کد خبر: ۲۵-سند-و-دستورالعمل-مدیریت-بحران-کشور-ن
۲۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۳۹
۲۵ سند و دستورالعمل مدیریت بحران کشور نهایی شده است

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور ، اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به گذشت چندین ماه از اجرای قانون جدید مدیریت بحران کشور اظهارکرد:  با توجه به ساختار و جایگاه مدیریت بحران، تحقق یا عدم تحقق اهداف طرح ریزی شده در قانون بسیار مهم است و به همین دلیل تدوین دستورالعمل مناسب و اثربخش می‌تواند دستگاه‌های نظارتی را از اجرای قانون مطمئن کند.

نجار با بیان اینکه در همین راستا نیز  تهیه و تدوین ۲۵ سند مشتمل بر سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور، برنامه‌های ملی کاهش خطر، فداکارخدمتی، آمادگی و پاسخ و بازسازی و بازتوانی و دستورالعمل‌ها و آئین نامه‌های مورد نیاز مندرج در قانون در دستور کار پژوهشکده سوانح طبیعی قرار گرفت، گفـت: در همین راستا ۲۰ کمیته تخصصی متشکل از اساتید و صاحب نظران به منظور تدوین برنامه ها، دستورالعمل ها و آیین نامه های مربوط به قانون مدیریت بحران کشور تشکیل شد و  با حضور حدود ۳۰۰ نفر از اساتید و صاحبنظران در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این کمیته‌ها صدها نفر ساعت زمان صرف تدوین و تهیه این موارد شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر  شاهد نهایی شدن این اسناد و دستورالعمل‌ها هستیم، گفت: این موارد  نقاط ضعف در قانون قبلی از جمله عدم شفافیت وظایف و نبودن شاخص‌های عملکردی را هموار ساخته است و به زودی پس از تایید نهایی برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: تمرکز عمده این آیین نامه ها و دستورالعمل ها بر امور پیشگیرانه و ارتقای توان و آمادگی در اقدامات پیشگیرانه و آموزش همگانی است. قانون جدید مدیریت بحران می‌تواند تاب آوری در کشور  را در هنگام وقوع سوانح و بلایا افزایش دهد و در کنار آن اجرایی شدن این آئین‌نامه و دستورالعمل‌ نیز در ارتقای آمادگی و توان پیشگیرانه بسیار موثر خواهد بود.

نجار به موضوع تاب آوری کشور در برابر حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: در نگارش و تدوین این دستورالعمل ها تغییر در رویکرد مدیریتی خطر بلایا و همچنین توجه خاص به نقش جوامع در مدیریت خطر، ارتقای هماهنگی بین بخشی، رویکرد پایین به بالا در مدیریت خطر و توجه به مدیریت انسانی بر اساس دیدگاه صاحبنظران مورد توجه قرار گرفته است.

ربیس سازمان مدیریت بحران کشور در باره اهداف عمده این آیین نامه ها و دستورالعمل ها نیز اظهار کرد: هدف عمده آیین نامه ها و دستورالعمل ها کاهش مرگ ومیر انسان ها درپی وقوع حوادث، پایین آوردن خسارات اقتصادی، تقویت زیرساخت ها، توسعه همکاری های بین المللی، راه اندازی سامانه های هشدار سریع و درکل افزایش تاب آوری محیط های شهری و روستایی در برابر حوادث است.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به این اهداف، درک خطر و شناخت سوانح برای به حداقل رساندن آسیب های ناشی از مخاطرات از اهمیت فراوانی برخوردار است و برهمین اساس است که توجه به برنامه های جامعه محور و پیشگیرانه اهمیت فراوانی پیدا می کند؛ برنامه هایی که در نتیجه اجرای آنها می توان امیدوار بود انسان ها در مواجهه با خطر، از آمادگی لازم برخوردار باشند و درعین حال، ریسک ناشی از وقوع خطرات طبیعی در محیط زندگی شان تا حد ممکن پایین بیاورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha