کد خبر: یک-تخلف-هم-می‌تواند-همه-زحمات-پلیس-را-ا
۷ بهمن ۱۳۹۹، ۱۸:۳۶
یک تخلف هم می‌تواند همه زحمات پلیس را از بین ببرد

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح،علی باقری‌کنی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه، به همراه غلامعباس ترکی دادستان نظامی تهران، برای نظارت بر عملکرد ضابطان و ارزیابی از احترام به حقوق شهروندی، از ستاد فرماندهی انتظامی و پلیس‌های تخصصی آگاهی، مواد مخدر و امنیت اخلاقی تهران بزرگ بازدید کردند.

دبیر ستاد حقوق بشر در این بازدید در نشستی که در ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با حضور فرمانده و معاونان وی برگزار شد، با اشاره به مسئولیت سنگین پلیس در تأمین امنیت مردم، اظهار داشت: دشمنان قسم خورده‌ی نظام به دنبال سوءاستفاده از شرایط و ایجاد تقابل میان مردم و نیروهای خدوم انتظامی هستند لذا نباید اجازه داد که شرایط برای سوءاستفاده بیگانگان و سیاه‌نمایی دشمن فراهم شود.

وی با تاکید بر ضرورت معرفی اقدامات خوب پلیس در حوزه حقوق شهروندی و‌ صیانت از حق مردم افزود: نیروهای پلیس هشیار باشند که حتی یک تخلف ایشان می‌تواند همه‌ی زحمات را از بین ببرد.

باقری‌کنی « فراگیری، خدمت ۲۴ ساعته و حضور موثر در همه‌ی صحنه‌ها» را از ویژگی‌های پلیس برشمرد و تصریح کرد: سازوکارهایی مثل بازرسی و ارتباط زنده و مستقیم تصویری با بخش‌های مختلف از سوی فرماندهان، نشان از هوشمندی در نظارت و پایش بخش های مختلف پلیس در سطح تهران است و این اطمینان را به مردم می‌دهد که سازو کارهای درونی ناجا به دنبال صیانت از حقوق آنهاست.

دبیر ستاد حقوق بشر در بازدید از پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ ضمن گفت وگو با کارکنان پلیس اخلاقی، مراعات حقوق افراد خاطی و اهتمام بیشتر به آکاهی بخشی و هشیارسازی ایشان نسبت به پیامدها و مخاطرات رفتارهای خلاف اخلاق و شئونات اجتماعی را متذکر شد.

دبیر ستاد حقوق بشر و دادستان نظامی تهران در ادامه، از کلاس های آموزشی و تحت نظرگاه های پلیس امنیت اخلاقی بازدید کردند.

در جریان این بازدید سرپرست دادسرای جرایم امنیت اخلاقی نیز حضور داشت.

در حاشیه این بازدیدها معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در مصاحبه‌ای ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در برقراری امنیت در جامعه و حفظ حقوق شهروندی، تأکید کرد: در بازدید از مجموعه‌های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، جلوه‌هایی از خدمات این عزیزان در عرصه‌های مختلف از جمله برقراری امنیت در شهر و اراده جدی آنان در صیانت از حقوق شهروندی را مشاهده کردیم.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین از بازداشتگاه پلیس آگاهی تهران بزرگ و پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ بازدید کرد.

** شکایت مردم علیه پلیس کاهش پیدا کرده است

غلامعباس ترکی، دادستان نظامی تهران نیز در نشست ستاد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از کاهش شکایت مردم علیه پلیس خبر داد و گفت: نیروی انتظامی به ویژه در استان و شهر تهران از شاکله مطلوب و منسجمی برخوردار است که هم به لحاظ مدیریتی و هم به لحاظ روحیه جهادی و انقلابی، پیشرفت های خوبی در جهت جلب رضایت مردم و اجرای مأموریت ها حاصل شده است.

وی افزود: تلاش فرماندهان پلیس بر جلب رضایت مردم است و اگر یک مأموری هم دچار اشتباه شد با وی برخورد می‌شود و بعضا با نیروهای متخلف در کمیسیون های انضباطی نیروی انتظامی برخورد شدید تری نسبت به مراجع قضایی صورت می گیرد.

دادستان نظامی تهران در ادامه، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مراکز پلیس تخصصی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: در بسیاری از این مراکز، دوربین های مداربسته نصب شده و از طریق فرماندهی این مراکز کنترل می شوند و لازم است که با پوشش کامل مراکز به دوربین این کنترل ها توسعه یابد تا منجر به پیشگیری وضعی شود.

وی وضعیت بازداشتگاه‌ها و تحت نظرگاه‌های پلیس تهران بزرگ را در حد امکانات موجود نسبتاً مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در عین حال نوسازی، استاندارد و بهینه سازی بازداشتگاه‌ها ضروری و شایسته است.

ترکی از ۵۵۰ مورد بازدید هیئت های قضایی از مراکز انتظامی استان تهران از ابتدای سال جاری خبر داد و افزود: به‌غیر از بازدیدهای غیرمترقبه معاون اجرای احکام و قاضی ناظر زندان دادسرای نظامی تهران، بازرسی ها و بازدیدهای مشترکی توسط دادسرای نظامی با مشارکت فرماندهان صورت گرفته و رویکرد ما در این بازدیدها نه مچ‌گیری بلکه آموزش و از بین بردن نقاط ضعف است.

در ابتدای این نشست، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، گفت: در طول چند سال اخیر، اقدامات صیانتی و نظارتی و برگزاری کلاس های آموزشی و تعامل با مجموعه دادسرای نظامی منجر به کاهش وقوع جرم در بین کارکنان نیروی انتظامی تهران بزرگ شده است.

وی در گزارشی از عملکرد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ با بیان اینکه 50 الی60 درصد پرونده ها با مشاوره و مددکاری در کلانتری‌ها حل و فصل و کار به دادسرا کشیده نمی شود، گفت: بسیاری از اختلافات سطحی خانوادگی مردم در خود کلانتری ها حل و فصل می شود و بیش از 83 درصد این گونه پرونده ها با مشاوره و مددکاری منجر به مصالحه شده است.

در ادامه، حاضران از مرکز فوریت های پلیسی 110 و مرکز فرماندهی و کنترل تهران بزرگ بازدید کردند.

** بازداشتگاه‌های ناجا مستقیما رصد می‌شود

سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ نیز در این بازدید گفت: در اقصی نقاط تهران 9 پایگاه پلیس آگاهی مستقر است و 93 درصد از جرایم حوزه آگاهی مرتبط با جرم سرقت، 6 درصد جعل و کلاهبرداری و یک درصد جرایم جنایی است.

وی گفت: برای اشرافیت بیشتر بر مجرمانی که در زمان شیوع کرونا به مرخصی آمدند توان مضاعفی صرف شد تا اتفاقی نیفتد همچنین ضدعفونی بندها و سرویس ها، تهیه ماسک، ویزیت سلامت متهمان توسط دکتر بهداری و سایر اموری که ضرورت داشت در سطح وسیعی انجام شد و وضعیت بسیار خوبی داشتیم.

رئیس پلیس آگاهی تهران با اشاره به اینکه کشف جرم در آگاهی با استفاده از فناوری های نوین به 53 درصد رسیده است، گفت: برای رعایت بیشتر حقوق شهروندی، برای کشف جرم به سمت علمی شدن و استفاده از فناوری های نوین در حرکت هستیم و این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم.

سردار لطفی گفت: تحت نظرگاه ها و بازداشت گاه های ما به دوربین مدار بسته مجهز هستند و فرمانده کل ناجا و فرمانده تهران بزرگ می توانند به طور مستقیم بازداشتگاه‌های ما را رصد کنند.

در این بازدیدها، هیأتی از مدیران ستاد حقوق بشر قوه قضاییه همچنین معاون اجرای احکام دادستان نظامی و قاضی نظارت بر ضابطان دادسرای نظامی تهران نیز حضور داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha