کد خبر: کشف-ریشه-دردهای-مزمن
۲۱ مهر ۱۳۹۸، ۱۵:۴۸
به گزارش گروه سلامت طبنا (خبرگزاری سلامت) از مدیکال‌اکسپرس، محققان بیمارستان مونت‌سینای، پروتئینی در مغز کشف کرده‌اند که نقش مهمی در دردهای مزمن و طولانی‌مدت دارد و امیدوارند با هدف قرار دادن آن، روش‌های درمانی مناسبی بیابند و از پیشرفت دردهای شدید و تبدیل آنها به دردهای مزمن پیشگیری کنند. بیشتر بیماران مبتلا به دردهای مزمن، به دلیل تداوم این دردها به افسردگی و از دست دادن انگیزه هم مبتلا می‌شوند. وقتی درد از مرحله حاد قدم به مرحله مزمن می‌گذارد، موجب تغییراتی در سلول‌های ایمنی، گلیال (سلول‌های پشتیبان و مراقب دستگاه عصبی) و سلول‌های عصبی می‌شود که البته علت آن هنوز کاملا مشخص نشده است. در نتیجه روش‌های درمانی فعلی برای درمان درد‌های عصبی یا التهابی مزمن، خیلی اثربخش نیستند و البته عوارض جانبی بسیاری هم دارند. مصرف داروهای مسکن می‌تواند تا حدی از علایم درد بکاهد اما در صورت مصرف طولانی‌مدت آن موجب اعتیاد فرد می‌شود. بنابراین برای کاهش دردهای مزمن افراد به روش‌های درمانی بهتری نیاز است که به جای صرفا تخفیف درد، آن را کاملا از میان بردارد. محققان آمریکایی در بررسی‌های خود، پروتئین RGS4 را کشف کردند که باعث می‌شود درد به شکل مزمن باقی بماند. از آنجایی‌که دردهای مزمن، روی فرآیندهای شیمیایی عصبی و داروهای تک‌منظوره اثر منفی می‌گذارند، داروهای فعلی عملکرد موثری ندارند. بنابراین کشف این پروتئین می‌تواند موجب ایجاد روش درمانی مناسب برای حذف درد مزمن باشد. پروتئین RGS4، چند نقش به عهده دارد و بیشتر در مدارهای مغز فعال است و درد‌های آسیب‌شناختی، حال روحی و همچنین انگیزه فرد را پردازش می‌کند. این پروتئین می‌تواند احساس درد را دایمی کند و فرقی هم نمی‌کند که عصب فرد چقدر صدمه‌دیده یا ملتهب شده باشد. این محققان ژنی که پروتئین RSG4 را فعال می‌کند، در بدن موش‌های آزمایشگاهی از کار انداختند و درد مزمن موش‌ها برطرف شد. محققان با استفاده از ابزارهای ژنتیکی از بیان این پروتئین در هسته شکمی جانبی تالاموس در مغز کاستند. تالاموس همه پیام‌های حسی، مانند درد، به جز پیام‌های حس بویایی را تقویت می‌کند و آنها را به قشر مخ می‌فرستد. کاهش بیان این پروتئین موجب برطرف شدن احساس درد شد. بنابه گفته محققان بیمارستان مونت‌سینای، آنها در نظر دارند با این کشف، روش درمانی مناسبی برای برطرف کردن دردهای عذاب‌آور مزمن بیابند و بیماران را درمان کنند. مترجم:‌ نادیا زکالوند