایی دلخواه خود را انتخاب کنند. در پایان بررسی مشخص شد که هر کدام از انواع رژیم غذایی مدیترانه‌ای، روزه متناوب و پارینه‌سنگی برخی از افراد داوطلب آزمایش مناسب بود.

در واقع این بررسی این موضوع را ثابت کرد که یک نوع رژیم غذایی الزاما برای تمام افراد مناسب نیست و هر کس با توجه به وضعیت جسمانی خود از رژیم غذایی خاصی فایده می‌برد.

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای، مصرف میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات کامل، آجیل، دانه‌ها و روغن زیتون، مقدار متعادل ماهی، مرغ، تخم‌ مرغ، لبنیات و هفته‌ای یک‌بار یا کمتر گوشت قرمز توصیه می‌شود.

رژیم غذایی پارینه‌سنگی، بیشتر حاوی خوراکی‌های کم‌فرآوری شده، میوه، سبزیجات، پروتئین حیوانی، آجیل، نارگیل و روغن زیتون فرابکر است که البته در این تحقیق از لبنیات و حبوبات و غلات هم استفاده شد.

داوطلبان شرکت در این آزمایش موظف بودند که رژیم غذایی انتخابی خود را به مدت یک‌سال رعایت کنند.

پس از گذشت یک‌سال، مشخص شد هر سه نوع رژیم غذایی می‌توانند موجب کاهش وزن در افراد شوند. محققان در رژیم غذایی روزه متناوب شاهد ۴ کیلوگرم کاهش وزن بودند که این رقم در رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای و پارینه‌سنگی، به‌ترتیب ۲,۸ و ۱,۸ کیلوگرم بود. فشار خون سیستولیک و قند خون افراد هم با اتخاذ دو رژیم غذایی مدیترانه‌ای و روزه متناوب در سطح مطلوبی قرار گرفت.

به گزارش طبنا، اگر دچار اضافه‌وزن هستید از هر یک از سه رژیم فوق پیروی کنید تا به وزن دلخواه‌تان دست یابید.

مترجم: نادیا زکالوند

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of