کد خبر: واکنش-دادستان-انزلی-به-ادعای-رئیس-سازم
۶ آبان ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، دادستان عمومی و انقلاب انزلی، در واکنش به ادعای رئیس سازمان محیط زیست درباره توقیف بدون دلیل طرح معروف به بایوجمی گفت: حدود ۶۰۰ صفحه اسناد و مدارک همراه مقالات در این باره وجود دارد که عمده آن به محیط زیست ارائه شده است.

سید رحمان سیدزاده دادستان عمومی و انقلاب انزلی در واکنش به ادعای رئیس سازمان محیط زیست درباره توقیف بدون دلیل طرح معروف به بایوجمی، گفت: حدود ۶۰۰ صفحه اسناد و مدارک همراه مقالات در این باره وجود دارد که عمده آن به محیط زیست ارائه شده است و به نظر می‌رسد آن‌ها به تمام ادله آگاهی دارند.

وی افزود: به طور مثال در جلسه‌ کمیته‌ مدیریت احیای این تالاب مصوب شد مجری طرح، از ستاد نانوی کشور برای این ماده مجوز لازم را اخذ کند و این ستاد در ۴ بند اعلام کرد این ماده استاندارد نیست و خطرات زیست محیطی برای منطقه دارد.

سیدزاده بیان داشت: تمام مدارک به محیط زیست ارسال شده است، اما این نهاد بدون اخذ مجوز لازم شروع به کار کرده‌اند.

دادستان عمومی و انقلاب انزلی با بیان اینکه تعداد زیادی اساتید دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران مخالفت شدید خود را با اجرای این طرح اعلام کرده‌اند، گفت: ما از محیط زیست خواستیم مدارک این طرح را به دادستانی ارائه کنند اما این نهاد به صورت گزینشی برخی از اسناد و مدارک را ارسال کرد.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا این طرح اجرا نشده است، گفت: از سویی سازمان بین المللی جایکا صراحتا اعلام کرد به هیچ وجه این طرح اجرا نشود، چرا که نه تنها باعث هدر رفت هزینه بسیار خواهد شد بلکه خطرات اکولوژیک و زیست محیطی هم ایجاد خواهد کرد، این موضوع نیز به محیط زیست استان ارسال و ابلاغ شد.

سیدزاده تأکید کرد: از دیگر ادله‌های موجود اینکه ۳ آزمایشگاه معتبر کشور به نانو بودن آن اذعان داشتند این در حالی است که ناظر و مجریان طرح در مصاحبه خود اعلام کرده بودند دغدغه دادستان و اساتید در صورتی که نانو باشد درباره سرطان‌زا بودن درست است و حال اینکه محیط زیست ادعا می‌کند ادله کافی به آن‌ها ارائه نشده جای سوال دارد.

دادستان عمومی و انقلاب انزلی افزود: ستاد نانوی کشور ضمن تقدیر از قوه قضائیه برای جلوگیری از اجرای طرح معروف به بایوجمی صراحتا مخالفت خود را برای اجرای آن اعلام کرده است.

این مقام قضایی گفت: خطرات ماده نانو دی اکسید تیتانیوم و نانو کلراید نقره که محیط زیست مورد استفاده قرار می‌دهد توسط بسیاری از اساتید دانشگاه تهران و کارشناسان اثبات شده است، اما آقایان مجری طرح معتقد بودند این ماده نانو نیست در حالی که آزمایشات انجام شده نانو بودن این ماده را اثبات کرده و به همه آن‌ها ارائه شده است.

سیدزاده ضمن تأکید بر اینکه قوه قضائیه برای حفظ جان مردم با هیچ کس تعارفی ندارد، متذکر شد: رئیس کل دادگستری استان گیلان از این موضوع حمایت کرده‌ است و مدعی العموم با توجه به مقررات و ادله ارائه شده اجرای این طرح را توقیف کرد و چندین بار خطرات اجرای این طرح به محیط زیست اعلام شد.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha