وضعیت قرمز کرونا در پایتخت/ تهران می‌تواند منبع شیوع باشد؟
محمدسیاح: به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت؛ ویروس کرونا و اپیدمی‌ که همچنان ادامه دارد، این ویروس نسبت به گذشته قویتر شده و تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کووید ۱۹ را به شدت افزایش داده است. تمام سیستم بهداشت و درمان کشور برای مهار این بیماری بسیج شده‌اند با این حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت تاکنون بیش از ۳۰۴ هزار نفر در کشور به این بیماری مبتلا شده‌اند و بر همین اساس بیش از ۱۶ هزار نفر جانشان را از دست داده‌اند. فقط در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۶۰۰ ابتدای جدید به کرونا شناسایی شده است از این تعداد نزدیک به ۲۰۰ نفر هم جانشان را از دست دادند. افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا اتفاق مهمی‌است که در هفته‌های اخیر شاهد آن در کشور هستیم. رشد شیوع سریع و البته خطرناکتر شدن این ویروس در کشور باعث شده تا بسیاری از شهرها دچار مشکلات اساسی شوند. استان‌هایی نظیر تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، خراسان شمالی، کرمان، سمنان و لرستان براساس اعلام وزارت بهداشت در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند و همچنان با تمدید محدودیت‌ها بر آمار مبتلایان افزوده می‌شود. اما در این میان نگرانی‌ها از وضعیت قرمز تهران بسیار بیشتر است، این نگرانی از آنجایی ناشی می‌شود که تهران شهری ۱۴ میلیون نفری است که بیش از ۱۰ میلیون نفر آن ساکن و مابقی به صورت مسافر وارد شهر و از آن خارج می‌شوند. برخی از کارشناسان بهداشتی معتقدند جمعیت خودش به تنهایی می‌تواند منبعی برای شیوع و انتقال ویروس کرونا به شهرهای اطراف باشد. وضعیت قرمز کرونا در پایتخت

معتادان متجاهر و کودکان کار

در شهر تهران علاوه بر جمعیت ساکن و مسافر افراد بسیار زیادی وجود دارند که شرایط تأمین پروتکل‌های بهداشتی را ندارد از این جمله می‌توان به حضور معتادان متجاهر اشاره کرد. معتادانی که نه جایی برای زندگی دارند و نه نمی‌توانند به مراکز ترک اعتیاد مراجعه ‌کنند و در خیابان‌ها به ویژه در مناطق جنوبی شهر ساکن شده‌اند. حضور خود این معتادین به واسطه نبود هیچگونه موارد درمانی و پیشگیری و همچنین بی توجهی برخی از مسئولان در حوزه بهداشتی باعث شده تا شدت حضور این افراد در خیابان‌ها و معابر اصلی بیشتر شود. با توجه به اینکه این معتادین نه درمان می‌شوند و نه مورد آزمایش قرار می‌گیرند می‌توانند منبعی برای انتقال ویروس به نقاط مختلف شهر و مردم باشند. در کنار معتادان متجاهر، دسته دیگری وجود دارند که آن هم کودکان کار و زباله گردها هستند، کودکان کار و زباله گردها این روزها هم اجازه استراحت ندارند و این روزها انگار بسیار بیشتر هم دیده می‌شود. این کودکان به واسطه بهره کشی از سوی عده ای خاص مجبور هستند تا با پریدن در سطح‌های زباله که آلودگی‌های مختلفی دارند، زباله جمع آوری کنند. تنوع زیستی در شهر تهران به عنوان یک پایتخت به شدت بالاست، یعنی این دسته‌های مختلفی از افراد هستند که هر کدام می‌توانند به واسطه حضور در شهر و نبود امکانات ایمنی و عدم توانایی رعایت نکات بهداشتی یا خود مبتلا شوند یا به ناقلی تبدیل شوند که می‌تواند ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل کند. از این جهت علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نسبت وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در مناطق مختلف پایتخت هشدار داده و گفته است: «شهرهای کشور از لحاظ میزان ابتلاء، بستری، مرگ و میر با معدل سازی وزارت بهداشت از شاخص‌های مربوطه مورد تحلیل قرار داده است و بر اساس این شاخص‌ها شرایط شهر را اعلام می‌کنند. استان و شهر تهران در روزهای اخیر در شرایط قرمز قرار گرفته است. کرج نیز مشابه همین شرایط دارد که کار را برای پایتخت سخت‌تر می‌کند.»

تجمعات کشنده

یکی از علل اصلی برای نگرانی از وضعیت شهر تهران در کنار تنوع زیستی تجمعاتی است که به دلایل جمعیتی برگزار و تشکیل می‌شود. یکی از این تجمعات حضور زیاد مردم در وسایل حمل و نقل عمومی‌نظیر مترو و اتوبوس و تاکسی است که نمی‌توان جلوی آن را به خوبی گرفت. برگزاری مراسم‌های مختلف مانند ترحیم، عروسی، مهمانی‌ها، جشن‌ها، دورهمی‌ها، جلسات و همایش‌هایی که نمی‌توان همه آنها را شناسایی و متوقف کرد باعث شده تا آمار امروز در این شهر به شدت افزایش پیدا کند. عدم وجود امکانات نظارتی کافی و همچنین عدم توجه به دستورالعمل‌های که ستاد ملی مبارزه با کرونا صادر کرده باعث شده این روزها وضعیت در شهر تهران بیش از شهرهای دیگر رو به وخامت برود. دکتر مینو محرز، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا نیز نسبت به وضعیت شیوع کرونا در تهران ابراز نگرانی کرد و گفته است: «مهم‌ترین موضوع که باعث اوج گیری مجدد این بیماری در بسیاری از مناطق مختلف کشور به ویژه استان تهران گردیده است، تجمعات است. متاسفانه قدرت سرایت این ویروس افزایش چشم گیری پیدا کرده است و باعث گردیده بیماری دوباره اوج بگیرد.» او با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی، اضافه کرد: «باید توجه داشته باشیم که حضور پر تعداد افراد در مکان‌ها و محیط‌های عمومی‌و…، باعث افزایش انتقال ویروس می‌شود. بنابراین، باید از حضور در محیط‌های شلوغ تا حد امکان خودداری کرد.» وضعیت قرمز کرونا در پایتخت نگرانی مسئولان در رده‌های مختلف بهداشتی به لحاظ عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این شهر که می‌تواند به رشد بیشتر بیماری منجر شود، شدت یافته است. البته در این میان نباید نسبت به رفع محدودیت‌های این شهر بی‌توجه بود. محدودیت‌هایی که می‌توانست مردم را در خانه‌ها نگه دارد تا از میزان شیوع بیماری بکاهد، اما با تمام این تفاسیر به لحاظ اقتصادی و اجتماعی شاید ادامه قرنطینه در این شهر میسر نباشد ولی تشدید نظارت‌ها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند از حجم بیماری‌ها بکاهد. از طرفی با توجه به جمعیت بالا و میلیونی این شهر ممکن است در روزهای آینده با افزایش شمار مبتلایان و کمبود امکانات بهداشتی نظیر تخت‌های درمان مواجه خواهیم شد که این کمبود با رشد مبتلایان بیش از پیش بر شدت مشکلات می‌افزاید، اما فاجعه‌ای شدت فاجعه که در این شهر رخ می‌دهد با سایر شهرها قابل قیاس نخواهد بود.  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha