کد خبر: کوچ-عشایر-آذربایجان‌غربی-به-مناطق-ییل
۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۸
کوچ عشایر آذربایجان‌غربی به مناطق ییلاقی آغاز شد

به گزارش  گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، علی ناجی اظهار کرد: از این تعداد، برخی ایلات در مناطق مورد نظر مستقر شده و باقی نیز در مسیر رسیدن به مناطق ییلاقی هستند.

وی اضافه کرد: حدود ۶۰۰ خانوار از عشایر آذربایجان‌غربی به ییلاق‌های خارج از استان در دامنه‌های جنوبی سهند و اطراف شهرستان مرند از توابع آذربایجان‌شرقی کوچ می‌کنند.

ناجی ادامه داد: همچنین چهار هزار خانوار از عشایر شمال استان بیشتر به مناطق ییلاقی چالدران کوچ می‌کنند و عشایر جنوب نیز به مناطق ییلاقی در دامنه‌های سهند و مراتع مرند، نقده، میاندوآب، شاهین دژ و بوکان می‌روند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان ‌غربی گفت: عشایر این استان، همه ساله با شروع فصل تابستان و بهبود پوشش طبیعت ۲ میلیون واحد دامی خود را به مناطق خوش آب و هوای ییلاقی کوچ می‌دهند.

ناجی بیان کرد: عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی دارند که ۶۰ هزار واحد از این دام‌ها، دام بزرگ و مابقی دام کوچک هستند.

وی اضافه کرد: تمهیدات لازم در جهت تسهیل تردد و تأمین امنیت و امکانات بهداشتی و درمانی عشایر در هنگام کوچ به مناطق ییلاقی اندیشیده شده است.

این مسوول اضافه کرد: عشایر به مدت ۲ تا سه ماه در این مناطق حضور خواهند داشت و سپس کوچ خود را به مناطق قشلاقی آغاز می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: عشایر این استان در ۵۵۰ منطقه حدود سه هزار سیاه چادر برپا کرده و مابقی عشایر نیز به جای سیاه چادر، از چادرهای برزنتی استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: عشایر این استان با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و باید امکانات و تجهیزات لازم در اختیار آنان قرار گیرد.

ناجی بیان کرد: شیوع بیماری کرونا منجر شده فروش محصولات عشایری دچار مشکل شود و این امر از نظر اقتصادی به ضرر جامعه عشایری است و باید تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

گفتنی است؛ ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان غربی نیز ویژه عشایر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha