کد خبر: هیدروکسی-کلروکین-عوارض-چشمی-و-گوارشی-ب
۱۷ خرداد ۱۳۹۹، ۹:۰۷
هیدروکسی کلروکین عوارض چشمی و گوارشی برای مصرف کنندگان به‌دنبال دارد

کیوان رضوانی پزشک عمومی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به آخرین وضعیت تحقیقات روی داروهای موثر بر کرونا، اظهار داشت: دارویی که توسط سازمان اف‌دی‌اِی برای کووید 19 تایید شده، داروی رمدسیویر است که برای بسیاری از بیماران در کشورهای مختلف تجویز می‌شود.

وی به کاهش استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین برای درمان بیماران مبتلا به کووید 19 اشاره کرد و افزود: مباحث زیادی در مورد عوارض هیدروکسی کلروکین برای بیماران مطرح شده به همین دلیل استفاده از آن در چند کشور کنار گذاشته شده است.

این پزشک عمومی تاکید کرد: سازمان FDA تایید کرده که هیدروکسی کلروکین به دلایل مختلف میزان مرگ و میر را در بیماران مبتلا به کروناویروس افزایش داده است و به همین دلیل در بسیاری از کشورها برای درمان بیماران دیگر از این دارو استفاده نمی‌شود.

رضوانی با تاکید بر اینکه هیدروکسی کلروکین عوارض چشمی، گوارشی و کبدی برای مصرف کنندگان به‌دنبال دارد، گفت: به هیچ عنوان درمان پیشگیری با استفاده از این دارو برای افراد و بیماران جایگاهی ندارد و فردی که هیدروکسی کلروکین را برای مبتلا نشدن به ویروس کووید 19 مصرف کرده یا می‌کند با عوارض جانبی شدیدی در آینده رو به رو خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما در بیماری‌های ویروسی درمان پیشگیرانه نداریم، تصریح کرد: به همین دلیل خوردن دارو برای مبتلا نشدن به بیماری هیچ فایده‌ای برای شخص ندارد و ما اصلا آن را توصیه نمی‌کنیم.

به گفته این پزشک عمومی در 4 کشور ایتالیا، فرانسه، هلند و سوئیس، رده‌های دارویی مورد استفاده در موارد خفیف دارویی، آنتی ویروسی به بیمار داده نمی‌شود و داروی مورد استفاده برای بیماران خفیف تا متوسط هم لوپیناویر،ریتوناویر است. همچنین برای بیمارانی که در رده شدید قرار دارند هم داروی رمدسیویر تجویز می‌شود.

رضوانی یادآور شد: در یک دوره‌ای به بیماران داروی تامی فلو که یک داروی ضد آنفولانزا است، داده می‌شد اما بدلیل عدم تاثیرگذاری کنار گذاشته شد.

وی با بیان اینکه در چین هم مدتی داروی اکتمرا که یک داروی تقویت سیستم ایمنی است برای بیماران استفاده قرار گرفته بود، تصریح کرد: همچنین مدتی هم داروی توکیلوزماب در درمان بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار گرفته بود.

این پزشک عمومی در ادامه با اشاره به اینکه داروی فاویپیراویر یک داروی تقویت سیستم ایمنی بدن است که از دو ماه گذشته برای درمان بیماران استفاده می‌شود، گفت: سازمان FDA برای درمان بیماران این دارو را تایید نکرده و خود وزارت بهداشت هم این دارو را توصیه نمی‌کند اما پزشکان آن را برای درمان تجویز می‌کنند و تا حدودی هم نتیجه می‌گیرند.

خبرنگار : مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha