کد خبر: پاندمی-کرونا-بهای-سنگینی-برای-کسب-تجار
۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۱:۳۵

به گزارش گروه بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، مژگان جزی زاده کریمی رییس روابط عمومی ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران در نشست آنلاین روابط عمومی ایرانی و پاندمی کرونا با اشاره به تجارب روابط عمومی ستاد مقابله با کرونای تهران  گزارشی از اقدامات صورت گرفته از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ارایه کرد.

ویژگی های روابط عمومی ایرانی

وی با اشاره به متفاوت بودن روابط عمومی ایرانی و غیر ایرانی به تبیین ویژگی های روابط عمومی ایرانی پرداخت و عدم چابکی، سازمان زدگی  کنترل محتوا از سوی راس سازمان و عدم مخاطب محور بودن را از مهمترین ویژگی های آن برشمرد و افزود: روابط عمومی از دیدگاه مخاطب باید دارای ویژگی های متفاوت تری نظیر کنترل پذیری جمعیت، پذیرش پیام و اعتماد مخاطب از سازمان باشد.

پاندمی کرونا بهای سنگینی برای کسب تجارب و دستاوردها / بروز پرتاب شدگی در بحران کرونا

به گفته مژگان کریمی در پاندمی کرونا مفهومی به نام پرتاب شدگی یا سرعت شتابان ایجاد شد و شاهد بروز بسیاری از رخدادها با شدت و سرعت زیادی بودیم که دیجیتالی شدن، توسعه  و اصلاح زیرساختها و خریداری تجهیزات در حوزه های درمانی و بهداشتی از جمله این اقدامات بود. البته روابط عمومی نیز مشمول این پرتاب شدگی است.

وی پاندمی کرونا را بهای سنگینی برای کسب یکسری تجارب و دستاوردها در حوزه های مختلف برشمرد که نگاه عمیق و مساله محور به  حوزه روابط عمومی از جمله این دستاوردها بود که براساس آن در همه سازمانها به حوزه رسانه و ارتباطات با هدایت و راهنمایی روابط عمومی به شدت نگاه شد.

 مژگان کریمی با اشاره به شرایط پیچیده و خاص شهر تهران یادآور شد که تهران دارای  بیشترین جمعیت شناور و حاشیه نشینی  کشور است و مناطق حاشیه نشین آن از محروم ترین مناطق کشور به شمار می آید و پدیده های اجتماعی نظیر کودکان کار، معتادان متجاهر و سایر آسیب های اجتماعی را در این شهر شاهد هستیم .

وی با اشاره به اقدامات ستاد کرونای تهران در حوزه های مختلف بهداشتی و درمانی و تجربه زیست با کرونا گفت: در این بحران با ویروسی مرموز و به شدت ناپیدا و ناملموس مواجه هستیم که مانند بحران هایی نظیر سیل و زلزله ملموس نیست. بنابراین درک آن از سوی مخاطب دشوار است و فرد  تا زمانی که مبتلا نشده فکر می کند آن را تجربه نخواهد کرد.

پاندمی کرونا ؛ یک بحران زیستی بی سابقه در قرن اخیر

رییس روابط عمومی ستاد مقابله با کرونای تهران، پاندمی کرونا را یک بحران زیستی بی سابقه در قرن اخیر برشمرد که تجربه نگاری لازم در خصوص آن وجود ندارد تا بتوانیم از آن برای مواجهه با  بیماری کمک بگیریم حتی اگر وجود داشت نیز با توجه به تغییر مولفه های اجتماعی و تکنولوژی در عصر حاضر بدون تردید کاربرد چندانی برای ما نداشت.

ویژگی های بحران زیستی؛ عدم قطعیت و زمان بر بودن

وی بحران زیستی را موقعیتی عجیب و غریب خواند که عدم قطعیت و زمان بر بودن دو ویژگی مهم آن است و یادآورشد: در حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی با بحرانی مواجه هستیم که هیچگونه اظهارنظر قطعی نمی توانیم در مورد علت، درمان، نحوه مقابله با آن ارایه دهیم و با توجه به ناشناخته بودن این ویروس هر لحظه می تواند یافته جدیدی اطلاعات قبلی را نقض کند.

مژگان کریمی نقض یا اصلاح اطلاعات قبلی را منجر به سلب اعتماد مخاطبان دانست و  یادآور شد که با توجه به ماهیت بحران زیستی این امر اجتناب ناپذیر است و هر لحظه یافته جدیدی ممکن است اطلاعات قبلی را نقض کند.

وی زمان بر بودن را ویژگی دیگر بحران های زیستی ذکر کرد که آنها را از سایر بحران ها متمایز می کند و گفت: بحران هایی نظیر سیل و زلزله زمان کوتاهی رخ داده و ما با تبعات آن روبرو هستیم اما در بحران زیستی کرونا که معلوم نیست تا به چه زمانی به طول می انجامد همزمان با سیر مخرب بیماری با پیامدهای اجتماعی، اقتصادی، روانی، فرهنگی و ... نیز روبرو هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نکاتی نظیر مدیریت همزمان بحران، لزوم تغییر نوع تولید محتوا در زمان های مختلف، رفع سردرگمی  و عدم شفافیت پیام ها و اطلاع رسانی ها اشاره کرد.

تجارب موفق روابط عمومی ستاد کرونای تهران در ۹ ماه گذشته

مژگان کریمی در ادامه به تجارب موفق روابط عمومی ستاد کرونای تهران در ۹ ماه گذشته اشاره کرد و اطلاع رسانی صریح، سریع و دقیق به مردم، برقراری ارتباط خبری زنده از روزهای ابتدایی اپیدمی، ارایه اطلاعات ناب و برخط، ایجاد حس اعتماد به مردم، را از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته عنوان کرد.

وی تولید محتوای مکتوب و تصویری برای رسانه ها، تعامل مستمر و پویا با اصحاب رسانه، تولید محتوای نرم و قابل پذیرش برای آگاهی بخشی مخاطبان، راه اندازی سامانه ۸۹۵۱۱ با استفاده از سرمایه های اجتماعی و ارتباط با سازمانها، افزایش فعالیت شبکه های اجتماعی با تمرکز بر اطلاع رسانی اخبار کرونا،  تولید محتوای آموزشی به روز و تخصصی، تعامل دوطرفه با مخاطبان و استفاده از نظرات آنان، مستندنگاری نکات عملکردی و مدیریتی را از دیگر دستاوردهای مهم حوزه روابط عمومی برشمرد.

کرونا؛ میدان عملی بی بدیل برای اجرای اندوخته های دانش و تجربه روابط عمومی

مژگان کریمی از بحران کرونا به عنوان یک میدان عملی بی بدیل برای اجرای همه اندوخته های دانش و تجربه روابط عمومی یاد کرد که تمامی ارکان اصلی اطلاع رسانی و خبر از جمله اطلاع رسانی صحیح، به موقع، ایجاد اعتماد در مخاطب، افزایش سرمایه اجتماعی ، مقابله با اخبار جعلی و شبه علمی، اینفودمیک در آن تجربه شد.

به گفته وی این بحران، میدان عملی بزرگی برای محک دغدغه مندان و مدیران و مجریان روابط عمومی بود که همه نوع تجارب و اندوخته روابط عمومی در آن وجود داشت و شاید کرونا یک بهای سنگین برای تجربه روابط عمومی بود.

ضرورت ترسیم و تدوین یک مدل بومی روابط عمومی مبتنی بر ذائقه مخاطبان

رییس روابط عمومی ستاد مقابله با کرونای پایتخت با تاکید بر ضرورت ترسیم و تدوین یک مدل بومی روابط عمومی مبتنی بر ذائقه مخاطبان گفت:  در چنین بحران هایی به شدت نیازمند اعتماد و همکاری مردم هستیم پس نباید درگیر شعارزدگی شویم. بلکه آنچه را با خواسته مردم نزدیک است باید بیان کنیم  و آنجا که با خواسته مردم در تناقض است باید با استفاده از سرمایه های اجتماعی به تنویر افکار عمومی بپردازیم تا مردم احساس کنند که دلسوز آنها هستیم .

وی گوناگونی مخاطب رااز دیگر چالش های موجود برشمرد و بر تولید پیام های ویژه از طریق ابزار و کانال های مختلف برای اقناع آنان تاکید کرد.

مژگان کریمی راه اندازی پویش پاندمی امید و نذرسلامتی برای رفع نیازهای بهداشتی مناطق محروم و حاشیه ای تهران و نیازهای درمانی را از دیگر اقدامات و تجارب موفق صورت گرفته در ستاد کرونای تهران ذکر کرد.

ضرورت تدوین سند ارتباطی و اطلاع رسانی در حوزه بحران روابط عمومی ها

رییس روابط عمومی ستاد مقابله با کرونای پایتخت در خاتمه سخنان خود بر لزوم تدوین سند ارتباطی و اطلاع رسانی در حوزه بحران توسط روابط عمومی ها تاکید کرد که از جنبه های مختلف مبارزه با اینفودمی ها، اخبار شبه علم کسب سرمایه های اجتماعی ، ادبیات گفت وگو با مردم ، جلب اعتماد مردم و نقش سخنگویی می تواند کمک کننده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha