کد خبر: روزانه-بین-۵۵۰-تا-۷۰۰-هزار-ارتباط-زنده-د
۳۰ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۳۸
روزانه بین ۵۵۰ تا ۷۰۰ هزار ارتباط زنده در شبکه شاد برقرار می‌شود

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، محسن حاجی میرزایی در جلسه شورای آموزش و پرورش البرز ، با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش استان قابلیت‌های زیادی دارد گفت: هدف این شورا فراتر از همکاری است. ما به دنبال هم‌راستایی در مأموریت‌ها هستیم همه ما در نظام هدف والایی داریم که در حد شکل دادن تمدن نوین اسلامی است.

وی ادامه داد: به جهت تقسیم کار، کارها بین ما توزیع شده ولی همه یک هدف مشخص دارد و هر کسی وظیفه خود را انجام دهد باید فکر کند آدمی که قرار است تربیت شود متفکر، خلاق، شریف و مستقل باشد و خوب ارتباط برقرار کند و در جامعه مشارکت داشته باشد که این مستلزم یک فهم مشترک در حوزه دستگاه‌های اجرایی است که همه باید با هم کار کنیم. وقتی ظرفیت‌ها را کنار هم بگذاریم قطعا اثربخشی و کارایی خیلی بیشتری دارد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از مفاهیمی که خیلی در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است این است که جامعه خود را در برابر تکانه ها گم نکند و دچار درماندگی نشود. ما در آموزش و پرورش در برابر کرونا که همه جهان را با مشکل مواجه کرد راه حل های بدیع و خلاقانه ای داشتیم  و خوب کار کردیم.

وی ادامه داد:  برخی تصور می کنند که ما دانش آموزان را از مدرسه به اینترنت بردیم در حالی که این دانش آموزان را کرونا از مدرسه بیرون کرد هر چند هنوز اعتقاد داریم هیچ آموزشی با آموزش حضوری قابل قیاس نیست حتی یک ساعت در هفته هم که شده دانش آموزان باید بیایند تا  ارتباط چهره به چهره داشته باشند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: وقتی مدرسه تعطیل شد هر کسی به محیطی رفت. واتساپ تلگرام گوگل و .. ما آنها را از آن محیط های ناامن به شاد بردیم که منحصرا آموزشی است.

وی افزود: در این مدت ۲۴ میلیارد پیام و ۹ میلیارد فایل بین معلمان و دانش آموزان رد و بدل شد و  روزی ۵۵۰ تا ۷۰۰ هزار ارتباط زنده برقرار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: شبکه شاد ۱۶ میلیون دانش آموز را مانند یک نخ تسبیح دور هم جمع کرد و  در کمتر از ۱۰ ماه به بزرگترین اپلیکشن داخلی با بیشترین کاربرد و زمان فعالیت تبدیل شد. ما باید این قابلیت ها را در فضای مجازی توسعه دهیم معلمین ما زمانی که کرونا آمد کار در فضای مجازی را بلد نبودند اما الان دارند یاد می‌گیرند .

وی در خصوص مشکلاتی در زمینه فضاهای آموزشی وجود دارد هم گفت: سرانه آموزشی در البرز هم نسبت به سرانه کشوری پایین است و هم در استان توزیع نامناسبی دارد بر همین اساس از سال ۹۶ تاکنون اعتبارات کشوری در این بخش حدودا هفت برابر شده و ظرفیت خیرین هم ۱۰ برابر بیشتر شده است.

وی در خصوص دانشگاه فرهنگیان هم گفت: مسیر جذب نیرو برای آموزش و پرورش منحصرا به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی محدود شده است. دانشگاه فرهنگیان به خاطر اسمش مهم نیست به خاطر ماموریت است. بزرگترین رانت را نظام به دانشگاه فرهنگیان داده است چون وقتی فردی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود سربازی نمی‌رود، از همان روز استخدام می‌شود، حقوق می‌گیرد و دوره تحصیل هم جزو خدمت او حساب می‌شود به همین دلیل رتبه‌های زیر هزار در دانشگاه فرهنگیان خیلی زیاد شده است این یک امکان خوب است که جمهوری اسلامی فراهم کرده است.

وی در پایان با بیان اینکه یک خطای استراتژیک رخ داده و آن این بوده که فرض شده که آموزش و پرورش مقدمه دانشگاه است، گفت: این طور نیست. هدف ما تربیت انسانی است که می‌تواند روی پای خود بایستد و می‌تواند طفیلی و انگل نباشد دیپلم نباید جواز ورود به دانشگاه باشد دیپلم باید خودش هویت باشد که داریم به این سمت می رویم.

امام جمعه کرج: دانشگاه فرهنگیان باید تقویت شود

آیت الله سیدمحمدمهدی حسینی همدانی امام جمعه کرج هم در این جلسه با اشاره به حضور ۴۶۰ هزار دانش‌آموز و بیش از ۸۰۰۰ هزار کادر آموزش و پرورش در استان البرز، گفت: اکنون در آغاز چله دوم انقلاب هستیم و در این زمان دستورالعمل‌هایی قوی و پر محتوا  مثل بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین داریم و نباید اجازه دهیم عده‌ای دیگر  برای آموزش و پرورش سند تهیه کنند چون ما از نظر محتوا کمبود نداریم ولی در مقام اجرایی کمبود وجود دارد حتی در اجرای سند تحول بنیادین دچار کمبودهایی هستیم که باید به طور جدی به آن بپردازیم .

نماینده ولی فقیه در البرز با تأکید بر اینکه نباید در بخش آموزش و پرورش به صورت مُسکن عمل کرد، ادامه داد: یکی از مهمترین کارها رسیدگی به وضعیت دانشگاه فرهنگیان است  که نیروی انسانی تربیت می کند این دانشگاه باید تقویت شود البته استفاده از طلاب مدتی است شروع شده و عده‌ای هم آمده و کار را شروع کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: اگر فرزندان را امانت و معلمان را امانتدار بدانیم باید طوری برنامه‌ریزی شود که خروجی آن عالم متدین تربیت شود.

حسینی همدانی در ادامه با بیان اینکه ما به آموزش بها می‌دهیم آن هم شکلی و به محتوا کمتر پرداخته‌ایم و پرورش هم خیلی کم اهمیت است گفت: در این دوره که وارد آموزش مجازی شده‌ایم اگر تولید محتوای اسلامی متناسب با معیارهای اسلامی فراهم نشود قطعا سرمایه انسانی اسلامی و ایرانی و حتی آموزه های ایرانی هم از بین می‌رود.

امام جمعه کرج بر لزوم سپردن اداره مهدها و پیش دبستانی‌ها توسط آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: اداره این دو باید از دست بهزیستی خارج شود.

نماینده ولی فقیه در البرز در پایان خاطرنشان کرد: ما در البرز گرفتار فرقه‌ها هستیم و فرقه‌ها با قوه دارند کار می‌کنند و هر گوشه یک گروه کار می‌کنند بنابراین معلمان را باید برای مواجه شدن با این موضوع و پاسخگویی به پرسش‌های دانش‌آموزان، آموزش داد.

برخی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان البرز به جای خوابگاه در کانکس هستند

علیرضا عباسی، نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا هم در این جلسه با بیان اینکه متاسفانه این حوزه مورد غفلت واقع شده و به آن کم توجهی شده است، گفت: سرانه آموزشی در البرز بسیار پایین است و در برخی از نقاط به زیر نیم متر می‌رسد. در بخش نیروی انسانی هم ۳۶۰۰ نیرو کمبود داریم و ۳۵۰۰ نفر هم به زودی بازنشسته می‌شوند که لازم است برای جایگزینی آن چاره اندیشی کرد.

عباسی در خصوص دانشگاه فرهنگیان هم گفت: باید به دانشگاه فرهنگیان بها داده شود و نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش از این دانشگاه تأمین شود. دانشگاه فرهنگیان البرز با کمبودهایی مواجه است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا دانشجویان این دانشگاه به جای خوابگاه در کانکس مستقر نشوند.

وی از وزیر آموزش و پرورش خواست البرز را در این زمینه به صورت ویژه در نظر بگیرد.

بیش از هزار کلاس بالای ۴۰ نفره در البرز داریم

مهدی عسگری دیگر نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا هم در این جلسه با بیان اینکه ما در آموزش و پرورش با شاخص‌های سند تحول بنیادین فاصله داریم گفت: ما در حد اقل‌های لازم هم با آنچه باید باشد فاصله زیادی داریم و همیشه این کمبودها باعث شده مسایل اصلی گم شود.

عسگری افزود: در حوزه زیرساخت‌ها سرانه آموزشی در کرج ۳.۸ مترمربع است که در مقایسه با ۵.۲  مترمربع متوسط کشور بسیار پایین است. البرز محروم است سیستان و بلوچستان هم محروم است اما همه کشور تلاش می‌کنند تا محرومیت سیستان و بلوچستان رفع شود چون پذیرفته‌اند که آنجا منطقه‌ای محروم است اما به البرز به عنوان یک استان برخوردار نگاه می‌شود.

وی ادامه داد: ما در البرز بیش از هزار کلاس بالای ۴۰ نفر در داریم و در فردیس که یکی از پرتراکم‌ترین شهرستان‌های جهان است هنوز اداره آموزش و پرورش نداریم.

نماینده کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا با بیان اینکه در حوزه زیرساخت‌ها کارهای خوبی توسط مجمع خیرین انجام شده اما به اعتبارات جدی نیاز داریم، گفت: البرز با نرخ مهاجرت حدود چهار یکی از بالاترین نرخ‌ها را در کشور دارد و همواره به جمعیت دانش آموزی آن اضافه می‌شود اما در عوض انتقال فرهنگیان به کلانشهری مثل کرج ممنوع است.

وی در پایان با اشاره به شیوع کرونا و حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی گفت: ما در بخش سواد استفاده از فضای مجازی هیچ پیوست فرهنگی نداریم و این در نسل آینده خود را نشان می‌دهد. دانش آموزان ما دارای سوءتغذیه فکری هستند که باید برای آن چاره اندیشی شود .

مطالب درسی باعث دلزدگی دانش‌آموزان می‌شود

علی حدادی نماینده ساوجبلاغ، نظرآباد، طالقان و چهارباغ هم در این جلسه گفت: یکی از نکاتی که امروز در آموزش و پرورش مساله شده، حجم بالای کتاب‌های درسی و مطالب سنگین است که موجب خستگی و دلزدگی دانش آموزان می‌شود.

وی افزود: از آموزش برای مهارت‌های زندگی و سبک زندگی هم غفلت شده و استفاده از دبیران غیرمرتبط و غیرمتخصص هم چالش‌هایی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه شاخص برنامه ششم توسعه مبنی بر سهم ۵۰ درصدی هنرجویان فنی حرفه‌ای و کاردانش از کل دانش آموزان متوسطه محقق نشده و این یک مشکل است گفت: طرح اجرای یک مهارت که از جمله وظایف آموزش پرورش بوده و طبق آن هر سال باید برای ۵۰۰ هزار دانش آموز نظری اجرا می‌شد هم اجرا نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha