۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس:

تنوع مدارس به دلیل تنوع قانونی است/ گم شدن اهداف آموزشی در مدارس ترکیب روستایی و شهری

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: آموزش و پرورش باید به دنبال تحقق اهداف اولیه قوانین آموزشی باشد و در صورتی که نمی تواند آن را محقق کند باید رویکرد مدارس را تغییر دهد.

محمدوحیدی، نماینده مردم بجنورد در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره تنوعی که در نوع مدارس کشور ایجاد شده افزود: برخی از این تنوعات ناشی از تنوع در قانون بوده است، مثلا قانونگذار گفته که برای مدارس دولتی در مدارس روستایی که فاقد مدرسه مطمئنی برای مقطع تحصیلی متوسطه اول و دوم هستند مدرسه نمونه دولتی ایجاد شود.

وی ادامه داد: برهمین اساس هم باید ۷۰ درصد دانش آموزان این مدرسه از روستاها باشند که فاقد مدرسه بودند یا در نظام قبلی ابتدایی به صورت چند پایه درس خوانده اند. حالا باید در مدرسه ای با رویکرد آزمونی در کنار دانش آموزان نخبه شهری قرار بگیرند و تقویت شوند.

وحیدی تصریح کرد: ولی وقتی به نوع اجرای این قانون نگاه می کنیم می بینیم که خروجی این کار پس از مدتی ترکیب جمعیتی این دانش آموزان عوض می شود، یعنی روستاییان کمتر می توانند در مدرسه حضور پیدا کنند و جای آنها با دانش آموزان شهری پر می کنند و هدف اولیه گم می شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: اگر واقعا آموزش و پرورش نمی تواند هدف اولیه را محقق کند باید اصل مدارس را تغییر دهد و رویکرد آنها را یکسان کند.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود قوانین بسیار متنوع و زیادی که در راستای اهداف آموزشی وجود دارد، چرا خروجی به این اندازه ضعیف است؛ ادامه داد: بخشی از این مشکلات به این دلیل است با نگاه بی اعتمادی به سیستم آموزشی روبرو هستیم و این نگاه همه بخش های دولتی را شامل می شود و آموزش و پرورش یک قسمنی از آن است. چون بی اعتمادی یک فاصله بین عموم مردم و یک سیستم، احساس این است که هر تصمیمی گرفته می شود خلاف نگاهی است که می خواهد عدالت اجتماعی را ایجاد کند.

وحیدی اضافه کرد: شاید مهمترین شاخصی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب هم به آن اشاره کردند این باشد که ما در این گام محوریت ایجاد عدالت اجتماعی را باید اصل قرار دهیم و یکی از اینها این است که کسی احساس شکاف آموزشی نداشته باشد و همه در فرصت های برابر آموزشی قرار گرفته باشند. این احساس خیلی مهم است که در مردم اتفاق بیفتد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: این احساس چیزی نیست که با یک بخشنامه اتفاق بیفتد و باید نگرش و انگیزش ما تغییر کند تا رفتار ما متناسب با این تغییر، تغییر کند.

خبرنگار: محمدسیاح

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments