کد خبر: چرا-نباید-به-کودکان-خیابانی-پول-داد؟-زه
۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۰
چرا نباید به کودکان خیابانی پول داد؟/ زهرا مرندی

صبح هر روز مردم تهران و تعدادی از کلان شهرهای ایران به محض ورود به خیابان‌ها معصوم ترین و بی گناه ترین بچه های دنیا را در وخیم ترین شکل و شرایط ممکن در حال کار کردن می بینند. بچه های بی گناهی که اول شیشه ماشین شما را تمیز می کنند یا برایتان اسپند دود می‌کنند، بعد التماس می کنند که به آنها پول بدهید. حتی بی توجه ترین انسان ها هم با دیدن این صحنه ها قلبشان به درد و رحم می آید و به این بچه ها پول می دهند اما، ایا پولی که به این بچه ها می دهیم تغییری در زندگی آنها ایجاد و کمکی به بهبود شرایط انها می کند؟ این پول حقیقتاً به دست چه کسانی می رسد؟ با عذاب وجودان پول ندادن به این بچه ها چه باید بکنیم؟ تعداد آنها به حدی زیاد است که اگر به یکی از آنها سر یک چهار راه پول بدهیم ده ها کودک دیگر سر چهار راه های بعدی باز هم صورتشان را به شیشه ماشین شما خواهند چسباند. پس چه باید کرد؟ بر اساس آمارهایی که رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرده بیش از 80 درصد کودکان خیابانی ایران را اتباع خارجی و اکثریت آنها را اتباع غیر مجاز کشور افغانستان تشکیل می دهند. از این تعداد بخش قابل توجهی از این کودکان توسط گروه های قاچاقچی به ایران آورده می شوند. این گروه ها با اجاره کردن کودکان از والدینشان، دزدیدن و یا خریدن آنها و یا با دادن وعده تحصیل، کار و درامد در ایران به والدین این بچه ها آنها را گرفته و به صورت غیرقانونی وارد ایران می کنند و به محض ورود به ایران بچه ها در دسته ها و گروه های سازماندهی شده به سرعت از سر چهار راه ها و خیابان های ایران سر در می اورند. این برده داری نوین در سایه دل رحمی مردم ایران به حدی پر سود شده که هر روز بر تعداد این کودکان افزوده می شود. افزایش تعداد کودکان کار خیابان در ایران در حالی صورت می گیرد که این بچه های مظلوم و معصوم نه تنها مورد بهره کشی مالی قرار می گیرند بلکه سوء استفاده جنسی و ازار و اذیت های روانی نیز بخشی از تجربه زندگی روزانه آنها در خیابان ها است. تجاوز و تعدی به این کودکان موجب ابتلای تعدادی از آنها به بیماری های ایدز و هپاتیت شده است. البته بخشی از کودکان کار خیابان ایران نیز فرزندان اتباع خارجی مجاز در ایران هستند. سود سرشار کار کودکان در خیابان ها متأسفانه به حدی است که اتباع خارجی که مجوز حضور در ایران را دارند هم فرزندان خود را راهی خیابان ها می کنند.

 

در این میان والدین ایرانی معتادی هم هستند که برای تأمین پول مواد خود فرزندشان را اجاره می دهند تا با همین گروه ها برای کار به خیابان بروند؛ البته این را هم در نظر داشته باشید که هر کودکی نمی تواند به راحتی راهی خیابان شده شروع به کار کند چون سرقفلی هر چهار راه در دست سردسته یکی از این باندهای سوء استفاده کننده از کودکان است و اگر کسی می خواهد کودک خود را راهی خیابان کند باید با همین گروه ها همکاری کند. اما برای نجات این کودکان معصوم که در اتفاقی که برای آنها رخ می دهد هیچ تقصیر و اراده ای ندارند، چه باید کرد؟ سال هاست که طرح های مختلف ساماندهی کودکان کار خیابان در ایران اجرا می شود. به گفته لطف‌الله محسنی، معاون اجتماعی انجمن حمایت از کودکان کار «تاکنون 33 طرح توسط نهادهای دولتی برای ساماندهی کودکان کار خیابان اجرا شده که همه انها ناموفق بوده است» و اکنون سازمان بهزیستی در حال اجرایی سی و چهارمین طرح ساماندهی کودکان خیابان البته با رویکردی جدید است. به گفته مسئولان بهزیستی طرح جدید ساماندهی کودکان کار با بررسی دلایل عدم موفقیت طرح های قبلی، بازطراحی شده و سازمان های مردم نهاد نیز در اجرای آن نقش دارند، اما مسئله مهمی که طی روزهای اخیر توسط مسئولان بهزیستی و بسیار قبل از آنها توسط مسئولان سازمان های مردم نهاد حامی کودکان کار خیابان مدام مطرح می شود، این است که برای موفقیت اجرای طرح ساماندهی کودکان کار خیابان و برای نجات این کودکان نباید هرگز به آنها پول داد. تا زمانی که حضور کودکان در خیابان هیای ایران سوددهی مالی برای قاچاقچیان داشته باشد، این حضور و این برده داری جدید ادامه خواهد داشت اما اگر هیچ کس به این کودکان پول ندهد و حضور انها همراه با کسب درآمدی برای قاچاقچیان انسان نباشد و البته در کنار این موضوع با باندهای قاچاق کودک مقابله جدی صورت گیرد، می توان امیدوار بود که روند قاچاق این کودکان و سوء استفاده از آنها متوقف شود. بهتر است همه بدانیم پولی که به این بچه ها پرداخت می شود مستقیماً به جیب قاچاقچیان انسان و یا پدر و مادر معتادی که در حال سوء استفاده از فرزند خود هستند می رود. اگر شما هم مثل ما نگران این کودکان هستند می توانید پولتان را به یکی از سازمان های مردم نهاد حامی این کودکان بدهید و مطمئن باشید که این پول صرف آموزش و کمک به بچه های خیابانی می شود. البته می توانید برای این بچه ها غذا یا نوشیدنی بخرید ولی هرگز به انها پول ندهید، البته به آنها توهین و بی احترامی هم نکنید. کمک حقیقی به کودکان کار خیابان متوقف کردن قاچاق این کودکان برای کار در ایران است که این مهم هم با قطع سوددهی مالی این کار امکان پذیر است.

 

زهرا مرندی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • S.m ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    واقعاا مسخرس یعنی انقدر همه مردم فقط به فکر زندگی خودشونن که باید33 طرح ناموفق باشه یعنی تا این حد باید مملکت بی در و پیکر باشه که انقدر راحت بتونن روز به روز این گروه هارو افزایشم بدن ...به امید روزی که انسانیت ته نشین شده مردم و مسئولین یه تکونی بخوره....