۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
خبرگزاری سلامت گزارش می دهد؛

تامین هزینه های مترو از جیب مبارک مردم/ دود مشکلات متروی تهران در چشم مردم !

توسعه حمل و نقل عمومی در شهرها وظایف مشترک دولت و شهرداری است، یعنی بخشی این دو نهاد باید سهم خود را در توسعه حمل و نقل شهری پرداخت کنند که دولت سال هاست این سهم را پرداخت نکرده البته شهرداری هم کار خاصی نکرده است.

محمدسیاح: به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ توسعه شبکه حمل و نقل عمومی در کشور سال ها است که در بن بست بی مسئولیتی و بی برنامگی قرار دارد. توسعه این بخش در همه شهرهای کشور اهمیت دارد اما در شهری مانند تهران که بیش از ۱۲ میلیون نفر جمعیت دارد این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

با این حال از زمانی هم که مدیریت شهری عوض شده اقدام جدی و قابل قبولی برای توسعه شبکه حمل و نقل شهری چه اتوبوس و چه مترو صورت نگرفته است. بیشتر وقت مدیریت شهری جدید به نام گذاری کوچه و خیابان ها گذشته و در کمتر جلسه ای به این موضوع مهم و راهکارهای توسعه شهری پرداخته شده است.

پیروز حناچی، شهردار تهران، درباره عدم کمک های دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی گفته است: «برای دریافت کمک دولت تلاشمان را می‌کنیم ولی در این شرایط امید چندانی نداریم البته از محل قراردادی که با وزارت نفت داریم سال قبل اعتباراتی به ما داده شد ولی این اعتبارات کم است ما معتقدیم حمل و نقل عمومی تهران موضوع حاکمیتی است با شهرداری به تنهایی نمی تواند باران را به دوش بکشد.»

اما این همه مشکل نیست چراکه مصوبات هم به درستی اجرا نمی شوند و شهردار تهران درباره مصوبه دولت روحانی برای خرید ۱۹ هزار اتوبوس اضافه کرد: «ما در مواردی که قانون شده است هم مشکل داریم به عنوان مثال برای گرفتن اوراق مشارکت بانکها از ما ضمانت های صد درصدی می خواهند در حالیکه طبق قانون ۵۰ درصد بازپرداخت اوراق مشارکت با دولت است در مصوبه هایی که مربوط به حمل و نقل عمومی هم هست هم همه اعم از دولت شهرداری و سایر بخش ها مسئولیت دارند و باید به وظایف خود عمل کنند توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی یک خواسته اجتماعی است و بعد از حوزه سلامت باید در اولویت اول تخصیص اعتبارات باشد و من همین جا اعلام می کنم که در شرایط کرونایی یک ریال از دولت دریافت نکرده ایم و با این حال تلاش کردیم که باری بر روی دوش مردم نباشیم.»

شهردار تهران پیش از این گفته بود حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران یک مساله حاکمیتی است و  موضوعی نیست که شهرداری تهران به تنهایی بتواند حل کند شاید در دوره‌های قبل مترو، بهانه‌ای برای مساله عبور از انضباط عمومی در سطح شهر بوده است یعنی دولت زمانی که در وضعیت خیلی خوب مالی بوده و می‌توانست به مترو تهران کمک کند هم به هر دلیل این کار را نکرد، شهرداری  هم هر کاری برای اینکه این شبکه را به اجرا در بیاورد انجام داده است.

طبق قانون دولت باید ۵/۸۲ درصد از هزینه های توسعه حمل و نقل عمومی را به شهرداری تهران بپردازد که به گفته محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تاکنون دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان در این باره به شهرداری تهران بدهکار است.

زور به دولت نرسید ولی به مردم می رسد!

شهرداری تهران در دوران سه سال و نیم خود جز ناله و اظهار ضعف و ناتوانی کار دیگری انجام نداده است، این مدیریت شهری صرفا به دنبال حفظ ظاهر شهری بوده و کمتر پروژه عمرانی و توسعه ای در شهر را اجرا کرده است.

سید مناف هاشمی استاندار مستعفی گلستان و معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران هم بعد از ناتوانی در توسعه مترو و اتوبوس داشته حالا توپ را به زمین مردم انداخته است که اگر دولت پول نمی دهد باید مردم این کسری را با گران شدن بلیت مترو آن هم به میزان ۵ هزار تومان بپردازند.

اقدامی که خشم مردم را برانگیخته است و با این بدعتی که شهرداری تهران و معاونش برداشته امکان بروز درگیری ها در مترو بر سر قیمت بلیت بالاگرفته است.

مردم به اندازه کافی در فشارهای اقتصادی ناشی از ناکارآمدی دولت در مدیریت اقتصادی هستند و اگر قرار باشد که هزینه توسعه مترو را هم بدهند آن زمان ممکن است مدیریت شهری مجبور به استعفای دسته جمعی شوند!

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x