کد خبر: گرم‌کن‌های-تابشی-3-برابر-راندمان-بیشت
۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۹
گرم‌کن‌های تابشی 3 برابر راندمان بیشتر دارند/ گرم کن تابشی خطر انفجار ندارد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سید مصطفی حسین علیپور عضو هیئت ‌علمی دانشگاه علم و صنعت گفت:  گرم‌کن‌های تابشی بر مبنای مکانیسم احتراق متفاوت کار می‌کنند. تولید آلودگی این گرم‌کن‌ها صفر است. دو گاز خطرناک در احتراق سوخت‌های فسیلی داریم. گاز اول ترکیب نیتروژن هوا با اکسیژن است و در اصطلاح ناکس نامیده می‌شود. گاز دوم مونوکسید کربن است که متأسفانه با نام قاتل خاموش هر روز در اخبار خبرهای بدی را می‌شنویم. در گرم کنه‌ای مذکور سئو و ناکس تولیدی تقریباً صفر است. راندمان این دستگاه‌ها تقریباً 3 برابر سیستم‌های احتراقی متداول است. در نتیجه مصرف سوخت گرم‌کن‌ها یک سوم سایر دستگاه‌ها است.

حسین علیپور اظهار داشت: گرم‌کن‌هایی که طراحی شده‌اند، ویژه هستند و نمونه دومی در دنیا ندارد. برای شرکت گاز استان تهران در ایستگاه کهریزک نصب شده است. کار این گرم کن به این صورت است که گاز را در خط لوله انتقال اصلی پیش از ورود به شیر فشارشکن پیش گرم می‌کند. در نتیجه گاز بر اثر افت فشار ناگهانی دچار یخ‌زدگی نمی‌شود. سیستم‌های متداول در دنیا و ایران به این صورت کار می‌کنند که آبگرم حمام با مشعل گرم می‌شود. به دلیل خطر انفجار مشعل نزدیک لوله نیست و باید با فاصله باشد. از سویی انعطاف لازم برای تغییرات بار حرارتی وجود ندارد. سیستم‌های مرسوم نیازمند ضد یخ هستند. در حالی که سیستم گرم کن ما دقیقاً بر روی خط لوله نصب می‌شود.

وی افزود: هیترهای استوانه‌ای شکلی را داریم که برای اولین بار در دنیا ساخته شده‌اند. دقیقاً بر روی خط لوله و در منطقه خطر قرار دارند. این هیترها شعله‌ای ندارند و در نتیجه خطر انفجار ندارند. همچنین امکان استفاده ماجولار نیز وجود دارد، یعنی اگر دبی خط گاز به دلیل مصرف پایین تغییر کند، به صورت اتوماتیک روشن و خاموش می‌شود. در نتیجه هیچ قطعه دواری وجود ندارد و نیازی به آب، ضد یخ، لوله‌کشی اضافه نداریم.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علم و صنعت تأکید کرد: این محصول به صورت بخاری بدون دودکش قابل استفاده است. نامه‌ای به وزیر نفت زدیم و اعلام آمادگی برای تولید این محصول  کردیم. این بخاری‌ها بدون هیچ خطری در خانه‌ها قابل‌نصب هستند. قیمتی معادل با بخاری‌های معمول دارند. در حال حاضر کشور نیازمند بازسازی بیست میلیون بخاری هست. قیمت این بخاری‌ها مرقوم به صرفه نیست و قیمت بخاری‌های بدون دودکش گزاف است. محصول ما قابلیت جایگزینی این بخاری‌ها را دارد. در صنعت غذایی برای خشک کردن خوراکی‌ها و در صنعت دارو، چوب، سنگ، کاغذ، خودروسازی، نفت و گاز کاربردهای بسیاری دارد.

حسین علیپور خاطرنشان کرد: زحمات ساخت این محصول در یک گروه دانش جویی شکل گرفته است و باید از گروه دانش جویی تشکر کرد. باید به این جوان‌ها اعتماد کرد، آن‌ها با استعدادهای ویژه کارهایی می‌کنند که در قدم اول متصور نیست. یکی از مشکلات صنعت خودرو کوره‌های خشک کردن رنگ است، این روند تیراژ را با توقف همراه می‌کند. سیستم ما می‌تواند زمان خشک کردن را به یک چهارم کاهش دهد. در صنعت پخت نان نیز مورد استفاده است. با یک تکنیک جدید زمان پخت نان کاهش می‌یابد.  در این روش هیچ آلودگی به نان منتقل نمی شود. در صنعت برنج نیز با خشک کردن صحیح مانع خرد شدن برنج می‌شویم. در صنایع مختلف نظامی و قطعات الکترونیک حساس نیز کاربرد دارد.

وی افزود: در حال حاضر بخاری این محصول ساخته شده است و متفاوت با بخاری‌های بدون دوکش است. حوزه کاربرد این گرم‌کن‌ها بالا است و می‌توان بر روی قابلیت‌های اقتصادی آن کار کرد. در بحث‌های محیط زیستی باید تولید آلودگی‌ها را کاهش دهیم، در نتیجه این سیستم‌ها کمک خوبی خواهند بود. در امریکا و کانادا این هیترها ساخته می‌شوند اما هیترهای تخت هستند. چین هیتر بخاری را از ایتالیا وارد می‌کند. در ارتباط با چینی‌ها محصول خودمان را معرفی کردیم و استقبال خوبی شد. کشورهای همسایه هم استقبال خوبی داشتند اما باید تولید انبوه این محصول رقم بخورد.

عضو هیئت ‌علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: در حال حاضر تنها بنا بر سفارش قطعات را تولید می‌کنیم و در آزمایش گاه دانشگاه مونتاژ می‌شوند. اگر سرمایه‌گذاری خوبی در این زمینه شود، صادرات خواهیم داشت.  در حال حاضر 7 ظرفیت هیترها را بنا بر سفارش‌ها تهیه می‌کنیم و هنوز به صورت تیراژی تولید نشده است. در دو نوع با فن و بدون فن تولید شده‌اند. با وجود خطرات صنعت گاز اعتماد خوبی به کار ما کرد. از ستاد نانو و مجموعه معاونت فناوری خواسته‌ایم که کمک کنند تا کارخانه‌ای برای تولید انبوه راه‌اندازی شود.

حسین علیپور  در پایان گفت: نمونه کار خودمان را به چین ارسال کرده‌ایم و در نمایشگاه بین‌المللی نانو چین بررسی شده است. اگر امکان تولید انبوه باشد، شرکت‌های چینی اظهار علاقه‌مندی برای خرید این محصول کرده‌اند. یکی از کشورهای شمالی نیز خواستار محصول ما شده‌اند. مشکل ما تولید انبوه است که در صورت تولید انبوه به موفقیت‌های خوبی دست خواهیم یافت. توسعه محصولات جانبی در دستور کار ما است و کارکرد این محصول نیازمند ساخت قطعات جدید است. تلاش خواهیم کرد که در مرکز پژوهشی این سیستم‌ها تولید کنیم.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha