کد خبر: ورم-دست-و-پا-جزء-علائم-کلی-ویروس-کرونا-ن
۴ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۲۸
ورم دست و پا جزء علائم کلی ویروس کرونا نیست

سيروس شعبانی فوق تخصص بیماری‌های ریه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در پاسخ به این سوال که علت اصلی ضعف سیستم ایمنی بدن در مقابله با کووید 19 چیست، اظهار داشت: سیستم ایمنی عده ای به دلیل بیماری نقص ایمنی دچار ضعف است و همین امر هم باعث شده ویروس کرونا بتواند به بدن به راحتی حمله کند.

وی با بیان اینکه سیستم ایمنی برای درست کار کردن به یک سری ریز مغذی ها و ویتامین ها نیاز دارد، افزود: اگر فردی در خصوص انواع ویتامین ها کمبود داشته باشد، سیستم ایمنی بدن وی هم دچار نوعی ضعف می شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه گفت: به طور کلی کمبود انواع ویتامین ها به خصوص ویتامین دی فرد را مستعد بیماری می کند. برای مردم عادی ویتامین شناخته شده دیگری وجود ندارد که بگوییم کمبود آن فرد را دچار نقص ایمنی می کند.

شعبانی با اشاره به علت بی علامت شدن ویروس کووید 19 گفت: این ویروس در گذشته هم به نوعی بی علائم بوده و تفاوت خاصی در نوع انتقال آن اتفاق نیافتاده است اما باید بگویم که با توجه به معاینات جدید، تعداد بیمارانی که به صورت خفیف به این ویروس مبتلا شده اند افزایش یافته است.

وی ادامه داد: علت اینکه چگونه فردی بدون داشتن هیچ علائمی به ویروس کووید 19 مبتلا می شود هنوز مشخص نیست.

این فوق تخصص بیماری های ریه یادآور شد: علت افزایش شمار مبتلایان می تواند به این دلیل باشد که ما این روزها تست‌های زیادتری از مردم دریافت می کنیم.

شعبانی با تاکید بر این موضوع که احتمال دارد اتفاقی برای ویروس کووید 19 به لحاظ تغییرات ژنومی افتاده باشد،گفت: می توانیم بگوییم که در مناطق مختلف، زمانی که این ویروس از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می کند تا حدودی بیماری زایی آن خفیف می شود اما دلیل این موضوع هم هنوز مشخص نشده است.

وی در ادامه با اشاره به این موضوع که عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم باعث شده شمار مبتلایان افزایش پیدا کند، بیان کرد: مردم به اشتباه فکر می کنند که شدت بیماری کاهش پیدا کرده در حالی که اینگونه نیست و می تواند در آینده ما را با مشکلات زیادی مواجه کند.

به گفته این فوق تخصص بیماری های ریه، ممکن است با افزایش شمار مبتلایان، بیماری بیشتر در جامعه پخش شود و دوباره به حالت اسفند برگردیم که بسیار فاجعه بار خواهد بود.

شعبانی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ورم دست و پا هم از علائم دیگر ویروس کووید است، گفت: ورم دست و پا جزء علائم کلی این ویروس نیست اما ویروس کووید ۱۹ بیماری است که می تواند بسیاری از سیستم‌های ایمنی بدن را درگیر کند و درگیری این سیستم ها هم می تواند منجر به ورم دست و پا شود.

 

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خاطره قلی پور ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۸
    سلام مادر من بیماری دیابت و فشارخون داره الان ۱ ماه از ابتلا به کروناش میگذره دکترش میگه خوب شده ولی ورم و درد دست وپاش هنوز خوب نشده خیلی نگرانم چیکار کنیم آقای دکتر