محمدسیاح: به گزارش
خبرنگار اقتصادی خبرگزاری سلامت؛ شرایط اقتصادی مردم در این چند ساله، شرایط مناسبی نبوده و نیست و با شیوع کرونا و وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی و افت درآمد کسب و کارها و به دنبال آن تعدیل نیرو در بسیاری از بنگاه های اقتصادی کشور؛ بر تعداد افراد بیکار افزوده شد. با توجه به اوضاع اقتصادی نا بسامان جامعه، بسیاری از این افراد براساس نیازهایی که داشتند با شرایط سختی از شبکه بانکی کشور وام هایی را در دوران قبل از کرونا دریافت کردند. وام گیرنده ها همه تلاش شان باز پرداخت اقساط بانکی شان بر اساس قراردادی که با بانک داشتند، بود. اما فضای وخیم اقتصادی کشور، برای برخی از مردم شرایط باز پرداخت را فراهم نکرده است. بانک ها بدون هیچ توجه ای به مردم، تنها به دریافت پول خود با سود های کلان می پردازند. با توجه به شرایطی که کرونا در کشور رقم زد و شرایط سخت اقتصادی مردم دو چندان سخت تر شده و مردم برای پرداخت اقساط معوقه خود دچار مشکل شدند.
پیش از این ستاد ملی مبارزه با کرونا با هماهنگی بانک مرکزی تصمیم گرفتند تا برای کمک به مردم و فعالان اقتصادی بخشنامه و مصوبه ای را تنظیم و صادر کنند که براساس آن سررسید اقساط بانک ها برای کاهش فشار اقتصادی از دوش مردم به تعویق بیفتد.
علی ربیعی، سخنگوی دولت در اسفند ماه از عقب افتادن دو ماهه سر رسید تسهیلات مرتبط با کسبوکارها به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داده بود، او با بیان اینکه دولت ستادی را در این باره تشکیل داده تا موضوع را بررسی و راهکارهایی را ارائه دهند، افزود: «برای کاهش فشار بر مردم مقرر شد سررسید وامهای مرتبط با کسب و کارها و برخی دیگر از وامها، دو ماه به عقب بیفتد.»
این تصمیم که در همان زمان هم مورد تایید بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار قرار گرفت به بانک ها ابلاغ شد تا سریعتر سازو کار کاهش فشار بر مردم را تبیین کنند و زمان سررسید اقساط تسهیلات بانکی را به عقب بیندازند تا از فشار بیشتر به مردم کاسته شود.
بنابراین یکی از تصمیمهای بانک مرکزی برای کمک به مردم در زمان شیوع ویروس کرونا، تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات قرضالحسنه کسب و کارها، همچنین اشخاصی که در جریان شیوع کرونا کسب درآمد و اشتغال آنها آسیب دیدهاند، بود. بانک مرکزی در همان روزهای نخست شیوع ویروس کرونا از مدیران بانکی خواست تا از گرفتن اقساط اینگونه وامها خودداری کرده و اقساط کسر شده از حساب گیرندگان تسهیلات را به آنها بازگرداند، اما این بخشنامه از همان ابتدا با سرپیچی بانکها و برداشت اقساط از حساب مردم همراه شد.
این برداشت فقط از حساب دارندگان حساب انجام نشد و بانک ها در اقدامی دیگر حساب ضامن ها را مورد دستبرد قرار داده و بدون اطلاع یا با اطلاع آنها، اقدام به برداشت از حساب ها کردند. به شکلی که به نظر می رسید از عدم بازگشت اقساط خود ترسیده باشند! با وجود اینکه معاون بانک مرکزی از ایجاد سامانه ای برای شکایت مردم از این بانک ها خبر داده بود ولی این اقدام هم چندان تاثیری بر فعالیت بانک ها نداشت و تا همین امروز هم این اتفاق در حال وقوع است.
دست بانک ها در دست نگاه های خصوصی
برخی بانکهای عامل از اجرای این دستورالعمل خودداری و نسبت به دریافت اقساط وامها اقدام کرده یا از حساب اشخاص برداشت کردهاند یا با ارسال پیامک به مشتریان خواهان واریز اقساط معوقه شدهاند که ابراز بیاطلاعی یا عدم دریافت ابلاغی بهانه شعب شده است.
گزارشهای متعدد مردمی بیانگر از آن است که با وجود ابلاغ بانک مرکزی و تاکید مکرر این بانک مبنی بر کسر نکردن اقساط از سوی بانکها، اقساط اسفند و فروردین ماه را از حساب مشتریان کسر کردند و در حالی که بانک مرکزی به بانکها دستور داده بود اقساط کسر شده را به حساب مشتریان برگردانند، اما نه تنها قسطی برگردانده نشد بلکه قسطهای بعدی نیز در حال کسر از حساب است.
اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود، برخی از بانک ها بویژه بانک های خصوصی پا را فراتر گذاشته و برای وصول اقساط پرونده افراد گیرنده تسهیلات قبل و بعد از کرونا را در اختیار شرکت ها و بنگاه های حقوقی قرار می دهند تا در دریافت اقساط خود موفق باشند. برخی از این شرکت ها با تهدید و با ادبیاتی زننده نقشی مانند شرخر دارند تا بتوانند وام گیرنده یا ضامن را مجاب به پرداخت اقساط کنند! این شرکت ها با استخدام نیروهایی تنها کاری که می کنند برقراری تماس های تلفنی مکرر و آزادهنده با استفاده از لحنی تند با ضامن و وام گیرنده است تا آنها را به پرداخت اقساط مجبور کنند.
نمی گذاریم کار به دادگاه بکشد
یکی از افرادی که ضمانت دریافت وام دو شخص را از یکی از بانک های خصوصی به عهده دارد؛ در گفتگویی با خبرگزاری سلامت از تماس های تلفنی آزاردهنده شرکت واسط بانک می گوید: «اگر به جهت مشکلات اقتصادی وام گیرنده ای که من ضامن آن ها هستم نتوانستند اقساط خود را بپردازند، بدون شک مشکلات اقتصادی که همه مردم با آن درگیر هستند دلیل این اتفاق بوده است. آیا بانک ریالی از معوقات خود را می بخشد؟ بانک تا ریال آخر با سود کلان پول خود را دریافت می کند.
چرا این شرکت های حقوقی واسطه کاسه داغ تر از آش شده اند؟ چرا این همه به مردم سخت می گیرند؟»
او توضیح داد: «یکی این شرکت ها که نقش وصول کننده اقساط بانک را دارد روزی حداقل 50 بار تماس می گیرد و در این تماس های تلفنی مکرر و آزاردهنده با بنده به عنوان ضامن تسهیلات، ضمن تهدید با بکار بردن الفاظ نامناسب و زننده می خواهد که اقساط را سریعتر پرداخت کنیم!»
او ادامه داد: «حتی زمانیکه به آنها گفتم نهایتا با طرح موضوع در دادگاه تکلیف این تسهیلات روشن خواهد شد، در جوابم گفتند نمی گذاریم کار به آنجا بکشد!»
بی توجهی به توصیه های رهبری
این اتفاق در سایه تمرد بانک ها از مصوبه صریح بانک مرکزی در همراهی با مردم، درحالی رخ می دهد که مقام معظم رهبری در بیاناتی به همراهی و همدلی تمام سیستم های دولتی و غیردولتی برای همراهی با مردم تاکید کردند. ایشان به بُعد دیگری از ماجرای بیماری کرونا در کشور یعنی رفتار عمومی ملت در بهکار بستن توصیهها اشاره کردند و گفتند: «مردم واقعاً به آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا بهصورت تصمیم قاطع میگوید عمل میکنند، البته ممکن است چیزی را به صورت مردّد اعلام کنند و مردم به این نتیجه نرسند که باید به آن عمل شود اما در جایی که مطلبی قاطعانه گفته میشود مردم همراهی میکنند و تصمیمهای ستاد ملی جدی گرفته و به آنها عمل شود.»
به نظر نمی رسد بانک ها خیال آرام شدن داشته باشند و با وضعیت موجود این شرایط برای مردمی که وام گرفته و امروز در بلای کرونا گرفتار شده اند، ادامه خواهد داشت. در حالیکه امروز شرایط اقتصادی به همه مردم بویژه در سطوح پایین فشار می آورد بانک ها باید همکاری و همراهی بیشتری را برای کمک به مردم داشته باشند. کرونا ویروس عاملی است که باعث شده تا چرخ اقتصاد کشور کم باد شود و مردم را به مشکل بیاندازد. در این دوران است که مجموعه دولت، بانک مرکزی، بانک های خصوصی و دولتی و ... باید برای همراهی با مردم دست آنها را بگیرند تا بتوانیم از شرایط موجود عبور کنیم.
در این شرایط سخت کرونایی، عرصه را به مردم سخت تر نکنید!
نظر شما