کد خبر: واکسن-ایرانی-کرونا-در-مرحله-آزمایش-انس
۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۹
واکسن ایرانی کرونا در مرحله آزمایش انسانی است/ ایران در سراشیبی کرونا قرار گرفته است

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما؛ دکتر مجید مختاری در برنامه "یه روز تازه" درباره آخرین آمار از وضعیت بیماری کووید ۱۹ در کشور بیان کرد: همانطور که می‌بینید نمودار بیماری کووید در ایران یک مقدار رو به صاف شدن است که این همکاری دولت و مردم را نشان می‌دهد. قطعا اگر بتوانیم این روند را ادامه دهیم به موفقیت خواهیم رسید. آمار ایران متاسفانه از ۱ میلیون گذشت و در مجموع ۴۹۷۰۰ نفر فوتی داشتیم. خوشبختانه در این دو هفته آمار مرگ و میر از ۳۲۰۰ نفر به ۲۶۰۰ نفر کاهش یافته است، اگر حتی یک زندگی را هم نجات دهیم مایه شادی است.

وی افزود: امروز می‌خواهیم اثرات روانی بیماری کرونا را بر روی بیماران بستری، خانواده بیماران، کادر درمان و جامعه بررسی کنیم. همانطور که می‌دانید بیمار قبل از بستری شدن استرس، سردرگمی، سختی و ناملایمتی دارد. نگرانی او از عوارض و نتایج بیماری، محیط و افراد متفاوتی که در بیمارستان با آنها مواجه می‌شود، تنهایی شدید، عدم دریافت آرامش و امنیت از ملاقات‌کنندگان، استرس برای ابتلای خانواده‌هایشان و نگرانی او بابت فشار اقتصادی بر روی خانواده، ترس از سربار شدن، ترس از دست دادن استقلال و مرگ از اثرات مخرب روانی بر روی بیمار است.

مختاری اظهار کرد: خانواده‌ها هم نگرانی فوری برای دسترسی به امکانات، ترس از خدمات‌رسانی و کمبود تجهیزات، سردرگمی، نگرانی از نبود امکانات مالی، ازدیاد تردد، تصادفات، آلودگی هوا و... را در خود دارند. همچنین کادر درمان هم نگران انتقال بیماری به خود و خانواده‌هایشان هستند. فشارهای شدید احساسی و فرسودگی تجهیزات را تحمل می‌کنند. در فضای عموم جامعه هم صدمه‌های اقتصادی در مقیاس‌های خرد و کلان، عدم اعتماد به حال حاضر و آینده، محدودیت‌های اجتماعی، عقب‌افتادگی در آموزش و پرورش، پرخاشگری‌های خانوادگی، افزایش آلودگی هوا و افزایش تصادفات از عواقب کروناست. همانطور که در شهر ووهان دیده شده ۵۲ درصد مبتلایان به کرونا، پس از بهبودی هم اضطراب دارند و بار این بیماری روی مغز بسیار زیاد است.

وی در ادامه با اشاره به ارتباط این بیماری با سیگار گفت: الان بهترین زمان برای ترک سیگار است. زیرا سیگار و آلودگی هوا باعث چسبندگی بیشتر ویروس کرونا به ریه می‌شود.

مختاری افزود: خوشبختانه الان در بیمارستان‌های عمومی با تجهیزاتی که وجود دارد خوب است و من دست کادر درمان را می‌بوسم. گرانی درمان کووید در مرحله آی‌سی‌یو است که ۵ درصد مبتلایان به آن مرحله می‌روند. بار مالی بیشتر در قسمت ۸۰ درصد است. اگر ما تعداد ۸۰ درصدی را کم کنیم، قطعا آمار ۱۵ درصد و ۵ درصدی که به مراحل جدی بیماری می‌روند هم کمتر می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از دانشمندان بزرگ واکسن از سازمان جهانی بهداشت گفته است که ماسک ممکن است از هر واکسنی بهتر باشد، رعایت فواصل و ماسک را جدی بگیریم. ماسک از انتقال آنفولانزا و همچنین ورود هوای آلوده به ریه هم جلوگیری می‌کند. در بحث واکسن کشور خودمان در مرحله آزمایش انسانی است و کمبودها را هم خریداری خواهد کرد. امیدواریم با راهکارهای پیشنهاد شده، زمستان خوشی را پیش‌رو داشته باشیم.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" کاری از گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که با اجرای وحید رونقی و فریبا باقری از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha