کد خبر: کرونا-با-تمام-بی-مهریش-به-بشر-با-زمین-مه
۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۱۹

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، معین الدین سعیدی  در مورد روز زمین پاک گفت: زمین پاک یک روز نیست بلکه یک جنبش محیط زیستی است، گرامی داشتن چنین روزی و توجه به آن پررنگ کردن اهمیت مسائل محیط زیست را به دنبال دارد و بقای حیات زمین را تضمین می‌کند، سازمان حفاظت محیط‌زیست «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه‌ پایدار» را به عنوان شعار روز زمین پاک برای سال ۱۴۰۰ انتخاب کرد. شعاری که باید از قالب یک جمله زیبا خارج شده و در قالب برنامه عملیاتی روی میز تمام سازمان‌ها و نهادهای اصلی قرار بگیرد.

طبیعت همیشه پاسخی در مقابل عکس العمل بشر خواهد داشت

نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی، افزود:"یادمان باشد کاری نکنیم که به قانون زمین بر بخورد" برخی از فرضیات عنوان می‌کند که کرونا در نتیجه دست درازی بیش اندازه انسان به طبیعت ایجاد شده و طبیعت همیشه پاسخی در مقابل عکس العمل بشر خواهد داشت، سیل ، طوفان و خشکسالی و …. همگی نمونه‌هایی از دستاوردهای بی‌مهری بشر نسبت به طبیعت و زمین پاک بوده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست اظهار کرد: امروزه کرونا بزرگترین تهدید جامعه بشری بعد از جنگ جهانی دوم است؛ در کنار مرگ و میری که به همراه دارد تبعات و تهدیداتی برای محیط زیست به همراه داشته که متاسفانه چندان روی آن کار نشده است، البته این موضوع تنها مختص به کشور ما نیست بلکه کل جهانیان در گیر پاندمی کرونا هستند، با تمام نامهربانی که کرونا با بشر دارد می توان گفت تا حدود بسیاری با طبیعت و زمین مهربان بوده است تا جایی که بشر را سمت زندگی مجازی و حضور کمتر در مجامع دورهمی سوق داده و حتی باعث کاهش آلودگی هوا و مانع از حضور اکثر مردم در مراسم دورهمی چهارشنبه سوری و روز طبیعت هدایت کرد به طوری که شاهد آسیب کمتر طبیعت در روز ۱۳ بدر و دورهمی چهارشنبه سوری و خطرات پیش بینی شده آن بودیم.

وی ادامه داد: اما یک طرف ماجرا همان نتایج زندگی با کرونا است، بشر برای حفظ حیات خود در مقابل بیماری ناخوشایند کووید۱۹ مجبور است از مواد شوینده، ماسک و دستکش استفاده کند پسمانده‌های باقی مانده از این تلاش‌ها گاهی قابل بازیافت نیستند، در این بین پسماندهای عفونی بیمارستانی هم مشکل دیگری است که تجزیه شدن آنها در طبیعت دردسر ساز شده است که علاوه بر هزینه بر بودن آن گاهی آسیبی جبران ناپذیر به طبیعت می‌زند، روز زمین پاک شاید بهانه‌ای باشد برای توجه به چنین مشکلاتی که گاهی بشر ناخواسته به طبیعت وارد می‌کند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: قطع درختان و بی توجهی به قاچاق چوب از نمونه دست درازی بیش از اندازه انسان توسعه یافته است که گاهی خسارات جبران ناپذیری را به دنبال دارد که اگر در این زمینه جرم انگاری درستی صورت می‌گرفت  شاهد از بین رفتن جنگل های شمال و جنوب کشور نبودیم باید بپذیریم درخت خود یکی از عناصر محیط زیست است که می‌تواند فاکتور اصلی برای وجود زمین پاک باشد چرا که رشد درختان و پرورش گیاهان مانع از رشد اآسیب‌های زیستی از آلودگی هوا تا خشکسالی می‌شود.

حیات بشر به حیات محیط زیست وابسته است

سعیدی افزود: در ادوار مختلف مجلس به مسائل محیط زیست از روز درختکاری گرفته تا قانون جمع آوری پسماندها و حتی به صید بی رویه آبزیان و مرگ و میر پرندگان مرداب‌ها توجه ویژه‌ای شده است، بر همین اساس باید بپذیریم حیات بشر به حیات زمین وابسته است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان خاطر نشان کرد: یکی از بن مایه‌های مشترک اساطیری در روایات ملل مختلف که در حوزه اسطوره شناسی تطبیقی جای بحث و بررسی دارد؛ موضوع پدر بودن آسمان و مادر بودن زمین و پیوند این دو برای حیات بشر است.لازم و ضروری است که برای حیات زمین و پاکی آن بکوشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha