کد خبر: کشف-ساختارهایی-که-کلید-دستیابی-به-آنتی
۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۹:۲۰
به گزارش گروه سلامت طبنا(خبرگزاری سلامت) و به نقل از فیز، پژوهشگران "دانشگاه کرنل"(Cornell University) آمریکا در بررسی جدید خود، از ساختار یک مکانیسم رونمایی کرد که منحصر به باکتری‌ها است و می‌تواند امکان ارائه آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی را برای مقابله با پاتوژن‌ها فراهم کند. این کشف جدید می‌تواند در یافتن یک روش جایگزین برای هدف قرار دادن باکتری‌های بیماری‌زا و مقابله با رشد میکروب‌های مقاوم در برابر باکتری امیدوارکننده باشد. پژوهشگران دانشگاه "کرنل" در این بررسی، از روش بلورنگاری با اشعه ایکس استفاده کردند تا ساختار عناصری موسوم به "تی- باکس"(T-box) را در گونه‌ای پاتوژن موسوم به "مایکوباکتریوم توبرکلوزیس"(Mycobacterium tuberculosis) نشان دهند. تی- باکس‌ها، ساختارهایی هستند که کمبود یک آمینواسید خاص را در سلول تشخیص می‌دهند و به باکتری‌ها کمک می‌کنند تا با آغاز روند تولید آمینواسید بیشتر، به این کمبود واکنش نشان دهند. "رابرت باتاگلیا"(Robert Battaglia)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: تی- باکس‌ها، فقط در باکتری‌ها وجود دارند و ژن‌های ضروری را کنترل می‌کنند. این ویژگی‌، آنها را به هدف جالب‌تری تبدیل می‌کند زیرا تی- باکس‌ها، به این باکتری‌ها کمک می‌کنند تا نسبت به شرایط دشواری مانند نبودن غذا واکنش نشان دهند. تی- باکس‌ها، به درشت‌مولکول‌هایی موسوم به "آران‌ای حامل"(tRNA) متصل می‌شوند که حمل آمینواسیدها را بر عهده دارند. هر یک از گونه‌های متفاوت آر.ان‌.ای حامل، به نوع خاصی از آمینواسید متصل می‌شوند. پژوهشگران در این پروژه توانستند ساختار پیچیده تی- باکس و آر.ان‌.ای حامل را به طور کامل توضیح دهند. هنگامی که میزان آمینواسید در باکتری پایین باشد، آر.ان‌.ای حامل مرتبط با آن، بدون بار می‌ماند و به یک تی-باکس‌ متصل می‌شود. هنگامی که میزان آمینواسید بالا برود، آر.ان‌.ای حامل با آن جفت می‌شود و به بارگیری می‌پردازد. آمینواسیدها، در همه عملکردهای سلولی بنیادین باکتری‌ها نقش دارند. باتاگلیا افزود: با دستیابی به این ساختارها می‌توانیم تفاوت بخش‌های گوناگون تی‌- باکس و تاثیر آنها در تعامل خاص تی‌- باکس با آر.ان‌.ای حامل را بررسی کنیم. اگر ما بتوانیم دارویی برای هدف قرار دادن عناصر تی- باکس ارائه دهیم تا از اتصال آن به آر.ان‌.ای حامل پیشگیری کنیم، امکان ارائه آنتی‌بیوتیک جدیدی فراهم می‌شود که نیازی نیست نگران عوارض جانبی آن باشیم. این پژوهش، در مجله "Nature Structural and Molecular Biology" به چاپ رسید.(ایسنا)