۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

حوزه اطلاع‌رسانی از سیل سیستان وبلوچستان جا ماند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: حوزه اطلاع‌رسانی، از سیل اخیر سیستان و بلوچستان عقب افتاد و چند روز بعد از گسترش سیل فعال شد.

به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، سیدحسن موسوی چلک افزود: وقوع حوادث و سوانح طبیعی و غیرطبیعی موضوع اجتناب ناپذیر زندگی در تمام جوامع است و با توجه به موقعیت ایران ممکن است چند حادثه طبیعی و غیرطبیعی را با هم داشته باشیم و لازم است حوزه اطلاع رسانی در این مواقع بهتر عمل کنند.

وی ادامه داد: ایران جزو کشورهای حادثه خیز و دارای اولویت در حوزه بلایای طبیعی است و با توجه به اتفاقات غیرطبیعی که آنها را تجربه می‌کنیم، مدیریت بحران در این حوزه مهم است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: از بزرگترین چالش‌های حوزه مدیریت بحران این است که سیاست رسانه ای مشخصی در این بخش نداریم. در عین اینکه سازمان مدیریت بحران، سخنگو دارد اما هنگام بلایا، هرکسی سعی می‌کند خبری منتشر کند و گزارش بدهد.

موسوی چلک افزود: سیاست رسانه ای در مدیریت بحران با هدف گزارش عملکرد نیست به طور مثال در سیل اخیر سیستان و بلوچستان، چند روز گذشت تا کشور بیدار شود.

وی ادامه داد: اخباره منتشره در حادثه سقوط هواپیما نشان داد که سیاست رسانه‌ای مشخصی هنگام بحران‌ها نداریم و نتیجه آن، بداطلاعی رسانی کردن بود. آنچه در سیستان اتفاق افتاد می‌تواند نارضایتی شدیدی ایجاد کند به ویژه آنکه سیل در محروم ترین نقطه کشور اتفاق افتاد.

موسوی چلک اضافه کرد: بخشی از ضعف اطلاع رسانی سیل اخیر به آن خاطر است که سیاست‌های رسانه ای درباره چگونگی انعکاس حوادث و سوانح تدوین نشده است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: در همه جای دنیا ظرفیت سازمان‌های غیردولتی و مشارکت مردم در مدیریت بحران مورد توجه قرار می‌گیرد؛ متاسفانه در ایران مشارکت مردم در بلایا صرفا به واریز پول و اعطای کالا محدود شده درحالیکه آنها در قالب سازمان‌های غیردولتی می‌توانند در صحنه بحران‌ها حضور پیدا کنند.

موسوی چلک افزود: همه اقدامات خدماتی در مواقع بحرانی به نیازهایی مانند چادر و غذا برنمی‌گردد بلکه یکی از ابعاد کمک‌ها در مواقع بحرانی، حمایت‌های روانی و اجتماعی است.

وی تاکید کرد: سازمان مدیریت بحران به عنوان سازمان مدیریت و هماهنگی نباید از سازمان‌های غیردولتی مرتبط و انجمن‌های صنفی و علمی‌در این حوزه غفلت کند و برنامه‌ریزی و آماده سازی سازمان‌های غیردولتی مانند انجمن مددکاری اجتماعی می‌تواند پشتوانه تخصصی برای ارائه حمایت‌های روانی و اجتماعی باشد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به ضعف مدیریت و همانگی در ارائه خدمات و مداخلات هنگام بحران‌ها گفت: انتظار بود با تشکیل سازمان مدیریت بحران به جای ستاد مدیریت حوادث و بازنگری قانون، ضعف هماهنگی رفع شود اما همچنان وجود این موجب می‌شود منابع و نیازها شناخته نشود و مورد استفاده قرار نگیرند.

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x