کد خبر: ۳۰۷-خانه-ورزش-روستایی-در-استان-سیستان-و
۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۹:۴۵
۳۰۷ خانه ورزش روستایی در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی شده است
به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش وجوانان سیستان و بلوچستان محمدامیر براهویی در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل اظهار داشت: در سالهای اخیر شاهد جهش مطلوب در حوزه زیر ساخت های ورزش بومی و محلی در نقاط روستایی استان هستیم به طوری که علاوه بر زمین های چمن مصنوعی تاکنون بیش از ۳۰۷ خانه ورزش روستایی نیز در مناطق مختلف استان راه اندازی شده است.
وی ادامه داد: خانه های ورزش روستایی با هدف کاهش آسیب های اجتماعی، توسعه ورزش روستایی و پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در روستاها با مشارکت فدراسیون ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی، ستاد مبارزه بامواد مخدر و وزارت ورزش و جوانان کشور ساخته و تجهیز می شوند.
رییس هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به تنوع فرهنگی تاکنون ۱۳۰ بازی بومی و محلی در استان شناسایی شده به طوریکه تنوع این رشته ها زمینه جذب بیش از ۶ هزار ورزشکار سازمان یافته را در این هیات فراهم کرده است.
وی تربیت مدرس و برگزاری کلاس های داوری و مربیگری بازی های بومی و محلی را گام ارزنده در گسترش بازی های بومی محلی در استان ذکر کرد و افزود: سال گذشته ۱۲ دوره آموزشی داوری و مربیگری در استان برگزار شده است.
براهویی بابیان اینکه این استان با داشتن تمدن تاریخی و فرهنگی کهن گنجینه ای از بازی های بومی و محلی است، گفت: بازی هایی که غالبا به صورت گروهی و سرشار از آداب، رسوم و فرهنگ مردم دیار نخل و آفتاب است که علاوه بر افزایش آمادگی جسمانی و مهارتی در سنین پایه حس مسوولیت پذیری، کارگروهی، احترام به دیگران و مدیریت رفتار را در افراد ارتقا می دهد.
وی ادامه داد: بازی هایی چون چوکو یا چهاردار، بازی گوگا، سرچاکولی (پنج سنگ)، بازی محلی کلاچل چل، هلاری، خوسو، چوری کَ، بازی گلک (گلوک)، هفت سنگ، کپک، گُله بازی، دوزپا، چوب کشی، پلکی، یک قول دو قول، کانیه، طناب کشی و غیره از سال های گذشته در میان مردم سیستان و بلوچستان به ویژه روستاییان طرفداران زیادی داشته و افراد بسیاری را به خود سرگرم کرده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha