محمدسیاح: به گزارش خبرنگار پارلمانی طبنا(خبرگزاری سلامت)، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی امروز (یکشنبه 29 دی ماه) مجلس شورای اسلامی‌با اشاره به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر سردار سپهبد قاسم سلیمانی گفت: پس از حوادث پرهیجان و پرماجرای دو هفته اخیر و حضور باشکوه و عزتمند ملت عزیز در مراسم تشییع سردار سلحشور اسلام سردار حاج قاسم سلیمانی و همکاران وی و همچنین حضور عظیم مردم تهران در نماز جمعه، می‌طلبید که مقام معظم رهبری تحلیل جامعی از این وقایع پرفراز و نشیب برای ملت ارائه نمایند که روز جمعه همگان از بیانات عمیق و ارزشمند ایشان بهره مند شدند. رئیس مجلس شورای اسلامی‌با بیان اینکه دست خدا را در اعتماد ملی می‌توان مشاهده کرد، افزود: باهمه تلخی برخی از وقایع اخیر، آگاهی بالای ملت چگونه این ستم آمریکایی را به اراده قدرتمند ملی و انقلابی بدل کرد و باید قدر این همت بلند ملت و رهبری خردمند کشور را دانست. مجلس شورای اسلامی‌قدردان عظمت ملت عزیز و سپاسگزار رهبری معظم است و با همه شهدای حادثه غم انگیز سقوط هواپیما و حادثه تشییع در کرمان همدردی کرده و کمیسیون امنیت ملی مجلس پیگیر همه زوایای این حوادث خواهد بود.

رد صلاحیت‌ها صرفا براساس مشکلات مالی نیست

وی با اشاره به موضوعات مطرح شده در رابطه با نظرات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس گفت: در اینجا باید از زحمات دست اندرکاران انتخابات اعم از هیات اجرایی و نظارت تشکر کنم که در امر خطیر انتخابات وقت گذاشته و تلاش می‌کنند. از طرف دیگر در ردصلاحیت برخی از نمایندگان فعلی و نمایندگان ادوار از جانب سخنگوی محترم شورای نگهبان مطلبی در رسانه‌ها منعکس شد که ردصلاحیت‌ها عمدتاً مربوط به سوءاستفاده اقتصادی بوده است. این مطلب درست نیست، چرا که در نامه‌هایی که هیات نظارت به نمایندگان ارائه داده، به بندهایی اشاره شده که مربوط به این امر نبوده است. دکتر لاریجانی ادامه داد: البته برخی اینگونه بوده، حال چرا باید مطلب درست منعکس نشود که بیگانگان از آن سوءاستفاده کرده و نظام را متهم به فساد کنند؟ از طرف دیگر بنده از فقها و حقوقدانان شورای نگهبان درخواست می‌کنم که در این بخش که کار داوری برعهده آنها است، با دقت لازم به این امر توجه کنند تا حقوق افراد نادیده گرفته نشود. براساس قانون نظرات مراجع چهارگانه می‌تواند ملاک باشد، چرا که گزارش‌های غیر از این مسیر می‌تواند از جانب افراد با اغراض خاص ارائه شود و تشخیص صحت آن نیازمند زمان بوده و در این مقطع کوتاه عملی نیست، اما می‌تواند فضای قضاوت را مشوه کند.

چرا تخلفات نمایندگان بعد از  سال مطرح می‌شود؟

رئیس مجلس افزود: تردیدی نیست که اگر فسادی در پرونده هر کسی باشد، چه مالی و چه غیر از آن که محکمه‌ای نظر داشته باشد، همگان تابع آن خواهند بود، اما اگر صرف گزارش از مرجعی باشد، باید اتقان آن را بررسی کرد که گزارش اولیه و خام نباشد و با آبروی افراد بازی نشود. از طرفی اگر سیستم‌های اطلاعاتی در مورد نمایندگان مجلس مطالبی داشتند، اولی آن بود که در طول این مدت 4 سال اطلاعات را با ما در میان می‌گذاشتند تا این مسائل اصلاح شود، نه اینکه در زمان انتخابات آن را یکجا مطرح کنند. وی ادامه داد: البته وزارت اطلاعات در چند مورد که شاید در حد انگشتان دست هم نباشد، مطالبی را در مورد برخی به اینجانب دادند و بنده هم به افراد متذکر شده و آنها نیز پیگیری موضوع را از طریق وزارت اطلاعات انجام دادند تا صحت مسائل روشن شود. اما به هیچ وجه در این حد و اندازه نبوده و حداقل به بنده منتقل نکردند، لذا بزرگنمایی اشکالات اقتصادی هم خسارت حیثیتی به افراد زده و هم به کشور لطمه وارد می‌کند. در اظهارات هیات محترم مرکزی انتخابات آمده است که مبنا بر عقاید سیاسی نبوده که مبنای درستی برای انتخابات صحیح خواهد بود، اما برای استناد کردن به بنودی از ماده 29 قانون انتخابات که به نوعی به التزام عملی به نظام است، باید دقت داشت. دکتر لاریجانی افزود: بنده که با برخی از آقایان 4 سال و با برخی 8 سال و با بعضی 12 سال همکاری روزانه داشته‌ام، عدم التزام عملی به نظام را در اکثریت قریب به اتفاق همکاران تایید نمی‌کنم، زیرا بارها و بارها دیده‌ام که نمایندگان با دقت تام از حریم نظام دفاع کرده‌اند، از جمله در مصوبه سه فوریتی اخیر مجلس در مقابل ستم آمریکا، ملاحظه کردیم که این مصوبه با اتفاق آرا تصویب شد. رئیس مجلس شورای اسلامی‌گفت: در مواردی دیگر هم بنده شاهد روحیه دفاع از هویت ملی، انقلابی، حقوق ملت و نظام جمهوری اسلامی‌بوده‌ام. البته ممکن است در اظهارات نمایندگان خطایی هم صورت گرفته باشد، اما این مطلب را باید در کنار موارد بسیار اظهارات و اقدامات درست و همراه با مسئولیت ملی ارزیابی کرد و برای چنین ارزیابی نیازمند داشتن اطلاعات دقیق تر از عملکرد نمایندگان محترم است، در این جهت اگر هرگونه همکاری در مدیریت مجلس طلب کنند، ارائه خواهد شد تا پرونده‌های همکاران محترم به نحو دقیق تری بررسی شود. وی ادامه داد: در نظریه هیات محترم مرکزی نظارت بر انتخابات در موارد بسیاری موضوع عدم احراز ذکر شده که در شرایط فعلی کشور این موضوع به صلاح نیست و دیدید که رئیس جمهور نااهل آمریکا چه سوءاستفاده ای از این امر کرد، گرچه تعداد زیاد کاندیداها و زمان کوتاه بررسی، مشکلاتی را برای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ایجاد کرده، اما امیدواریم در بررسی شورای نگهبان که هنوز زمان برای اظهارنظر دارند، حتی المقدور مسائل مرتفع شود، هر چه در این زمینه تلاش شده و عدم احرازها کاهش یابد، به حضور بیشتر ملت در انتخابات کمک می‌کند که مخصوصاً در مقطع فعلی انقلاب ضرورت دارد.

افزایش 25 درصدی تعرفه واردات اتومبیل اهرم فشار آمریکا به اروپا

دکتر لاریجانی با اشاره به اقدامات سه کشور اروپایی درباره توافق هسته‌ای و تلاش آنها برای راه انداختن سازوکار ماده 36 توافق، تصریح کرد: تاسف آور این است که یکی از وزرای کشورهای اروپایی به صراحت اعلام کرده است که آمریکا ما را تهدید کرده که اگر از مکانیزم ماشه استفاده نکنیم، تعرفه واردات اتومبیل را 25 درصد افزایش می‌دهیم. پس این اظهارات نشان می‌دهد که مشکل از رفتار ایران نیست که بارها خودتان خروج آمریکا از برجام را سرزنش کرده اید، مشکل در تهدید آمریکا است که یک کشور قدرتمند اقتصاد اروپا را به رفتار حقارت آمیز و غیرعادلانه وادار کرده است. رئیس مجلس شورای اسلامی‌ادامه داد: ایران اهل تهدید نیست، بیش از یک سال از رفتار خصمانه آمریکا در موضوع هسته‌ای می‌گذرد و اروپا در این رابطه صرفاً بیانیه سیاسی داده است و مدت‌ها جمهوری اسلامی‌مدارا کرد. اما با صراحت اعلام می‌کنیم اگر اروپا به هر دلیلی رفتاری غیرعادلانه در استفاده از ماده 37 توافق نامه هسته‌ای داشته باشد، آنگاه جمهوری اسلامی‌تصیم جدی در همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای خواهد داشت و طرح آن در مجلس آماده است. ما شروع کننده این امر نخواهیم بود، ولی متاسفانه با اقدام شما اقدام خواهیم کرد، از این رو بهتر است عادلانه رفتار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha