کد خبر: آخرین-آمار-مبتلایان-به-ویروسhiv-در-کشورج
۱۶ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۶

در کشور حدود 31 هزار نفر مورد ثابت شده ویروسHIV وجود دارد و طی سال‌های اخیر از این تعداد 15درصد به خانم‌ها مربوط می‌شود.

 

دکتر محبوبه حاجی عبدالباقی عضو مرکز تحقیقات ایدز ایران، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت اظهار داشت: در دنیا شایع‌ترین راه انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی، استفاده از سرنگ‌های مشترک برای تزریق مواد مخدر و انتقال از طریق مادر به کودک است.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر در ایران استفاده از سرنگ مشترک 70 تا 70درصد عامل اصلی انتقال ویروس HIV بود که در حای حاضر انتقال از راه تماس جنسی رو به افزایش است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران توصیه کرد: با توجه به راه‌های انتقال ویروس HIV جوانان خود را در شرایط اجبار به انجام کارهای پرخطر قرار ندهند.

وی همچنین تأکید کرد: در شرایط خاص مانند حضور در مهمانی به دنبال مصرف برخی داروها و مشروبات الکلی جوانان در معرض رفتارهای پرخطر قرار می‌گیرند، بنابراین باید از حضور در چنین اماکنی اجتناب کنند و قدرت " نه" گفتن به اقدامات پرخطر را داشته باشند.

حاجی عبدالباقی تصریح کرد: حال در شرایطی که فرد خواسته یا ناخواسته تن به برقراری روابط جنسی با افراد غریبه می‌دهد به طور حتم باید محافظت شده (با استفاده از کاندوم) باشد.

وی هشدار داد: زمانی که یک رابطه جنسی محافظت نشده با یک فرد مبتلا به ایدز انجام می‌شود ویروس از فردی به فرد دیگر انتقال خواهد یافت.

عضو کمیته کشوری درمان ایدز خاطرنشان کرد: آموزش در خصوص راه ‌ای انتقال ویروسHIV باید توسط مسئولین از دوران راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه ارائه شود تا با انجام اقدامات علمی و اطلاع رسانی جوانان در شرایط گوناگون پرخطر تسلیم نشوند.

 

کد خبرنگار: 410100

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha