کد خبر: آسیب‌شناسی-بدیهه‌سرایی-در-سی-و-چهارم
۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۵
به گزارش طبنا (خبرگزاري سلامت)، مجيدکیانی گفت: برنامه‌ای که امسال در نظر دارم پژوهشی به همراه اجرا خواهد بود. موضوع پژوهش نیز در زمینه بدیهه‌سرایی در موسیقی ایرانی است. وي درباره اهمیت این بخش از موسیقی ایرانی افزود: بدیهه‌سرایی اصولا وقتی در یک دستگاه و ردیف تعریف می‌شود به یک شکل است و اگر به صورت آزاد و براساس مُد و مایه آن دستگاه باشد ، نوع دیگری خواهد بود.» اي مدرس موسيقي ايراني با اشاره به اهمیت جزئیات و تفاوت‌های بدیهه سرایی گفت:«برای نشان دادن این تفاوت‌ها نیاز به اجرا است تا حین توضیحات با  مثال‌هایی که زده می‌شود مطلب برای مخاطب به صورت ملموس مشخص شود.» از نظر این نوازنده سنتور چگونگی بدیهه سرایی یکی از شاخص‌های مهم موسیقی ما ایرانی‌هاست که لازم بود در جشنواره موسیقی فجر شرح داده شود. کیانی با اشاره به بخش دیگری از صحبت‌هایش در زمان اجرا افزود: در ادامه نیز از مشکلاتی خواهم گفت که بدیهه‌ سرایی ایرانی امروز با آن دست به گریبان است. در واقع به آسیب شناسی این موضوع خواهم پرداخت تا در هر صورت بتوان راهی برای پیشرفت این سبک از موسیقی کشور پیدا کرد. نویسنده کتاب «هفت دستگاه» بر این باور است که آهنگسازی برای ارکسترهایی که دارای ترکیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی هستند چندان موفق نبوده: آهنگسازی در گروه‌هایی که سازها به صورت ترکیبی از سازهای ایرانی و غیر ایرانی مانند پیانو با سنتور، کمانچه با ویولن و... هستند معمولا نتیجه درخشانی ندارد اما وقتی تنها سازهای ایرانی در یک ارکستر هستند، تجربه نشان داده که کارهای خوبی ارائه می‌شود. او البته تاکید کرد که امروزه موسیقی‌های تلفیقی خوبی هم با کشورهای دیگر داشته‌ایم و این بدین معنا نیست که به هیچ وجه کارهای خوبی در این زمینه ارائه نشده است. لازم به ذکر است به زودی جزئیات بیشتری از اجراهای سی‌ و چهارمین جشنواره موسیقی فجر اعلام خواهد شد.   خبرنگار: بابک جهانی  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha