کد خبر: پیگیری-پرونده‌های-قضایی-شهرداری-تهرا
۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۴۸
پیگیری پرونده‌های قضایی شهرداری تهران/ رفتار تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم

به گزارش خبرنگار شهری خبرگزاری سلامت؛ پیروز حناچی شهردار تهران در نشست خبری آنلاین خود با اصحاب رسانه با اشاره به موضوع پیگیری پرونده‌های قضایی شهرداری تهران، اظهار داشت: اداره کل حقوقی شهرداری تهران بی‌صدا در حال پیگیری این موضوع است و ما اصراری نداریم در این خصوص سر و صدا به راه بیاندازیم.

شهردار تهران عضو هیئت وزیران نیست

وی در مورد انتقادهای اعضای شورای شهر به عملکرد حضور خود در هیئت دولت گفت: حضور شهردار تهران در دولت قانون نیست چراکه شهردار عضو هیئت دولت نیست اما این سنت از زمان مرحوم رفسنجانی و در دوره کرباسچی اجرایی شد و برای دولت هم مفید بود ولی قانونا شهردار تهران عضو هیئت وزیران نیست اما بنا به دعوت حضور پیدا می‌کند.

شهردار تهران با بیان اینکه پیگیری اوراق مشارکت نتیجه حضور شهردار در هیئت دولت بود، افزود: حضور شهردار تهران به نمایندگی از تمام کلان شهرهای کشور بسیار تاثیر گذار بوده است.

حناچی با اشاره اینکه در سیل‌های سال 98، کرونا، آتش سوزی زاگرس و سقوط هواپیما اوکراینی شهرداری تهران اصلی‌ترین بازوی اجرایی دولت بوده است، تصریح کرد: دولت و شهرداری تهران به تعامل با یکدیگر نیازمند هستند و امیدوارم مشکل ایجاد شده به زودی حل شود.

وی در مورد نادرست بودن واکنش‌های داوطلبانه نسبت به برخی وقایع، تاکید کرد: رفتار تند و طلبکارانه را نمی‌پسندم.

کرونا، هزینه‌های شهر تهران را افزایش داده است

شهردار تهران همچنین در مورد شیوع کرونا و هزینه‌های تحمیل شده بر شهر تهران، بیان کرد: کرونا برای شهرداری تهران به معنای افزایش هزینه‌ها و کاهش درآمدها بوده است. البته همه شهرداری‌های کشور با این موضوع روبه‌رو هستند.

حناچی با بیان اینکه عملا درآمدهای شهرداری در حوزه اجتماعی، فرهنگی و ... در این اپیدمی کرونا از دسترس خارج شده است، گفت: تاکید همه به رعایت فاصله فیزیکی است اما ما مجبوریم با همان ناوگان حمل و نقل گذشته سرویس دهی را افزایش دهیم و در حال حاضر مترو و اتوبوس با 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات دولت‌ها در این شرایط کرونایی باید حمایت ویژه از شهرداری‌ها باشد، تاکید کرد: متاسفانه ما از این شرایط بی بهره هستیم.

شهردار تهران به لایحه دو فوریتی بسته حمایتی در شرایط کرونایی اشاره کرد و افزود: این لایحه در شورا به تصویب رسیده اما دستگاه‌های نظارتی نقطه نظراتی داشتند که آن را دنبال خواهیم کرد.

حناچی ادامه داد: همچنین ممیزی جدید شهرداری تهران را در دستور کار قرار دادیم به این دلیل که آخرین بازنگری در ممیزی‌های مربوط به سال ۸۶ بوده است و باید به روزرسانی شود.

وی با بیان اینکه کاهش هزینه‌ها را در شهرداری دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: کاهش درآمدهای شهرداری در بخش نقد ۷۰ درصد عملکرد داشتیم و در حوزه غیر نقد نیز هم مانند شرایط عادی با مشکل رو به رو هستیم.

افتتاح بخش اول خط 10 مترو

شهردار تهران در ادامه با اشاره به اینکه سعی کردیم هزینه جاری شهرداری تهران را کاهش دهیم، اظهار داشت: 70 درصد بودجه آزاد را در اختیار حمل و نقل گذاشتیم و توانستیم اوراق مشارکت 97 و 98 را بگیریم. همچنین با لایحه به شورای شهر سعی کردیم این فضای درآمدی موجود را بشکنیم.

حناچی به بخشی از اوراق مشارکت سال 97 که مربوط به بانک آینده است، اشاره کرد و گفت: 910 میلیارد در بانک آینده مانده بود که با همکاری این بانک تسویه و به شهر تعلق گرفت که برای بازپرداخت آنها 50 درصد به عهده دولت و 50 درصد بر عهده شهرداری تهران است.

وی با بیان اینکه اوراق مشارکت قطعا در حمل و نقل عمومی صرف می‌شود، اضافه کرد: 1500 میلیارد برای اوراق مشارکت سال 98 است که 500 هزار میلیارد برای اتوبوسرانی و مابقی برای مترو است که قصد داریم برای تکمیل خط 6 و 7 از آن استفاده کنیم. همچنین بخش اول خط 10 به زودی افتتاح می‌شود.

سرانجام بازنگری طرح تفصیلی

شهردار تهران در ادامه با اشاره به سرانجام بازنگری طرح تفصیلی، افزود: این موضوع در دستور کار شهرداری پایتخت قرار دارد اما لازم نیست که کل طرح تفصیلی مورد بازنگری قرار گیرد، تنها قسمت‌هایی از این طرح که ایراد دارد مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.

حناچی بیان داشت: البته طرح‌های موضعی و موضوعی که حدود ۲۰۰ طرح را شامل می‌شود، نیز در حال بررسی است تا در بازنگری طرح تفصیلی به سرانجام برسند.

سرانجام عمارت اقدسیه

وی در بخش دیگر سخنان خود در مورد فروش عمارت اقدسیه و بازپس گیری املاک شهرداری تهران، گفت: در گزارش اولیه سازمان املاک، 3 هزار ملک از املاک شهرداری در اختیار غیر بود که طبیعتا بسیاری از آنها مصوبه شورا را نداشتند به همین دلیل کمیته ای سه نفره تشکیل دادیم تا نسبت به بازپس‌گیری املاک در اختیار غیر، اقداماتی انجام دهد.

شهردار تهران ادامه داد: تعداد زیادی از املاک شهرداری تهران تاکنون بازپس گیری شده و این اقدام همچنان استمرار دارد.

حناچی بیان کرد: در مورد تعدادی از املاک و برخی مقاومت‌هایی که در این خصوص وجود دارد هم با همکاری دادستانی پیگیری‌ها انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای فروش املاک از طریق مزایده و با قیمت کارشناسی عمل می‌کنیم.

شهردار تهران با تاکید بر این موضوع که در مورد ملک اقدسیه هم مزایده انجام شده و متقاضی هم برای خرید آن وجود دارد، گفت: در حال انجام فرآیند قانونی هستیم.

حناچی در مورد ساختمان روزنامه اطلاعات هم تصریح کرد: مشکلات حقوقی را حل کرده‌ایم و پنج دانگ از شش دانگ این ملک به نام شهرداری زده شده و در حال حل و فصل یک دانگ باقیمانده این ملک هستیم.

طرح ترافیک و لغو آن!

وی با اشاره به اجرای طرح ترافیک در تهران پس از شیوع ویروس کرونا، بیان داشت: طرح ترافیک تهران چند بار اجرایی و لغو شده است اما در اواخر سال گذشته و در نیمه اسفند با اوج گیری کرونا طرح ترافیک در شورای ترافیک تهران برداشته شده و بار دیگر با بررسی‌ها این طرح اجرایی شد.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه ما تقاضای سفر را سفارش نمی‌دهیم و تنها آن را مدیریت می کنیم، گفت: البته هنگامی که مقرر بود طرح اجرایی شود مصاحبه‌ای انجام شد که به احترام حرف استاندار یک هفته اجرای طرح را را به تعویق انداختیم.

حناچی با اشاره به موضوع مهم افزایش 50 درصدی دورکاری کارمندان در ستاد کرونا، تصریح کرد: این موضوع تبعاتی همچون افزایش سفرهای بین شهری را به همراه داشت به همین دلیل این پیشنهاد قبول نشد و مقرر شد طرح ترافیک یک هفته ملغی شود.

وی ادامه داد: در این مدت، تردد و میزان ابتلا مورد سنجش قرار گرفت و بررسی‌های ما نشان داد در سایر نقاط دنیا نه تنها طرح ترافیک ملغی نشده است بلکه سخت‌گیرانه تر اجرایی شده و در کنار آن مسیرهای دوچرخه توسعه یافته است.

سهمیه طرح ترافیک برای کادر درمان

شهردار تهران با بیان این موضوع که قرار شده برای پزشکان و پرستاران سهمیه‌‌ی طرح ترافیک در نظر گرفته شود، افزود: با تایید وزارت بهداشت این طرح به آنها تعلق پیدا می‌کند.

جماران یک محله نیست!

حناچی در مورد محله جماران که امروز در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار داشته است، بیان کرد: جماران یک محله نیست، جماران یعنی ایران و اتفاقاتی که در آن رخ داده است. حتی می‌توانیم از زبان دیگران هم به اهمیت جماران پی ببریم.

وی تاکید کرد: جماران در سه سطح مورد توجه قرار داد که سطح اول نقش جهانی و پیام ساده زیستی توسط امام در آن وجود دارد.

به گفته شهردار تهران سطح دوم سطح ملی است که بسیاری از موارد فرهنگی باید در آن ثبت شود. جماران باید حریم داشته باشد و این موضوع باید از طریق سازمان میراث فرهنگی پیگیری شود.

حناچی با اشاره به طرح ویژه‌ای که در شورای عالی شهرسازی برای این محله به تصویب رسیده است، افزود: مجموعه پلاک‌هایی که در این طرح بوده ۱۴۶ پلاک است که حدود ۳۵ پلاک در تملک دولتی‌ها، شهرداری و موسسه نشر امام است و ۱۰۴ پلاک درگیر این موضوع هستند.

وی با بیان اینکه درگیری عمومی فراگیری نیست و عمدتا پلاک‌های جنوبی این محدوده نیز ساخت و ساز کرده‌اند، تصریح کرد: در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی این موضوع مطرح شد و توجه به مقیاس ملی و درخواست‌های مردمی هم مورد توجه قرار دارد.

شهردار تهران به آخرین مصوبه این محله در شورای عالی شهرسازی و طرح ویژه‌ای که توسط این شورا برای جماران به تصویب رسیده است، اشاره کرد و گفت: بازبینی این طرح در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار گرفته که این موضوع خارج از عرف نیست.

وضعیت نابسامان شرکت‌های شهرداری

حناچی در مورد انتقاد برخی از مسوولان در خصوص وضعیت نابسامان شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری تهران بیان داشت: این مسئله صحیح نیست به این دلیل که امسال برای اولین بار مجامع بسیاری از شرکت‌ها به موقع برگزار و به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: ابزار ما حسابرسی افراد صاحب صلاحیت است و به زودی گزارش این مجامع منتشر می‌شود.

بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس

حناچی با اشاره به ناوگان اتوبوسرانی تهران هم افزود: برای ۵۰۰ دستگاه اتوبوس از محل اعتبارات ستاد کرونا برای نوسازی اقدام کرده‌ایم که البته این اتوبوس‌ها عملا بعد از بازسازی جدید می‌شوند.

استفاده از رنگ در شهر

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به موضوع استفاده از رنگ در شهر، بیان کرد: این دستور العمل همچنان توسط سازمان زیباسازی در حال تهیه و اجرا است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از شهروندان تهرانی این شهر را خاکستری می‌بینند، گفت: بسیاری از فضاهای شهری مانند زیرگذرها، تونل‌ها و دیوارهای ساده در سطح شهر با عنصر رنگ می‌توانند دارای ریتم شوند. همچنین تونل‌های مترو می‌توانند محلی تاثیر گذار برای تبلیغات و درآمدزایی باشند.

حادثه در پل سیدخندان

حناچی همچنین در مورد حادثه‌ای که هفته گذشته برای تعدادی از پاکبان‌ها در پل سیدخندان رخ داد، اظهار کرد: ما بخشنامه‌ای داشتیم که در بزرگراه‌ها افراد پیاده نباید حضور داشته باشند که این موضوع در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: نیروهای شهرداری در چند دسته قابل تقسیم هستند. دسته‌ای به صورت مستقیم با آنها قرارداد و داریم اما برخی به صورت پیمانکاری فعالیت می‌کنند که همگی آنها بیمه‌اند و مطابق بیمه، کار فعالیت‌های آنها پیگیری می‌شود.

سرنوشت پله‌ برقی‌های معابر

شهردار تهران همچنین در مورد آخرین وضعیت پله‌های برقی معابر که بسیاری از آنها خراب است، عنوان کرد: بعد از شرایط تحریم تامین قطعات پله برقی‌ها دچار اختلال شده که به دنبال حل این مشکل نیز هستیم و امیدواریم به زودی برطرف شود.

وضعیت بدهی دولت به شهرداری‌ها

حناچی با اشاره به وضعیت بدهی دولت به شهرداری‌ها گفت: این بدهی‌ها در چند بخش آرای ماده 100 دستگاه‌های دولتی، سهم دولت در پرداخت بلیت، توسعه حمل و نقل عمومی و بخشی از مطالباتی که توسط وزارت دارایی تایید می‌شود، است که شهرداری تهران در این مدت حدود ۵ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها را تهاتر کرده است.

وی ادامه داد: در بخش بلیت هم سازمان برنامه و بودجه معمولا در آخرین دقایق سال و زمان جارو کشی خزانه به ما کمک می‌کند.

شهردار تهران در مورد تخصیص اعتبارات کرونا به شهرداری یادآور شد: برای هر دستگاه اتوبوس 40 میلیون تومان در نظر گرفته‌اند که با این اعتبار ۵00 دستگاه تعمیر می‌شود.

کارت بلیت رایگان به خبرنگاران

حناچی در پاسخ به این سوال مبنی بر اختصاص کارت بلیت رایگان برای خبرنگاران، بیان کرد: اگر خبرنگاران از ما طرح ترافیک نخواهند به همه کارت بلیت رایگان می‌دهیم.

وی اضافه کرد: در مورد افزایش بهای کارت بلیت رایگان این مسئله باید از طریق انجمن صنفی خبرنگاران بررسی شود.

به گفته شهردار تهران از هر اقدامی که باعث افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی در شرایط غیر کرونایی شود، استقبال خواهیم کرد.

ساختمان پلاسکو و تامین پارکینگ

حناچی با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو و تامین پارکینگ برای آن، گفت: پلاسکو در گذشته برج اداری تجاری بوده اما تخریب شده و در آن شرایط ضوابطی وجود نداشته به همین دلیل ضوابط را در ساخت مجدد آن اجرا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه مصوبه شورای تامین مبنی بر اینکه اگر در ازای صدور پروانه پول گرفته نشود، قانونی نیست، تصریح کرد: صدور پروانه برای این ساختمان در حال پیگیری است.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه بیناد مستضعفان پذیرفته که تمام هزینه‌های مقاوم سازی پلاسکو را پرداخت کند، ادامه داد: کمبود پارکینگ ساختمان پلاسکو نیز از طریق ساختمان مقابل که به عنوان پارکینگ پروانه معروف است، تامین خواهد شد.

تاخیر در طرح جامع پسماند

حناچی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دفن زباله‌های شهر تهران، گفت: موضوع دفن زباله بسیار پیچیده است و فرآیند گسترده‌ای از خانه شهروندان تا آرادکوه را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران تلاش می‌کند تا ارسال زباله به مجموعه آرادکوه کاهش پیدا کند، افزود: مطالعات طرح جامع پسماند آغاز شده اما با توجه به شرایط کرونایی تا حدودی با تاخیر مواجه شده است.

شهردار تهران در مورد به بحث کارگیری و ممنوعیت کودکان در زباله گردی بیان کرد: با سازمان بهزیستی و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در حال پیگیری این موضوع و همچنین معتادان متجاهر هستم.

افزایش استفاده از دوچرخه

حناچی در ادامه با بیان اینکه باید فضایی فراهم شود تا شهروندان از دوچرخه استفاده کنند، تصریح کرد: این کار به همکاری همه مردم نیازمند است. آمارها حاکی از افزایش استفاده از دوچرخه در تهران است.

لایحه برای جبران خسارت ناشی از کرونا

وی در مورد لایحه دو فوریتی جبران خسارات ناشی از شیوع کرونا هم گفت: حدود ۱۳ تا ۱۴ بند در این لایحه وجود داشت که تعدادی در مسیر کمیسیون ماده ۵ و تعدادی هم که مربوط به آراء ماده ۱۰۰ بوده در حال پیگیری است.

شهردار تهران اضافه کرد: شهرداری تهران به ابهامات قوه قضائیه پاسخ داده و شورا و فرمانداری نیز این لایحه را تصویب کرده‌اند به همین دلیل مانع جدی برای انجام آن وجود ندارد و در دستور کار شهرداری قرار دارد.

سرنوشت پادگان 06

حناچی همچنین در مورد سرنوشت پادگان ۰۶، بیان کرد: ما سهم شهرداری را در این پروژه به شهر اختصاص دادیم و توافقاتی با مجموعه نیروهای مسلح داشتیم که این توافقات به تصویب شورای عالی شهرسازی هم رسیده است.

وی یادآور شد: این هفته امتداد مسیر استاد معین تا سی متری جی افتتاح می‌شود و به این ترتیب نسل اول پروژه دوره‌های گذشته به اتمام خواهد رسید و نسل جدید پروژه‌های بخش عمده که بیشتر به صورت محلی است منتشر خواهد شد.

شهردار تهران در مورد تفاهم‌نامه شهرداری تهران با شرکت راه آهن برای مسیر راه آهن تهران_تبریز اظهار کرد: به محض اینکه قسط اول توسط شهرداری به راه آهن پرداخت شود کل عرصه این محور در اختیار ما قرار می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha