کد خبر: هزینه-نگهداری-بیمار-کووید،-۴۰-درصد-بال
۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۲۰:۳۰

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، دکترمحمد جعفری بیان کرد: ماهیانه بیش از ۶۰ میلیارد تومان گردش مالی بین بیمه سلامت و موسسات تشخیصی، بهداشتی و درمانی استان کرمان است و تقریبا ۹۸ درصد از مطب‌ها، داروخانه ها و مراکز درمانی سرپایی خصوصی و دولتی طرف قرارداد بیمه سلامت هستند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به فعالیت پزشک خانواده در روستاها تصریح کرد: این بخش در واقع بخش مترقی حوزه سلامت محسوب می شود و در استان بیش از ۵۰۰ نفر پزشک خانواده، ماما و ۲۰۰ دندانپزشک خانواده در روستاها، نقاط عشایری و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر حضور دائم دارند و به یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر روستائی ارائه خدمت می کنند.

جعفری ادامه داد: ماهیانه حدود ۱۴ میلیارد تومان به تیم سلامت مستقر در روستاها پرداخت می کنیم و در تلاش هستیم این خدمات و فعالیت پزشک خانواده به جامعه شهری نیز تا پایان برنامه ششم توسعه تعمیم داده شود.

دبیر ستاد نسخه الکترونیک کشور در ادامه درباره نسخه پیچی الکترونیکی در کشور نیز گفت: یکی از طرح های خیلی خوب که از کرمان آغاز شد و در سال جاری به بار نشست، طرح نسخه الکترونیکی بود که با شیوع ویروس کرونا، نسخه نویسی الکترونیک و کاهش کاربرد دفترچه جای خود را خوب باز کرد.

جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر  ۱۲ هزار مطب در کشور و ۶۰۰۰ داروخانه و آزمایشگاه به سامانه نسخه الکترونیک متصل هستند و به جای استفاده از دفترچه بیمه، نسخه نویسی آنلاین انجام می شود، بیان کرد: اجرای این طرح جدا از مزیت کاهش انتقال آلودگی از طریق کاغذ و کاهش هزینه ها، موجب شفافیت اطلاعات و برخط شدن اطلاعات حوزه سلامت می شود.

وی بیان کرد: طرح نسخه الکترونیک گامی بزرگ در جهت تکمیل چرخه پرونده سلامت الکترونیک ایرانیان(در برنامه ششم توسعه) و گام اساسی و زیرساختی در این زمینه است و در واقع شبکه آنلاین بین بخش خصوصی و دولتی و سرپایی و بستری در سراسر کشور برقرار است.

وی با اشاره به اینکه در نسخه نویسی الکترونیک از تکرار بسیاری از اعمالی که نیاز به گذشت زمان دارد( مانند برخی آزمایشات و ...) جلوگیری می شود، تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد از مراکز خصوصی در سراسر کشور زیرپوشش طرح نسخه نویسی الکترونیک هستند و موسسات درمانی استقبال خوبی از طرح کردند.

دبیر ستاد نسخه الکترونیک کشور بیان کرد: با وجود یکسری مقاومت های جزئی که ممکن است در آغاز هر طرح وجود داشته باشد، اما نسخه نویسی الکترونیک می تواند گامی برای پزشکی از راه دور باشد.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان بیان کرد: برای پیوستن به طرح نسخه نویسی الکترونیک، مشوق های لازم در نظر گرفته شده و در این راستا اسناد الکترونیک مراکز درمانی و مطب ها در پایان هر ماه بلافاصله از سوی بیمه سلامت پرداخت می شود.

وی افزود: در کل کشور اسناد الکترونیک داروخانه ها تا پایان خردادماه پرداخت شده و اسناد تیر در حال رسیدگی است و تا دهم مردادماه تسویه خواهد شد و هیچ بدهی به هیچ داروخانه ای نداریم.

جعفری بیان کرد: به خاطر شیوع کرونا پرداخت به بیمارستان های سطح استان نیز تا پایان خردادماه انجام شده تا توان خرید مایحتاج بیمارستان ها بالا باشد و بتوانند روی پا بایستند.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا، هزینه های بیمارستان ها بالا رفته، گفت: پرداخت به مراکز خصوصی سرپایی نیز به دلیل الکترونیک شدن( ۱۰۰ درصد الکترونیک است) تا پایان خردادماه تسویه شده و اسناد تیرماه در دست بررسی است.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در ادامه گفت: برای بیمه کردن مردم هیچ محدودیتی نداریم و شهروندان به محض مراجعه می توانند دریافت دفترچه داشته باشند.

وی تصریح کرد: طبق برنامه ششم توسعه آزمون وسع در حال انجام است، اما با توجه به شیوع کرونا، دوره شش ماهه ای مجددا فرصت ایجاد شد تا دفترچه قبلی تمدید شود و اگر افرادی مشمول حق بیمه شدند، از پایان خردادماه برای استفاده از دفتر رایگان تا شش ماه فرصت داشته باشند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان در ادامه درباره هزینه بستری بیماران مبتلا به کرونا گفت: همه خدمات بستری بیماران با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستان های دولتی رایگان است .

وی تصریح کرد: در موارد سرپایی، مراکز ۱۶ ساعته ای که دانشگاه علوم پزشکی مشخص کرده نیز خدمات به همین صورت ارائه می شود و الزامی نیست بیمار دارای علامت کووید به مراکز خصوصی مراجعه کند.

جعفری با اشاره به اینکه بیماری کووید ۱۹ فشار مالی برای خانواده دچار بیماری وارد نمی کند، گفت: اما کووید ۱۹ برای بیمارستان ها بسیار پرهزینه است زیرا علاوه بر هزینه های بیمه، هم کادر درمان و پزشک، تجهیزات و لباس خاص و شرایط خاص استریلی لازم دارند.

مدیرکل بیمه سلامت استان کرمان با اشاره به اینکه دولت و وزارت بهداشت با هزینه سرسام آوری روبه روست، اظهار کرد: باید تا می شود میهمانی، رفت و آمد و رودروایسی را کنار بگذاریم و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha