کد خبر: کمیسیون-بهداشت
۱۲ خرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۵۵
ترکیب کمیسیون بهداشت هفته آینده مشخص می‌شود

شهریاری با اشاره به اینکه هنوز ترکیب نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مشخص نیست، تاکید کرد: متاسفانه به جز پزشکان و گروه‌های وابسته پزشکی کسی متقاضی کمیسیون بهداشت و درمان نیست، کسی رغبتی برای حضور در این کمیسیون ندارند، درحالیکه اگر این اتفاق میفتاد مسلما می‌توانستیم چالش‌های حوزه پزشکی را برطرف کنیم و عملکرد بهتری داشته باشیم.

دکترحسینعلی شهریاری در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری سلامت درباره حضور پزشکان در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم، با بیان اینکه حداکثر ظرفیت اینکه کمیسیون‌ها 23 و حداقل 19 نفر است، اظهار کرد: تعداد کسانی که به نوعی در گروه پزشکی هستند بیشتر از ظرفیت کمیسیون بهداشت و درمان است و همه پزشکان امکان حضور در این کمیسیون را ندارند. وی با بیان اینکه افراد با توجه به سوابق نمایندگی، پزشکی و مسوولیت‌هایشان انتخاب کمیسیون مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند، ادامه داد: دلمان می‌خواست اقتصاددان‌ها و حقوقدان‌ها در کمیسیون بهداشت و درمان حضور پیدا می‌کردند چراکه در جامعه پزشکی موضوعات حقوقی زیادی داریم و از طرفی می‌توانستیم در رابطه با اقتصاد سلامت کار کنیم. شهریاری با اشاره به اینکه هنوز ترکیب نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مشخص نیست، تاکید کرد: متاسفانه به جز پزشکان و گروه‌های وابسته پزشکی کسی متقاضی کمیسیون بهداشت و درمان نیست، کسی رغبتی برای حضور در این کمیسیون ندارند، درحالیکه اگر این اتفاق میفتاد مسلما می‌توانستیم چالش‌های حوزه پزشکی را برطرف کنیم و عملکرد بهتری داشته باشیم.

انتخاب کمیسیون با امتیازبندی

این نماینده مردم مجلس یازدهم با بیان اینکه هفته آینده ترکیب کمیسیون مشخص خواهد شد، تصریح کرد: طبق آیین‌نامه، نمایندگان امتیازبندی و براساس آن کمیسیون‌هایشان مشخص خواهد شد، افرادی که امتیاز بالا دارند می‌توانند هر کمیسیونی را انتخاب کنند. وی تاکید کرد: در کمیسیون بهداشت و درمان به جز گروه‌های بهداشتی بقیه افراد تمایل و انگیزه‌ای برای عضویت در آن ندارند به این دلیل که این کمیسیون از آن دسته کمیسیون‌هایی است که در آن سفر خارجی وجود ندارد، این کمیسیون جزو کمیسیون‌های وابسته به وزارتخانه‌هایی که برای اعضای آن امتیازاتی را در نظر می‌گیرند، نیست و خیلی موضوعات دیگر که نمی‌خواهم درباره آن توضیح بدهم. شهریاری با بیان اینکه خیلی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان جزو اساتید دانشگاهی و پزشکان هستند، ادامه داد: تمام مصوباتی که از مجلس هفتم در حوزه سلامت تصویب شده حتی یک قانون هم در جهت منافع پزشکان نبوده است، ما دقیقا سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری را در قانون برنامه ششم منظور و قوانین دائمی را برخلاف تصور برخی که احساس می‌کنند کمیسیون بهداشت و درمان به دنبال منافع پزشکان است، ‌تصویب کردیم.

تعرفه گذاری خدمات پرستاری در کمیسیون بهداشت

این نماینده دروه یازدهم مجلس شورای اسلامی‌ به برخی از این قوانین، توضیح داد: دو سال قبل هر آنچه سازمان نظام پرستاری برای جامعه پرستاران نیاز می‌دانست را در کمیسیون مطرح و ما آنها را تصویب کردیم، اما اینکه قوانین چقدر اجرا می‌شود موضوع دیگری است. ترکیب کمیسیون بهداشت هفته آینده مشخص می‌شود وی افزود: ما آرزوهایمان را قانون می‌کنیم ولی از توان مدیریتی و مالی کشور و نیروی انسانی غفلت می‌کنیم، در اصل باید قوانین را به شکلی تصویب کنیم که قابلیت اجرا داشته باشد خیلی از قوانین که تصویب شده قوانین فوق‌العاده‌ای هستند، اما شاید اجرای آن از توان دولت‌ها خارج باشد. شهریاری اظهارکرد: به همین دلیل هم قانون مغفول می‌ماند و باعث نارضایتی می‌شود، به عنوان مثال بیش از 10 سال است که ما تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تصویب کردیم، اما این موضوع باید در شورای عالی بیمه هم به تصویب می‌رسید. متاسفانه برخی از این روند اطلاع ندارند و به راحتی درباره هر چیزی اظهار نظر می‌کنند. این نماینده دروه یازدهم مجلس شورای اسلامی‌ توضیح داد: تعرفه گذاری تمام گروه‌های پزشکی ابتدا در شورای عالی بیمه انجام می‌شود که تنها یک نفر به عنوان نماینده وزارت بهداشت در این شورا حضور دارد و باقی اعضا رئیس سازمان برنامه و  بودجه، وزیر اقتصاد، وزیر کار، رئیس سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه‌ای نیروهای مسلح هستند، در این شورا پزشکی حضور ندارد و معمولا حداکثر مقاومت انجام می‌شود که تعرفه‌ها افزایش پیدا نکند. در این شورا هم بیمه‌ها توان مالی خود را می‌بینند و براساس آن تصمیم می‌گیرند. وی تصریح کرد: بعد از تصویب در این شورا، مصوبه در هیات دولت باید مطرح و مورد تایید قرار بگیرد، یعنی تعرفه گذاری‌ها هیچ ارتباطی به کمیسیون بهداشت و درمان ندارد و خود وزارت بهداشت و درمان هم در این موضوع مورد ظلم قرار می‌گیرد به این دلیل که تنها یک نماینده در شورای عالی بیمه دارد و آن هم نمی‌تواند در مقابل همه مقاومت کند. معمولا هر آنچه که در شورای عالی بیمه تصویب شود در هیات دولت هم مورد تصویب قرار می‌گیرد. شهریاری تصریح کرد: برای همین است که تعرفه گذاری خدمات پرستاری را تصویب نمی‌کنند و می‌گویند به دلیل بار مالی قابلیت اجرا ندارد.

برخی ندانسته اظهارنظر می‌کنند

این نماینده دروه یازدهم مجلس شورای اسلامی ‌در ادامه و پاسخ به این سوال که نداشتن سابقه نمایندگی بخشی عمده‌ای از نمایندگان آیا می‌تواند در روند کار کمیسیون تاثیری داشته باشد، توضیح داد: در تمام کمیسیون‌ها نیروهای باسابقه هم هستند و اتفاقا حضور نیروهای جدید قطعا تاثیرگذار است و می‌تواند کمک کند. افرادی که از محیط خارجی مجلس وارد آن می‌شوند شاید مشکلات را جدی تر لمس کرده و بتوانند کمک کار باشند، این می‌تواند نقطه قوت مجلس یازدهم محسوب شود. وی درباره برخی از مطالب منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر تضاد منافع و سیطره پزشکان بر کمیسیون بهداشت و درمان، اظهار کرد: من از انتشار اینگونه مطالب تعجب می‌کنم، ما مالیات بر درآمد پزشکان و افزایش سقف ظرفیت آموزش پزشکی و ... را تصویب کردیم یعنی برخلاف تصوری که برخی دارند. [caption id="attachment_101462" align="aligncenter" width="800"]کمیسیون بهداشت ترکیب کمیسیون بهداشت هفته آینده مشخص می‌شود ترکیب کمیسیون بهداشت هفته آینده مشخص می‌شود[/caption]

پرداخت مالیات پزشکان

شهریاری گفت: ما در مجلس دهم فشار وارد کردیم که پزشکان از کارت خوان استفاده کنند در حالی که در قانون برنامه آمده همه اصناف باید اینکار را انجام دهند، اما ما به عنوان اولین گروه، پزشکان را وارد این قانون کردیم و حواشی زیادی هم برای این موضوع ایجاد شد. این نماینده دروه یازدهم مجلس شورای اسلامی ‌افزود: نظارت بر انجام درست این قانون بر عهده سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و درمان و سازمان‌های بازرسی و گروه‌هایی که وظیفه ذاتی آنها نظارت است، قرار دارد. باید بگویم که مصوبات مجلس به نوعی در راستای گرفتن مالیات و فشار بر گروه‌های پزشکی و پزشک بوده است. وی تاکید کرد: این اتفاقات باعث عکس‌العمل‌های زیادی در گروه‌های پزشکی شد و دیدیم که این مصوبات برخلاف تصورات کسانی که بیرون از مجلس نشسته و فکر می‌کنند قوانین مصوب به نفع گروه‌های پزشکی تدوین می‌شود، است. شهریاری درباره طرح تحول سلامت هم اظهارکرد: در این طرح کارهای مفید زیادی از جمله راه اندازی بخش‌های ICU اتفاق افتاد که دیدیم در دوران کرونا چقدر کارآمد بود، بخش‌های CCU، NICU، راه اندازی خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی و درمانی، آماده سازی خانه پزشکان مستقر در مناطق محروم و ... همه در این طرح اتفاق افتاد، البته مشکلاتی هم داشت. این نماینده دروه یازدهم مجلس شورای اسلامی ‌افزود: طرح تحول سلامت چندین بار مورد حمایت مقام معظم رهبری مسوولان کشور هم قرار گرفت با این حال اختلاف دولت با وزارت بهداشت، مشکلات تامین مالی و مدیریت صحیح باعث شد تا این طرح به شکل اولیه اجرا نشود و به شکل امروز درآید.  

خبرنگار: محمدسیاح

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha