کد خبر: کرونا-و-آزمونی-برای-آموزش-سال-تحصیلی-ج
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
محمدسیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ آموزش آنلاین سال ها بود که در ایران مطرح و برای انجام آن ظاهرا برنامه ریزی می شد؛ اما هیچگاه اجرایی نمی شد چراکه هیچ انگیزه ای برای اجرای آن وجود نداشت. با شیوع کرونا ناچارا سیستم آموزشی در آزمونی سخت قرار گرفت و با کم کاستی های موجود موفق شد تا آموزش آنلاین را از طرق مختلفی نظیر برنامه شاد، شبکه های سیما و سایت و... در دسترس دانش آموزان قرار دهد. شواهد موجود نشان از ادامه اپیدمی و شیوع پیک های جدید بیماری با ویروس های تغییر یافته دارد؛ در این وضعیت ادامه آموزش آنلاین بهترین انتخاب ممکن است که وزارت آموزش و پرورش هم بر این موضوع تاکید دارد و حتی اینبار ثبت نام دانش آموزان نیز به صورت آنلاین برای سال تحصیلی جدید صورت خواهد گرفت. در خلال آموزش آنلاین چند نکته مهم وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت؛ اول اینکه هر چند که سعی می شود در این روش آموزشی عدالت آموزشی برقرار شود اما در سال تحصیلی 1399-1400 شاهد بودیم که بیش از سه و نیم میلیون دانش آموز از دسترسی به نرم افزار شاد دور بودند. این دانش آموزان به دلایل مختلفی از جمله سکونت در مناطق محروم و نداشتن زیرساخت های دسترسی به اینترنت، تلویزیون یا حتی گوشی تلفن همراه در شرایط سختی قرار گرفتند. هر چند که گفته می شد برای این دانش آموزان کلاس های حضوری تشکیل می شود ولی با این حال برخی از دانش آموزان با محرومیت آموزشی مواجه شدند. نکته دوم و شاید مهمتر این باشد که دانش آموزان از طریق آموزش های آنلاین چقدر در یادگیری مهارت می یابند. سیستم آموزش سنتی و خسته کننده ایران که صرفا به صورت تئوری اداره می شود باعث فرار دانش آموزان از محیط آموزشی بود و حالا آموزش های آنلاین بدون حضور در مدارس فرصت بیشتری برای فرار از آموزش را فراهم می کند! از طرفی ملاک شدن کسب نمره انگیزه یادگیری را بسیار کاهش داده و دانش آموزان صرفا برای کسب نمره قبولی درس می خوانند و این روش تدریس و خواندن باعث کاهش سطح علمی دانش آموزان می شود. سومین موضوع این است که با تعطیل بودن مدارس و آموزش های آنلاین فرصت مناسبی برای بازسازی و نوسازی مدارس و برنامه ریزی برای تغییر روش آموزش حضوری بدست آمده است. به نظر می رسد بهتر است در این موضوع از کشورهای توسعه یافته و موفق برای بهبود کیفیت آموزشی بهره برد. مدارس در ایران هیچ جذابیت بصری ای برای دانش آموزان ندارند! مدارس ایران محصور در بین دیوارهای بلند و بی روحی هستند که انگیزه دانش آموزان را برای ماندن در مدارس هم کاهش می دهند هر چند فعلا چاره دیگری ندارند. تحول آموزشی هم در زیرساخت ها و هم در شیوه تدریس می تواند انگیزه دانش آموزان را برای دریافت آموزش افزایش دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha