کد خبر: وعده‌های-شهردار-به-کمپین-معلولان-چه-ب
۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۶:۴۱

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری سلامت، چندی پیش کمپین معلولان تصمیم داشت تا تجمعی را به جهت پیگیری مطالبات معلولان از مجموعه مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر برگزار کند که با اعلام همکاری شهرداری با این کمپین و قول و وعده‌هایی که مسئولان دادند، تجمع منتفی شد. موضوع را از مدیران کمپین معلولان کردیم؛ مروتی؛ مدیر کمپین معلولان در این خصوص توضیح داد: در زمینه مناسب‌سازی معابر در فضای شهری و حمل و نقل برای معلولان سال‌هاست که کمپین معلولان فعالیت‌های متعددی انجام می‌دهد. یکی از دلایلی که ما تصمیم داشتیم تجمعی را برگزار کنیم، عدم ارتباط مناسب میان کمپین معلولان و مدیران شهری بود. سابق بر این کمپین معلولان ارتباطاتی را با مجموعه شهرداری داشت و معمولاً با پیگیری‌هایی که انجام می‌شد برخی از مشکلات تا حدودی رفع می‌شدند اما چند وقتی بود که این راه ارتباطی از میان رفته بود. البته مجموعه شهرداری و شورای شهر قول‌ها و مصوباتی در خصوص مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان داشتند اما ابتر مانده بودند و انجام نمی‌شدند.

او با اشاره به مطالبات این کمپین از مجموعه مدیریت شهری توضیح داد: یکی از مهمترین مطالبات ما سامانه حمل و نقل مناسب برای معلولان است. سامانه حمل و نقل معلولان در ابتدا با ۶۰ ون شروع به کار کرد و طبق مصوبه اسفند ۹۵ شورای شهر تهران می‌بایست ۶۰ دستگاه به تعداد آنها افزوده می‌شد زیرا تعداد زیادی از معلولان در صفحه ثبت نام و اشتراک استفاده از این وسایل بودند و متاسفانه این مصوبه قانونی اجرا نمی‌‌شد. کمپین معلولان هم از سال ۹۷ مکاتبات بسیاری با شورا و شهرداری در این زمینه انجام داد ولی متاسفانه پاسخ عملی دریافت نکرد لذا تصمیم گرفت تا در شرایطی که خواسته‌های آنها مورد توجه قرار نمی‌گرفت تجمعی را برگزار کند و زمانی که مدیریت شهری به همکاری با کمپین معلولان تمایل نشان داد، کمپین هم این موضوع را پذیرفت و تجمع منتفی شد. البته نتایجی که در این جلسات حاصل شد قابل قبول نبودند.‌ شهرداری هشت نفر از دوستان دارای معلولیت را به صورت قراردادی وارد بدنه این سازمان کرده است و در این جلسه هم از این دوستان خواهش کرده بود که در برابر ما قرار بگیرند و توضیحاتی را ارائه دهند اما شهردار باید خود به برخی از سوالات ما پاسخ می‌داد و این گونه عمل نمی‌کرد. متاسفانه جلسه به سمتی رفت که پاسخ دهنده سوالات ما برخی از دوستان دارای معلولیت بودند و به جای پاسخ به مسائل مطرح شده،جلسه را به حاشیه هدایت کردند تا نظر شهردار جلب شود نه جامعه هدف!

مروتی محتوای مطرح شده در جلسه را اینگونه شرح داد: در این جلسه نکات متعددی از جمله اضافه شدن ون‌های مناسب‌سازی شده برای معلولان و آموزش درون سازمانی و ارائه و انتشار گواهی و تائیدیه رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری در پروژه‌های شهری توسط ستاد مناسب‌سازی شهرداری تهران مطرح شدند.پویشی را هم تحت عنوان تراز شهر برای مناسب‌سازی معابر پیگیری می‌کردیم که متاسفانه با عدم همکاری مدیران شهری شکست خورد. نکته مثبت این جلسه موافقت شهردار با اضافه شدن ۶۰ ون به حمل و نقل شهری برای معلولان بود البته شهردار قول ۱۰ ون را در همان جلسه داد و برای مابقی هم قول دادند که تا پیش از پایان دوره شهرداری محقق شود. توافقاتی هم برای فرهنگ‌سازی در خصوص معلولان توسط روزنامه همشهری صورت گرفت.

او با گلایه از فراهم نبودن شرایط برای حضور معلولان در جلسه و مناسب‌سازی نشدن فضا عنوان کرد: نکته دیگری که خاطر ما را مکدر کرد مناسب‌سازی نشدن فضای جلسه برای حضور معلولان بود و نیروهای خدماتی به بچه‌های ما کمک کردند تا در محل جلسه حاضر شوند و بچه‌های ما حس خوبی از این موضوع نداشتند، این نکته منفی است که میزبان زمانی که می‌داند مهمان دارای معلولیت است شرایط را برای او فراهم نکند.

مدیر کمپین معلولان تاکید کرد: کمپین معلولان با مطالبات کامل و بسیار پیگیر در این جلسه حاضر شد و تمام تلاشش را برای محقق شدن خواسته‌های معلولان انجام خواهد داد. مطالبات ما بر اساس آن چیزی است که در قانون تحت عنوان قانون حمایت از حقوق معلولان و ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ویژه افراد دارای معلولیت ۳ الزام به رعایت از ۹۹/۰۷/۰۱ عنوان شده است اما اجرایی نمی‌شود.

امیدوارم کار در تعامل و گفتگو پیش رود. اگر اراده‌ای برای حمایت از معلولان وجود داشته باشد کمپین معلولان از آن حمایت می‌کند اما گاهی به هر دری که می‌زنیم بسته است و در این شرایط کمپین معلولان تصمیم می‌گیرد که مطالبات را در قالب تجمع مسالمت‌آمیز مطرح کند و این حق مسلم افراد دارای معلولیت است.

گفت‌وگو: پرستو خلعتبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسماعیل آبسالان ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۶
    متاسفانه تو کشور ما هیچ ارزش واحترامی برای معلولان عزیز قائل نیستن واین معلولان که معلولیت خودش بار سنگینی بر دوششون هست با نامهربونی مسئولین هر روز کم رنگ تر میشن وگوشه گیرتر از همیشه.به امید روزی که همه مردم از حقوق یکسان برخوردار باشن????