به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، علی الهیار ترکمن اخیرا توضیحات مبسوطی درباره رتبه بندی معلمان ارائه و اظهار کرد: در نظامهای آموزشی، ارتقای حرفهای و مهارتهای تدریس از اصلیترین مولفههایی است که یک معلم باید از آن برخوردار باشد تا کیفیت تدریس را به بهترین نحو تضمین کند و معلومات و دانش خود را به دانش آموزان انتقال دهد.
وی افزود: رتبهبندی معلمان بر حسب توانمندیها و صلاحیتهای حرفهای آنها انجام میشود.
معاون برنامه ریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه به صراحت بر تهیه نظام مبتنی بر شایستگیهای حرفهای تاکید شده است گفت: با پیگیریهای یک و نیم سال اخیر و بکارگیری تجارب گذشته این نظام را تهیه کردیم که از سوی دولت تصویب و ابلاغ شد.
الهیار ترکمن درباره مشمولان این طرح گفت که این طرح معلم، آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحد آموزشی که مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل هستند را در برمیگیرد. معلمان بر اساس چک لیستهایی ارزیابی و متناسب با امتیازاتی که میگیرند یک ما به ازای مالی در حکم حقوقی شان اعمال میشود.
الهیار در پاسخ به اینکه کدام گروهها مشمول نمیشوند؟ اظهار کرد: در آموزش و پرورش به استناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۵۸، اجازه داشتیم که از نیروهای آموزشی در مشاغل اداری استفاده کنیم. طبق بخشنامهای که معروف به بخشنامه ۲۳۰ است میتوانیم نیروی آموزشی را در بخش اداری بکارگیری کنیم. البته حضور آنها در مشاغل اداری نافی سنوات قابل قبولشان در حوزه آموزش نمیشود و میتوانیم بین بخش اداری و آموزشی این انتقال را انجام دهیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک نظام آموزشی باید نیروهایش تفکیک شده و ساختار منسجمیداشته باشد که بتواند روی نیروی انسانی سرمایه گذاری کند. در مصوبه تصریح شده که آموزش و پرورش باید تفکیک نیرو بین نیروهای اداری و آموزشی انجام دهد. یعنی آنها باید انتخاب کنند یا به عنوان نیروی اداری مشغول باشند و یا اینکه به مدرسه برگردند به شغل تدریس ادامه بدهند.
معاون برنامهریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اجازه داریم مشمولان بخشنامه ۲۳۰ که آموزشیاند اما در حال حاضر به بخش اداری منتقل شدهاند را تا مهر سال آینده از مزایای رتبهبندی برخوردار کنیم گفت: ولی این افراد باید تا مهر ماه انتخاب کنند که یا نیروی اداری میشوند و از مزایای اداری استفاه میکنند یا به مدرسه بر میگردند و امتیازات آن حوزه را دریافت میکنند. این انتخاب را باید همکاران ما انجام دهند.
الهیار ادامه داد: بنابراین آنها که اداری هستند و اداری باقی میمانند از مهر ماه سال آینده مشمول رتبه بندی نمیشوند. بنابراین فعلا همه را شامل میکنیم و تا اول مهر ۹۹ اجازه داریم رتبه بندی را برای آموزشیها و مشمولان بخشنامه ۲۳۰ اجرا کنیم، ولی از اول مهر ۹۹، مشمولان بخشنامه۲۳۰ باید انتخاب کنند. از کل نیروهایی که در اختیار داریم حدود ۴۰ هزار نفر در مشاغل اداری هستند.
وی با اشاره به اینکه معلمان در پنج طبقه قرار میگیرند اظهار کرد: تمام این افراد که دارای سابقه بالاتر از دو سال باشند وارد فرایند رتبه بندی میشوند. در طبقه اول معلمان دارای دو سال سابقه که ۱۲۰ ساعت دوره آموزش ضمن خدمت گذرانده باشند و درصدی از امتیازهای مربوط به ارزیابی عملکرد را کسب کرده باشند قرار میگیرند. طبقه اول باید حد نصاب ۶۰ درصد نمره و امتیازات را کسب کنند. از اول تا طبقه دوم باید چهارسال بگذرد و معلمان دارای شش سال سابقه که ۷۰ درصد نمرات ارزیابی را بگذرانند در طبقه دوم قرار میگیرند.
معاون برنامه ریزی توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از طبقه دوم تا سوم باید شش سال بگذرد و معلمان بعد از ۱۲ سال سابقه وارد رتبه سوم میشوند. همینطور بعد از ۱۸ سال وارد رتبه چهارم و بعد از ۲۴ سال وارد رتبه پنجم میشوند.
نظر شما