کد خبر: پرستاری-فرصتی-است-برای-حیات-بخشیدن-به-ا
۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۰:۵۸

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  وبدا، متن پیام به شرح زیر است:

جای بسی افتخار است که اینجانب به عنوان یک پرستار و همچنین به عنوان معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به نمایندگی از جامعه بزرگ 200 هزار نفری پرستاری ایران روز 12 می، روز جهانی پرستار را به همه پرستاران کشورهای مختلف با هر رنگ، نژاد و هر زبان تبریک میگویم و با خضوع تمام دستان پر مهر آنان را می بوسم؛ قهرمانانی که بیش از یک سال است با از خود گذشتگی و ایثار فراوان و مراقبت از بیماران کووید 19 حماسه های انسانی و اخلاقی بسیار خلق کردند و از سلامت مردم مراقبت نمودند.

امسال توسط  سازمان بهداشت جهانی سال ارائه دهندگان مراقبت نام گذاری شد و سال گذشته، سال پرستار و ماما نامیده شد. پرستاران به عنوان یکی از ارکان اصلی مدافعان سلامت  با جانفشانی و فداکاری در بحران جهانی کووید 19 با ارائه توانمندیهای خود در مراقبت، مقابله، کنترل و مدیریت کووید19 خوش درخشیدند و در کنار سایر ارائه دهندگان خدمات درمانی در خط مقدم مقابله با این بیماری حماسه آفریدند.

اگرچه در این بحران جهانی، تعدادی از پرستاران و پزشکان محبوب ما جان خود را از دست دادند  و تعداد زیادی نیز مبتلا به بیماری شدند، که آنها به عنوان شهدای مدافع سلامت لقب گرفتند، باعث افتخار است اعلام کنم که بیش از 2میلیون نفر بیمار بستری در بیمارستانها سلامت خود را باز یافتند و به خانواده های خود بازگشتند. طبق آیه شریفه قرآن کریم که فرمود "ومن احیاها فکانما احیا الناس جمیعا" یعنی هرکس جان یک انسان را نجات دهد گویی جان همه انسانها را نجات بخشیده است؛ پرستاری فرصتی است برای حیات بخشیدن به انسانها و بشریت.

در این میان قدردانی مقام معظم رهبری و سایر مسئولان کشور و همچنین مردم از پرستاران، به دلیل سخت کوشی و تلاش مضاعف آنان، باعث انگیزش دوچندانی در ارائه مراقبت های پرستاری به بیماران شد.

معاونت پرستاری اقدامات موثری را برای مبارزه با کووید 19 انجام داده است.

یکی از مهمترین چالش های ما در دوره کووید19 مسئله کمبود نیروی پرستاری بود بنابراین 24 هزار نیروی پرستاری استخدام شد،  همچنین ارائه تسهیلات جهت جذب نیرو پرستاری موقت، بهره گیری از ظرفیت کلیه کارکنان پرستاری اعم از پرسنل بازنشسته ، دانشجویان کارشناسی ارشد، دانشجویان سال آخر پرستاری، اساتید و مربیان  پرستاری برای ارائه خدمات پرستاری در بیمارستان ها و سیستم های مشاوره خود مراقبتی علیه کووید19 انجام شد.

مسئله دیگر موضوع توانمند سازی پرستاران و مدیران پرستاری بوده که این مهم از طریق برگزاری دوره های آموزشی و بکارگیری تجارب موفق داخلی و خارجی در مراکز بهداشتی درمانی و آموزش و تربیت 5000 نفر از پرستاران جهت بخشهای ICU در دو سطح مقدماتی و پیشرفته انجام شد.

همچنین جهت حمایت و پشتیبانی های روانی، مالی و انگیزشی پرستاران اقدامات موثری از جمله افزایش بیش از 50 درصد حقوق پرستاران و کلیه کادر نظام سلامت انجام شد. همچنین انتخاب 1000 پرستار نمونه و تکریم و تشویق آنان از طرف ریاست محترم جمهور، وزیر محترم بهداشت، تکریم پرستاران شهید و اخذ امتیاز شهید مدافع سلامت برای خانواده آنان انجام شد.

با توجه به اهمیت  خدمات در منزل برای بیماران، بسته های استاندارد خدمتی برای بیماران مبتلا به کووید طراحی و به همراه دستورالعمل مراقبت از این بیماران ابلاغ شد.

اجتناب از بکارگیری گروه پرستاری پرخطر در بیمارستان های مرکز کووید 19، نظارت بر تامین اقلام حفاظت فردی و دارویی و کیفیت اقلام حفاظت فردی ، از دیگر اقدامات موثر جهت کنترل و مدیریت بیماری کووید19 بوده است.

در پایان، از پرستاران عزیز در سراسر جهان، به ویژه پرستاران عزیز کشورم ایران که شجاعانه،صبورانه و مهربانانه از ایران مراقبت نمودند خاضعانه سپاسگزارم. امید است به زودی با رفع این بیماری عالم گیر، جهان روی امنیت و آرامش را یکبار دیگر ببیند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha