کد خبر: کاسبان-تحریم-از-تحریم-و-fatf-هیولا-می-سازند
۶ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۰۷
کاسبان تحریم از تحریم و FATF هیولا می سازند!

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت به نقل از خانه ملت، علی خضریان درخصوص تمدید مهلت بررسی لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اقدام مجلس در این موضوع گفت: در این چند وقت گذشته مشاهده می‌شود که بحث FATF بسیار داغ شده، دولت به شدت پیگیر این مسئله است که لوایح الحاق به کنوانسیون‌های پالرمو و تامین مالی تروریسم را به تصویب برساند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: موج شدیدی علیه اعضای مخالف در مجمع تشخیص مصلحت نظام شروع شده، از آنجایی که این مسئله برای امنیت اقتصادی کشور بسیار مهم است، طبیعتا کمیسیون اصل ۹۰ نیز به این موضوع که مرتبط با امنیت اقتصادی است ورود می‌کند. البته قبل از اینکه دولت از رهبر معظم انقلاب مجوز تمدید مهلت بررسی بگیرد، کمیسیون اصل ۹۰ پیگیری خودش را در این رابطه از دستگاه‌های دولتی مسئول اجرای FATF شروع کرده بود. در نظر داریم که نظرات و مستندات تمام بدنه کارشناسی دولت در این رابطه را جمع بندی کرده و به یک نتیجه‌گیری کارشناسی برسیم.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود بیان کرد:  بررسی‌هایی انجام شده که بیشتر ناظر به اسناد خارجی و به طور مشخص وزارت خزانه‌داری آمریکا بوده است. طبق بررسی‌هایی که بر اساس این اسناد انجام شده است به این ادراک رسیدیم که FATF برای آمریکا و سیاست تحریمی آمریکا بسیار اهمیت دارد.

این نماینده مجلس توضیح داد: مقامات آمریکایی چه در دولت اوباما و چه در دولت ترامپ، پیگیر بوده‌اند که ایران استانداردهای مدنظر FATF را پیاده‌سازی کند. این پیگیری‌ها در شرایطی صورت گرفته که آمریکا پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین تحریم‌های مالی و بانکی خودش را علیه ایران پیاده کرده است و حتی این تحریم‌ها را در برجام برنداشته است. همه‌ این مسائل باعث می‌شود که به شدت نسبت به این استانداردها بدبین باشیم.

رئیس کمیته سیاسی، نظامی و امنیتی کمیسیون اصل ۹۰ تصریح کرد: به نظر بنده آمریکا از تحریم علیه ایران دست بر نخواهد داشت، چرا که در ادراک آمریکایی‌ها این تثبیت شده است که تحریم علیه ایران تاثیر دارد. به همین دلیل نظر ما این است که اجرای استانداردهای FATF باعث بهبود روابط بانکی نخواهد شد، همچنان که اجرای ۳۹ بند از ۴۱ بند برنامه اقدام باعث نشده است که وضعیت تعاملات بانکی بهبود یابد.

وی اظهار داشت: بعضی‌ها فکر می‌کنند تحریم از سوی آمریکا یک اقدام تاکتیکی و موقت است و این FATF است که یک مسئله بلندمدت و راهبردی است. اما این فکر و تلقی اشتباه است. تحریم برای سیاست خارجه آمریکا یک ابزار راهبردی و FATF نیز بخشی از این ابزار است.

خضریان درخصوص تاثیر FATF در فروش نفت ایران گفت: بنابر گزارش‌هایی اکنون بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز می‌فروشیم. این در شرایطی است که به گفته مشاور امنیت ملی ترامپ، دیگر اقدام تحریمی برای اعمال علیه ایران باقی نمانده است. یعنی در شرایطی که در بدترین حالت تحریمی قرار داریم بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز می‌فروشیم و البته در فهرست کشورهای اقدام مقابله‌ای FATF هم قرار داریم. این به مسئله به چه معناست؟ به این معنا که اولا اثرات تحریم‌ها و فشارها تا حدود زیادی به مدیریت داخل کشور بر می‌گردد. دوم اینکه این همه سر و صدا در رابطه با عواقب قرار گرفتن در لیست سیاه FATF، دروغ و شانتاژ سیاسی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: قبل از اینکه ایران در فهرست به اصطلاح سیاه FATF در اسفندماه سال گذشته برگردد، تبلیغات می‌کردند که بورس و تجارت خارجی قفل می‌شود، قیمت ارز سر به فلک می‌شود. اما در ۲ اسفندماه مشاهده کردیم که همه اینها دروغ بود، شانتاژ بود، تحریف واقعیت بود. طبق آماری که رئیس بانک مرکزی ارائه داده‌اند، رشد اقتصادی ما در نیمه‌ی اول سال هم بخش نفتی و هم بخش غیرنفتی مثبت شده است. این خبر خیلی مهمی است. باوجود اینکه فشار تحریمی و فشار به اصطلاح FATF به انتهای خود رسیده ، رشد اقتصادی ما مثبت شده است. جریان‌هایی که از تحریم و FATF می‌خواهند هیولا بسازند، کاسب تحریم هستند. کاسب واقعی تحریم همان ها هستند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود در پایان تاکید کرد: همان‌هایی که می‌گفتند با برجام موانع تجارت خارجی برداشته می‌شود، آبِ خوردن درست می‌شود، مشکل بیکاری حل می‌شود، آلودگی زیست‌محیطی برداشته می‌شود، اکنون می‌گویند اگر آمریکا به برجام برگردد، بدون FATF نمی‌توانیم تبادلات بانکی را انجام بدهیم. این تناقض از کجا می‌آید؟!! اگر برجام تحریم‌ها را برداشته است، این FATF از کجا آمده؟!! پس اگر برجام محدودیت‌ها و تحریم‌ها را برنداشته است، از کجا معلوم تعامل با FATF  بتواند موانع را بر دارد؟!

رئیس کمیته سیاسی، امنیتی کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: آقایان پیش تر مدعی بودند با فرو ریختن تحریم‌های سازمان ملل، ساختار تحریم‌ها دچار فروپاشی می‌شود. پس این FATF به عنوان یک نهاد بین‌الدولی با ۳۹ عضو از کجا آمده است؟! چگونه یک نهاد بین‌الدولی به اندازه سازمان ملل اثرگذار است؟ این سوالاتی است که دولتمردان باید پاسخ دهند. وگرنه این رویه‌ای که دولت طی می‌کند انداختن کشور از چاله به چاه عمیق است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha