Wednesday 3 June 2020 | چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹

حدیث سلامتی: زاهد در دنیا کسی است که حرام...

۰۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱
بازدید: 58

رسانه‌ها در باورپذیری به قرنطینه خانگی نقش موثری ایفا می‌کنند

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شهیدبهشتی معتقد است: رسانه‌ها در اعتقاد و پذیرش جامعه به رعایت اصول پزشکی به ویژه قرنطینه خانگی نقش موثری ایفا می‌کنند.

به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، مرضیه ابراهیمی‌ در باره نقش کارشناسان اجتماعی و روانشناسی در مدیریت بحران کرونا اظهار داشت‌: شیوع ویروس کرونا در کشور ضرورت تحلیل‌های اجتماعی و روانشناختی را متجلی ساخت.

وی افزود: آیین باستانی نوروز یکی از مهمترین فرصت‌ها به منظور گسترش تعاملات اجتماعی است و در حال حاضر باتوجه به شیوع بیماری کرونا این ارتباطات و برگزاری آیین‌ها با محدودیت روبه رو است.

ابراهیمی‌ادامه داد: بنابراین قرنطینه خانگی در این دوران با آگاهی‌بخشی جامعه در خصوص آسیب‌ها و صدمات عدم رعایت اصول پزشکی محقق می‌شود و این امر مستلزم تحلیل‌های اجتماعی و روانشناختی است.

وی تاکید کرد: به عبارت دیگر ایجاد رعب و وحشت در باره سلامتی و جان آدمی‌(با هدف عدم خروج از منزل) با بهره گیری از علوم پزشکی محقق می‌شود؛ اما باور و پذیرش جامعه در خصوص رعایت این اصول مستلزم بهره‌برداری از علوم اجتماعی و روان شناسی است.

ابراهیمی‌در ادامه افزود: مدیریت بحران در حوزه اجتماعی گفت وگو با مردم است؛ به عنوان مثال عدم رعایت قرنطینه و تداوم مسافرت‌ها در این روزها باید از طریق روش‌های نوین علمی‌مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد. در خصوص دلایل این مساله با مردم گفت وگو و علل عدم توجیه آن‌ها در این رابطه مشخص شود.

به گفته عضو هیات علمی‌دانشگاه شهیدبهشتی یکی از دلایل اساسی عدم رعایت این قرنطینه اضطراب و نگرانی در خصوص تضییع زمان است و براین اساس دولت باید (با استفاده از برخی سیاست‌ها) زمان‌های جایگزینی را فراهم آورد.

وی یادآور شد: دولت همچنین باید مکانیزم‌های تفریح و سرگرمی‌نظیر مطالعه و ورزش را به جامعه معرفی کند؛ که این امر در بلندمدت هم آثار و نتایج ارزشمندی را رقم خواهد زد.

این تحلیلگر اجتماعی افزود: آموزش قرنطینه خانگی و همچنین فراهم سازی محیطی دلچسب و آرامش‌بخش در منزل بی‌شک ضرورت سازوکارهای تنبیهی نظیر جریمه و تردد ممنوعیت را نیز به حداقل می‌رساند.

نظرات کاربران

avatar
  Subscribe  
Notify of