پروانه‌ها در نیمه راه/ از اقدام اعتراضی سیدجواد هاشمی تا نوجوانی که بازیگران فیلم را انتخاب کرد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، با برگزاری سومین روز از سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان، اولین جشنواره برخط کشور به نیمه رسید. دومین و سومین روز از این رویداد فرهنگی برخلاف روز اول که در آرامش سپری شد، حاشیه‌های بیشتری داشت. در این گزارش نگاهی داریم به رویدادهای جانبی برگزار شده در خانه جشنواه واقع در سینما فرهنگ تهران که در ادامه می‌خوانید. سینماگران ایتالیا و فرانسه از تجربیاتشان گفتند در روز دوم آنا ردی از بازیگران تئاتر و سینمای ایتالیا تکنیک‌های بازیگری معاصر در فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در قالب کارگاهی ارائه داد و شهاب‌الدین عادل هم از اصول زیبا‌شناسی سینما برای کودک و نوجوان گفت. کارگاه روز سوم را یان جوئت از کشور فرانسه با محوریت جایگاه تجربه در روایت فیلم‌های انیمیشن آغاز کرد و در بخش ملی شاهد برگزاری کارگاه چهره‌نگاری شخصی و خانوادگی به روایت مونا زاهد بودیم. نکته‌ای که کارگاه‌های امسال دارد، امکان دسترسی در همه نقاط کشور است که می‌تواند زمینه ایجاد تعامل بیشتر را فراهم کند. سیدجواد هاشمی: تنها موجودی که در کرونا دچار نفس تنگی شده است سینماست بیشترین حواشی روز دوم جشنواره به نشست خبری فیلم «جزیره فضایی» به کارگردانی سیدجواد هاشمی اختصاص دارد. این فیلم که ادامه «تورنادو ۱» بود، اولین فیلم به نمایش درآمده در خانه جشنواره بود. سیدجواد هاشمی در نشست خبری این فیلم که به صورت برخط و زنده در حال پخش بود به نشانه اعتراض ماسک خود را برداشت. او دلیل این اقدام را بی‌توجهی مسئولین به آسیب‌های وارده به قشر هنرمندان در دوران کرونا عنوان کرد. سید جواد هاشمی که شروع طوفانی داشت در ادامه به رعایت نشدن حق کپی‌نشر و قاچاق فیلم‌ها هم اعتراض کرد. او از تعطیلی بدون جایگزین رویدادهای فرهنگی گلایه داشت. او عنوان کرد: «تنها موجودی که در کرونا دچار نفس تنگی شده است سینماست و الی باقی نهادها ومشاغل کار خودشان را دنبال می‌کنند، در همه زمینه‌ها به سینما ظلم می‌شود. تنها موجودیت فرهنگی هنری که به نجات انسان فکر می‌کند را به کام مرگ نشانده‌اند. امروز زمانی که در صندلی‌ سالن سینمای جشنواره نشستم تعجب کردم. تنها سوالم این است که موضوع تا چه زمانی می‌خواهد ادامه پیدا کند». به جای اینکه از کودکان حمایت شود آن‌ها را کتک می‌زنند این نشست پرحاشیه با صحبت‌های محمدمهدی ایرانی بازیگر نوجوان فیلم پایان یافت. محمدمهدی گفت: «این روزها به سینمای کودک بهایی داده نمی‌شود و به جای اینکه از کودکان حمایت شود آن‌ها را کتک می‌زنند از کارشان فیلم می‌گیرند و در فضای مجازی پخش می‌کنند! در زمان کرونا ما هیچ چیزی جز فضای مجازی نداشته‌ایم. ما نسلی را فراموش کردیم که قراراست آینده ساز شوند». فیلم بعدی «مهران» به کارگردانی رقیه توکلی بود. او در تماس تصویری گفت: «همیشه دلم می‌خواست فیلم هایم را در یزد بسازم، به این که فیلم‌ام دفاع مقدسی یا مخصوص کودکان و نوجوانان باشد فکر نمی‌کردم، فقط  هدفم نشان دادن شهر یزد بود». بازیگر نوجوانی که دیگر بازیگران را انتخاب کرد روز سوم با نمایش فیلم «سلفی با رستم» به کارگردانی حسین قناعت آغاز شد. این فیلم نگاهی کودکانه به شاهنامه دارد. رامین ناصرنصیر بازیگر این فیلم در این نشست گفت: «برخلاف دوره‌ای که نهادهای مختلف در این سینما وجود داشت و در فقدان این نهادها ساختن فیلم کودک بسیار سخت است». فیلم دوم اما کمی متفاوت‌تر بود و نگاهی به زندگی کودکان معلول داشت. «بعد از اتفاق» فیلم دوم از روز سوم جشنواره بود که شهاب حسینی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. نشست خبری اما بدون حضور این بازیگر نام آشنا و دیگر چهره‌های فیلم برگزار شد‌. روح‌الله جعفری؛ نوجوان معلولی که در این فیلم بازی کرده است، عنوان کرد: «پیش از شروع کار روح‌الله دیگری بودم اما بعد از این فیلم روح‌الله سابق مرد و امروز می‌خواهد بهترین تلاشش را انجام بدهد تا به بهترین‌ها برسد. رویای من این است که آهنگساز برجسته‌ای در دنیا شوم، برای رسیدن به این رویا تمام توانم را به کار خواهم گرفت». نکته جالب در مورد این فیلم این بود که پوریا حیدری‌اوره؛ کارگردان از روح‌الله خواسته بود که بازیگران را انتخاب کند. داستان فیلم برگرفته از زندگی روح‌الله است. حیدری‌اوره بیان کرد: «پروژه دیگری با روح‌الله خواهم ساخت، اما تا به حال هرگز فکر نکرده بودم که وظیفه‌ای در قبال آینده کاری او دارم».   تعامل با کشورهای همسایه ادامه رویدادهای جنبی جشنواره سی‌وسوم برگزاری پنل‌های مشترک با کشورهای ارمنستان و پاکستان بود. در دنیای امروز مفهوم مرز فرهنگی هر روز کمرنگ‌تر می‌شود و جهان به سمت یک‌دست شدن حرکت می‌کند. ما نیاز داریم برای نجات سینمای کودک و نوجوان در تعامل با دنیا باشیم. شاید دسترسی به بازار اروپا و آمریکا هدف دوری باشد اما کشورهای همسایه بستر خوبی برای عرضه تولیدات ایران هستند. ما همان‌گونه که به صادرات تولیدات و اجناسمان فکر می‌کنیم باید به فکر صادرات کالای فرهنگی هم باشیم. برای این کار نیاز است که جامعه هدف را بشناسیم و سلایق آن‌ها را در نظر بگیریم. پنل‌های مشترکی که در این دوره از جشنواره برگزار شد، چراغ راهی برای گسترش تعامل به خصوص با کشورهای همسایه است. یادی از زاون قوکاسیان جشنواره سی‌وسوم که امسال متمرکز در اصفهان نیست برای اینکه از حال و هوای اصفهان دور نباشد، هرشب اجرای زنده و برخط موسیقی از اصفهان را به نمایش می‌گذارد. بزرگ‌داشت زاون قوکاسیان هم دیگر رویدادی بود که در شب سوم برگزار شد. قوکاسیان از هنرمندان به‌نام اصفهان بود که با تلاش‌های بسیار و تالیفات فراوان کمک شایانی به هنر سینما کرد. گزارش: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha