۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

اراده تحول صنعت خودروسازی ضعیف است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: باید افق‌های بالایی را برای صنعت خودروسازی خودمان ترسیم کرده و بعد راه‌کارهایی را تعریف کنیم که ما را به آن افق برساند اما اراده و برنامه ریزی در این حوزه ضعیف است.

غلامرضا مرحبا، نماینده مردم آستارا در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری سلامت؛ درباره راهکارهای تحول خودروسازی در کشور اظهار کرد: دانشمندان، طراحان جوان و خلاق و همچنین نیروهای متعهد و سخت‌افزار در کشور وجود دارد که می‌توانند این صنعت را به مراحل بالایی برسانند، اما به‌نظر می‌رسد اراده‌ها و برنامه‌ریزی ضعیف است.

وی ادامه داد: در نهایت آن چیزی که می‌تواند نارضایتی عمیق و شدید مردم را به همراه داشته باشد این است که باید پراید را با هزینه ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان سوار شوند که فاقد کیفیت بوده و تکنولوژی آن مربوط به ۴۰ سال پیش است و ما تا به امروز آن را تولید کرده و می‌کنیم، آمار مرگ و میر آن هم که مشخص است، من به‌عنوان یک ایرانی دوست دارم صنعت خودروی کشورم بالنده بوده و بهترین تولیدات را در بین کشورها داشته باشد.

مرحبا اضافه کرد: اینکه یک خودروی صفر کیلومتر داخلی اول صبح استارت نمی‌خورد نشان می‌دهد این خودرو حتی کنترل هم نشده و به فروش رسیده است،‌ اما با این راه و روش‌هایی که می‌بینم این اتفاق نخواهد افتاد. من هم مانند کارشناسان دیگر بازار خودرو و اقتصاد موافق این موضوع هستم که حضور دولت در حوزه صنعت خودروسازی و مدیران دولتی نمی‌تواند به این صنعت کمک ‌کند و نباید وارد این صنعت شوند و خودروسازی نباید به‌وسیله دولت کنترل شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: زمانی‌که این اتفاق می‌افتد رانت ایجاد می‌شود چراکه گروه‌ها، دسته‌ها، جناح‌ها و انتخابات و تحولات سیاسی تاثیر بالایی می‌گیرد در حالی‌که صنعت نباید تا این حد از تحولات سیاسی تاثیرپذیری داشته باشد، بلکه باید راه تکنولوژی و مالی خودش را برود تا بتواند به نتیجه برسد و بدنه دولت باید کوچک شود در حالی‌که الان مداخله‌اش بسیار بالاست و درباره شفافیت هم منظور من همین موضوع بود.

مرحبا تصریح کرد: اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باید به‌وسیله سهام‌داران واقعی انتخاب شوند. باید انحصار را از بین ببریم. در این زمینه واردات خودرو نه صرفا خودروهای لوکس می‌تواند به این موضوع کمک کند. باید خودروهایی با کلاس خودروهای داخلی را وارد کنیم تا این رقابت ایجاد شود و مردم بتوانند با مقایسه خرید کنند تا صنعت ما هم به تحرک بیفتد.

وی افزود: اینکه ما فقط خودروهای لوکس وارد کنیم که در کشور ما تولید نمی‌شود و رقیبی هم ندارند، کمکی به این صنعت نخواهد کرد به همین دلیل بی‌کیفیت‌های جمع‌وجور را همچنان به دست مردم می‌رسانیم!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در مورد واردات خودرو از مناطق آزاد به سرزمین اصلی باید بگویم که امیدوارم فسادی پشت آن شکل نگیرد و من به‌شدت از این اقدام نگران هستم. از یک طرف خود واردات خودرو به مناطق آزاد ممنوع و از طرف دیگر صادرات از این مناطق، آزاد شده است که این اقدام می‌تواند چندین برابر قیمت‌ها را افزایش دهد! من از اینکه چرا چنین پیشنهادی مطرح شده اطلاعی ندارم ولی این اقدام بازار سیاه و تجارتی را شکل خواهد داد که من به مصلحت نمی‌دادم.

خبرنگار: محمدسیاح

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x