کد خبر: چرا-نام-ایران-در-لیست-جهانی-سازندگان-وا
۱۸ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۵
چرا نام ایران در لیست جهانی سازندگان واکسن کرونا نیست؟

به گزارش خبرنگار  بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، چندی پیش سعید نمکی؛ وزیر بهداشت از موفقیت‌آمیز بودن آزمایش واکسن ایرانی کرونا بر روی حیوان و ورود به مرحله آزمایش بر روی انسان خبر داد. از طرفی سازمان بهداشت جهانی Who  لیستی از شرکت‌هایی که در سراسر دنیا در حال تحقیق بر روی واکسن کرونا هستند، منتشر کرد اما نامی از شرکت‌های ایدانی در آن به چشم نمی‌خورد. این موضوع را  از دکتر سیماسادات لاری؛ سخنگوی وزارت بهداشت جویا شدیم.

دکتر سادات لاری در خصوص موفقیت‌آمیز بودن واکسن ایرانی در تست بر روی حیوان و ورود به مرحله تست انسانی اظهار کرد: مراحل ساخت واکسن کرونا در کشور توسط محققان در حال پیگیری است و شخص وزیر بهداشت روی این موضوع نظارت مستقیم دارند. تاکنون حدود 20 پروژه پیشنهادی برای واکسن کرونا وجود داشته که 6 پروژه از بقیه در این زمینه پیش‌تر هستند و مراحل آن در حال پیگیری است و هر کدام در مرحله‌ای قرار دارند. تولید واکسن در سه مرحله آزمایشگاهی، تست حیوانی و تست انسانی انجام می‌شود که مبتنی بر دانش فنی است. دانش فنی ما پا به پای دنیا پیش می‌رود.

وی افزود: بر اساس آنچه وزیر بهداشت اعلام کرده، در حال حاضر مرحله تست حیوانی این واکسن انجام شده است. البته پروسه ساخت واکسن موثر و بی خطر، پروسه‌ای طولانی است. مراحل ساخت واکسن در صورتی که پیش‌رفت قابل توجهی داشته باشد توسط وزیر بهداشت اعلام می‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت یاد آور شد: باید به توان و دانش محققان و دانشمندان کشور اعتماد داشته باشیم و بدانیم که بسیاری از تجربه‌های ایران در زمینه مقابله با کرونا در حوزه درمانی در حال ارائه به جهان است. پزشکان و محققان کشور ما در منطقه سرآمد هستند و می‌توانیم به تلاش برای ساخت واکسن هم امیدوار باشیم.

دکتر سادات لاری در باره نبود نام ایران در لیست سازمان بهداشت جهانی who از کمپانی‌ها و کشورهایی که در حال تحقیق بر روی واکسن کرونا هستند اظهار کرد:  در حال بررسی بیشتر موضوع هستیم و اگر به مراحل پیش‌رفته‌تری در ساخت واکسن کرونا برسیم، این موضوع به سازمان جهانی بهداشت هم اعلام شود. به هر حال این بحث هم در کمیته‌های مختلف انجام شده و در زمان مناسب اقدام خواهد شد.

گفت و گو : پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha