کد خبر: پیشنهاد-جدید-واشنگتن-برای-توقف-غنی‌س
۱۰ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۲۶
'پیشنهاد' جدید واشنگتن برای توقف غنی‌سای 20 درصد!

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از العالم،مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا قصد دارند طی هفته جاری (تا یکشنبه آینده) پیشنهاد جدیدی برای آغاز مذاکرات با ایران مطرح کنند.

نشریه پولیتیکو به نقل از دو مقام نوشت که مقام‌های دولت آمریکا با توجه به شرایط زمانی، در نظر دارند به زودی و طی این هفته، پیشنهاد جدیدی را برای شروع مذاکرات ارائه دهند.

پولیتیکو به نقل از یکی از این مقام‌ها نوشت که بر اساس این پیشنهاد، ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود نظیر کار بر روی سانتریفیوژهای پیشرفته و غنی سازی اورانیوم با خلوص 20 درصد را متوقف می‌کند و در مقابل نیز آمریکا برخی از تحریم‌های اقتصادی را کاهش می‌دهد.

این نشریه نوشت که هنوز جزئیات این پیشنهاد در دست بررسی بوده و نهایی نشده است.

نشریه پولیتیکو از یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن خواست تا به اظهار نظر رسمی در این باره بپردازد که وی ضمن رد اظهار نظر رسمی، گفت: «ما در این باره کاملا شفاف بوده‌ایم که آماده پیگیری بازگشت متقابل به توافق هستیم. ما آماده گفت‌وگو با شرکای بین‌المللی خود درباره بهترین مسیر برای دستیابی به این موضوع از جمله از طریق تعدادی از گام‌های اولیه و متقابل هستیم. ما به دنبال گزینه‌هایی برای انجام آن از جمله با مذاکرات غیر مستقیم از طریق شرکای اروپایی هستیم.»

پس از انتشار این گزارش توسط پولیتیکو، یک مقام ارشد ایرانی به شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» گفت: «غنی سازی 20 درصد در راستای پاراگراف 36 برنامه جامع اقدام مشترک بوده و تنها در صورتی متوقف خواهد شد که آمریکا تمامی تحریم‌ها را لغو کند».

مقام‌های ایرانی طی هفته‌های گذشته بارها تاکید کرده‌اند که تنها راه بازگشت آمریکا به برجام، رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) است.

بر اساس اعلام مقام‌های ارشد ایران، تنها راه توقف کاهش تعهدات برجامی ایران، لغو تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه ایران و سپس راستی آزمایی آن است.

پس از تشکیل دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از روز 20 ژانویه (1 بهمن 1399)، مقام‌های مختلف دولت وی بارها تاکید کردند که نخست ایران باید به تعهدات برجامی خود بازگردد پس از آن، دولت آمریکا نیز به برجام باز خواهد گشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha