۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
دکتر چوبینه هشدار داد:

آسیب‌های جدی و بیماری‌های صعب‌العلاج؛ نتایج درازمدت آلودگی هوا

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران با بیان اینکه خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌توانند در آلودگی هوا تاثیر داشته باشند و آلودگی را بیشتر کنند، گفت: اگر تردد کمتر باشد خودرو کمتری وارد شهر می‌شود. مسئله سوخت مازوت هم تاثیرگذار است که هم در تهران و هم در شهرهای اطراف که مسیر گردش‌هایشان به سمت تهران است استفاده می‌شود

به گزارش گروه  اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شرکت شهر سالم، دکتر حمید چوبینه، در خصوص ضرورت‌های رفع آلودگی هوا گفت: در بحث آلودگی هوا توصیه ما به شهروندان، تردد کم در سطح شهر است به این علت که سطح اکسیژن بدن پایین می‌آید و برای بیمارانی که دچار بیماری‌های قلبی و ریوی هستند منجر به درد های مختلف از جمله سردرد خواهد شد و یا اضطراب ایجاد می شود و تاثیرگذاری بر اعصاب و روان افراد بیشتر می‌شود و حتی امکان دارد بر اثر آلودگی هوا بیماری‌های دیگری برای افراد به وجود بیاید.

وی افزود: هر کدام از المان‌های موجود در هوای آلوده می تواند یک بخش از بدن را به خطر بیندازد از این رو توصیه این است که در این فضا از تردد بی‌مورد در شهر خودداری کنیم. آقای شهردار اشاره داشتند که هر شهروند ایرانی می‌تواند یک درجه گرمای منزل خود را کاهش دهد. باید از هدر رفت انرژی جلوگیری کرد تا بحث نیاز به سوخت‌های بیشتر را در سطح شهر تهران کمتر کنیم و خداوند باران رحمت خود را نازل کند تا هرچه زودتر از این شرایط خاص دور شویم.

دکتر چوبینه در خصوص اینکه کرونا موجب شد مردم به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بیشتر با خودرو شخصی تردد کنند آیا همین مسئله می‌تواند دلیلی برای بالا رفتن سطح آلودگی هوا باشد؟ اظهار داشت: بله ولی من درصد آلودگی حوزه‌های مختلف و سوخت‌های مختلف را نمی‌دانم ولی خودروها و موتورسیکلت‌ها می‌توانند در آلودگی هوا تاثیر داشته باشند و آلودگی را بیشتر کنند. اگر تردد کمتر باشد خودرو کمتری وارد شهر می‌شود. مسئله سوخت مازوت هم تاثیرگذار است که هم در تهران و هم در شهرهای اطراف که مسیر گردش‌هایشان به سمت تهران است استفاده می‌شود. همه این موارد موجب می‌شود در درازمدت همه تحت تاثیر آلودگی هوا قرار بگیریم و حتی کسانی که سالم هستند نیز دچار بیماری‌های صعب العلاج خواهند شد و آسیب‌های جدی می بینند.

وی در مورد انواع وضعیت‌های آلودگی بر سلامت بدن تصریح کرد: این ها بحث مطالعاتی کامل‌تری می‌خواهد که هر گاز چه تاثیری و چه آسیب‌هایی دارد. توصیه من این است که از دوستان محیط زیستی کمک بیشتری بگیریم. هم شرکت آلودگی هوا که در شهرداری است این نوع کارها پکیجی جمعی و سیاست‌ورزی چند منظوره است. یعنی همگرایی تاثیرگذار چندین سازمان می‌تواند کمک‌کننده باشد.

مدیرعامل شرکت شهر سالم در خصوص اینکه گفته می‌شود وسایل حمل و نقل عمومی از جمله مترو یکی از عوامل شیوع کرونا است آیا در رسیدن به این آمار مطالعه‌ای صورت گرفته بود؟ گفت: هر جایی که ازدحام وجود دارد منبع آلودگی است. در هر جایی که گردش هوا کمتر باشد آلودگی و احتمال ابتلا بیشتر است. شاخص‌های ازدحام و عدم گردش هوا و ماندگاری در فضای بسته ضریب ابتلا را بالا می‌برد. البته اینکه بگوییم اگر در خیابان راه می‌رویم و فردی کرونایی با فاصله‌ای نزدیک به ما قرار دارد و ما مبتلا نمی‌شویم این یک اشتباه است. اما ضریب ابتلا اینجا کمتر است. ضریب ابتلا در محیط پرتراکم و بسته ۱۰۰ است اما در محیط‌های باز و کم تراکم ابتلا کمتر است. کسانی که از ماسک استفاده می‌کنند ضریب ابتلا را کم کرده‌اند. نمی‌توان گفت از ماسک استفاده کنیم و وارد جاهایی شلوغ و پر تراکم بشویم و مبتلا نخواهیم شد.

وی در خصوص اینکه آیا کنترلی بر اتوبوس و مترو می شود؟ گفت: شهرداری تهران در حال کنترل است و سعی می‌کند شرایطی برای مردم فراهم کند که در اتوبوس و مترو از ماسک استفاده کنند. حتی نمایشگاه‌های فرهنگی ایجاد کرده و بحث آموزش و کنترل وجود دارد. مردم خود در این زمینه باید دقت کنند تنها عاملی که در سلامتی هر شخص حرف اول را می‌زند دقت و توجه خود او به موضوع سلامتی فردی است. من احساس می‌کنم در بحث ویروس کرونا عمده مردم از بحث خطرات وحشتناک این ویروس مطلع هستند. بحث این است که یک بخش مردم هستند و یک بخش ضرورت‌هایی است که ناچارا مردم را در این شرایط قرار می‌دهد دولت و سیستم‌ها باید این ضرورت‌ها را به حداقل برساند و افراد برای سلامتی خود توجه خود را بالا ببرند.

دکتر چوبینه در مورد اینکه شرکت شهر سالم برای مقابله با کرونا چه کارهایی انجام داده است؟ اظهار داشت: از جمله کارهای ما نزدیک به ۱۹ مرکز درمانی و چندین پایگاه اورژانس است که به همکاران شهرداری تهران و بازنشستگان سرویس می‌دهیم. در بحث پزشک خانواده به همکاران شهرداری تهران و بازنشسته‌ها سرویس می‌دهیم و کلینیک‌ها برای عموم همکاران است. در پایش غربالگری به سرویس‌های داخل شهرداری تهران این امکان را می‌دهیم که در مراوده با مردم هستند و سلامتی آنها برای ما مهم است. در بحث آموزش‌ها به همکارانمان از جمله همکاران اتوبوس‌رانی و مترو آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم. میزان ابتلا در جامعه درون شهرداری تهران به نسبت ابتلا در جامعه به صورت عام خوشبختانه کمتر بود و این به دلیل مسائل کنترل و نظارت بر وضعیت سلامتی همکاران بود که از روزهای اول شیوع انجام شد. ما پایش و جداسازی و غربالگری بیماران را در اولویت‌های قرار دادیم و سریع و سیر اقدام کردیم.

نظرات کاربران

Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments